AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.966

530D 2006 tappar effekt ibland

Ko
23
Kommunalarn
E61 535D M-Sport 2007
Som rubriken lyder... Detta händer i intervaller ca 10 sekunder och sen försvinner felet i 10 sekunder för att sedan komma tillbaka. Det finns inga felkoder och bilen har vtech utan dpf. Har testat med orig programvara och felet finns kvar. För att beskriva lite.. Om jag ligger i ca 90 på farthållaren så både känner och hör man att bilen går tungt och mullrar väldigt högt i kupen och får jobba ganska rejält för att hålla hastigheten (konsumtionsmätaren går upp till ca 1,5 liter milen) nästan som att den motarbetar sig själv! Och sedan försvinner det helt plötsligt och bilen kan gå som en dröm i flera dagar. Har vid några enstaka tillfällen även hänt att bilen ryckt till några gånger vid lugn landsvägskörning

Är som sagt ett jobbigt läge eftersom det inte finns en enda felkod
Tacksam för hjälp!

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hade du haft partikelfilter på bilen hade jag direkt sagt att detta troligtvis är igensatt nu är dock så inte fallet.

Det är konstigt att den inte sätter någon felkod.
Kan turbon vara på väg att ge upp?

Kommunalarn
E61 535D M-Sport 2007
Ja det där med filter har jag enbart dåliga erfarenheter av :)
Turbon kändes bra innan jul när jag satta tillbaka dpf till besiktning så det känns inte som boven. Har även anstängd egr så det strular inte heller
Ko
23
Kommunalarn
E61 535D M-Sport 2007
Har även kört bilen med logg och det finns inga avvikande siffror på givare eller andra värden under körning. Känns höpplöst..
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har du pratat med V-tech om problemet? De har ju rätt bra koll på BMW dieslar överlag.

23
Kommunalarn
E61 535D M-Sport 2007
Har kört 50 mil nu med urkopplat gasspjäll och det verkar fungera kanon än så länge!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Härligt om du hittat felet! :)

marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Kommunalarn; So du kopplade av LMM'n och nu funkar det bra. Vad har du gjort sedan dess - inskaffat en ny LMM och/eller kollat upp om det verkligen enbart är LMM som är/var problemet?

Mvh marineutter
Lånar tråden då jag har ett liknande fel på min -04. Vad menar ni med Lmm? Är det luftmassemätaren ni pratar om?

Kan man koppla ur den och köra en sväng och se om det blir bättre?

Fick olja i Hela motorutrymmet för ett tag sedan så det är olja överallt, var in på verkstad och frågade och de sa att det kunde vara luftmassemätaren som är full med olja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.