|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Såg att någon nämnde den rent lagliga aspekten. Monteras xenonlampor är det krav på automatisk nivåreglering, konstant halvljus och strålkastarrengörare. Jeppe |
|
|
Hej Jeppe. Det här har jag forskat i lite. Dina kolleger bryr sig inte om spolning och nivåreglering. Jag har kollat både lokalt och via ert HK. Enligt VV skall det finnas (gemensam EU-regel), polisen säger likadant. Vid direkt konfrontering med de sistnämnda blir de dock tveksamma. Efter att jag checkat på ett flertal (importerade) bilar som hade xenon (oklart om de var eftermonterade) lyckades jag vaska fram ett dokument från tyska TUV som säger att denna regel inte är tvingande vid eftermontering. Vad skall man tro? FP |
|
|
Folke: det är som i den gamla hitten vem kan man lita på.. Sen även om Jesper har full koll på det mesta hos ASB, så TROR jag i bland att ASBs tolkning av ett lagkrav inte alltid är vad lagstiftaren tänkt sig ( vill minnas att stänk skydd som förr var obligatoriskt egentligen avsåg skärmar ( vi talar 30 tal nu) men sedan tolkades av ASB som att kravet var den lilla gummiflärpen( som iof är en bra grej)) |
|
|
Delvis rätt. Det ÄR lagkrav på att samtliga de tre funktioner jag nämnde ska finnas, dock är det inte infört i kontrollbesiktningsprogrammet än. Det uppfyller däremot de krav som finns för att en tekniker ska få gå utanför programmet och anmärka på det ändå. Stänkskydd och stänkskärm är två helt skilda saker och har såvitt jag vet aldrig blandats ihop på det viset... Jeppe |
|
|
Jeppe du får ett mail från mig. FP |
|
|
Angående frågan om vad xenonkittet från xenonvalot kostar. så är det 4900:- plus frakt och postförskott CHS |
|
| jo.... om man hade haft en E39a så :) | |
|
Annars kan man kolla här www.bmwxenon.com //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
Annars kan man kolla här Länk så slipper ni skriva in länken manuellt:) //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
På www.bmwxenon.com verkar det vara trimmade glödlampor, liknande som Piaa har, alltså inte riktiga xenon. Det står ju också att dom är så nära xenon man kan komma. CHS |
|
|
Hej, Kiterna som säljs på Länk är inte ryska. Jag kan garantera det. Det finns en kille i Finland som säljer de med mycket dåliga erfarenheter. Men det är inte jag. Du som frågade efter reservlampor till kiter. Jag har alltid lampor (H1,H7,H3,H4,H4-bi,HB3,HB4) på lager och garanterar att du får reservlampor inom en vecka maks. Jag skickar samma dag du beställer. Ljusbild är samma som i normala halogenlampor. Lampor är korrekta i optisk avseende så ljusbild stannar orörd i alla satser. Även nya H4 Bi-xenon. Jag ska också ha nu priser till sidorna därför att dem har frågats så mycket efter :) Frågor kan skicas direkt till mig från websidan. Tacksam för alla intresse! Mikko |
|
|
Nu finns också priserna på sidan. Kolla på! M |
|
|
Okej. Det är inte möjligt för mig att skriva till forumet men meila om du har frågor angående reservlampor eller något. M |
|
| Länk visar priserna för kompletta insatser. Konverteringssatser går på ungefär hälften enligt Länk | |
|
Jag kan säga att Mikkos lampor inte är av dålig kvalitet. Jag har handlat och tycker att det har fungerat fin fint, och jag har även fått utmärkt support av mikko. Lag krav eller inte lagkrav, när man pratar med SBP teknikerna på stationen eller huvudkontoret så säger de bara att så länge ljusbilden är okej så har de inget att tilläga. |
|
| Hur fungerar egentligen automatisk nivåreglering i xenonlampor? | |
| Sitter givare i hjulupphängningen som läser av nedfjädringen och ställmotorer på strålkastarna | |
|
Jag vill ha i min E28. kanske låter konstigt att vilja stoppa i sånt i en så gammal bil. Men hur går det att bygga in en sån sats i en E28??? Blir det problem eller? Då menar jag Mikkos xenonsats alltså. MVH Morgan. |
|
|
Det ska inte vara några konstigheter. Du köper bara en sats med de glödlamps typen du har i bilen. Att byta är inte mera komplicerat än att byta vanliga glödlampor. Se bara till så att du inte har feljusterade lampor, det kan bli väldigt irriterande för andra ifall dina ljus pekar i stjärnorna.. :) Nya reflektorer och glas gör ju samtidigt en estetisk ansiktshöjning.. så det kanske är daggs att byta dessa också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.