|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min vevhusventilation frös förra veckan och bilen står på verkstad. Vad behövs göras? Verkstaden har sagt att dom ska byta vevhusventilationen och tvätta rent motorn inuti. Nu har dom öppnat ventilkåpan och det var "klegg" i den. Dom pratade om att plocka bort topplocket och titta så att allt var ok. Behövs verkligen det? Räcker det inte att tvätta ur motorn med ny olja och varmköra ordentligt? | |
| Ska räcka, men samtidigt kanske värt att de gör det nu istället för ras senare. | |
|
Varför skulle den rasa senare? Blandas inte resterande gegg ut i den nya oljan sen? Och sen byter jag den till ny? |
|
| E46? | |
| Nej, E90 | |
|
Får jag fråga - vilken felyttring fick du på att det var fruset? Man undrar ju om BMWs glesa oljebyten spelar in i denna cirkus med vevhusventilationen. Funderar själv på att göra en extra inemellan ordinarie. Topplock av eller inte - det är ju rätt allvarlig åkomma med vevhusventilation som kan spränga packningar osv. Kompressionsprov borde väl räcka tycker man. Men det kanske är som avloppsbrunnen i badrummet - man måste ner och gegga ner sig för att få bort allt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Problemt är att de vill mäta om vevstakarna krökts vilket kan hända. BMW har nekat att byta in bilar som varit inne för fryst vevhusventilation om inte toppen varit lyft på för att mäta kolvhöjden och de har då krävt att bilägaren ska bekosta ett topplyft för att byta in bilen. De kikar ju på historiken innan de byter in en bil. Varken olja eller vatten går att komprimera därav problemet. Dock borde det gå att mäta igenom tändstifthålet med rätt instrument tycker man. Det är dock en ovanligt scenario att stakarn kröker sig, gissningsvis åker 90 % vidare utan att lyfta på toppen efter rengörning av insugningsrör och cylindrar. Dock kan de bli besvälrigt med bes inom en viss framtid då det tar ens stund innan kattarna renat sig efter ett "oljebad" ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.