AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.703

Rookie - skaffa 1-serie - hilfe!

Sida 5 av 5
Fr
83
Fredrik.A
120d M-sport E87 -08
Tack grabbar. Xenonljus hade den i alle fall, och en del annat - inte helt naken men lite mindre än vad vissa andra har.

Asken, som tidigare styrelsemedlem i New MINI Club Sweden (NMCS) så vet jag hur otroligt roligt klubblivet kan vara. Lägg därtill rabatter och lite andra saker så ett medlemsskap i BMWCS kommer det garanterat att bli.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Grattis Fredrik!

Ja medlemskapet lönar sig fort:)
Hade 130'n på service häromdagen. 10% på reservdelarna och arbetet på Bavaria i Solna samt 20% på performance njurar så där hade man minst årsavgiften betald :)
Sedan ler man ju även när entusiastförsäkringen på 850'n dyker upp som är på hela 700 kr/helår :)
Fr
83
Fredrik.A
120d M-sport E87 -08
En fråga som dykt upp när jag kikade på de i plastsäckar inlagda sommardäcken är att jag noterat olika dimension på däcken:
Vinterdäcken är i 205/55-16 både fram och bak, men sommardäcken på M-sportfälgen 207 är dels i 205/50 R17 samt 225/45 R17.
Är dessa dimensioner ok att ha på samtidigt (antar att de bredare ska på bak) eller har Molin Bil blandat ihop däcken till en annan bil?

Måste jag köpa nya sommardäck för att det är ett måste med samma dimension eller kan man köra med de dimensioner jag fått med?

Tacksam för info.
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Det är original dimensionerna till 17" Msport så du kan andas ut igen :)
Fr
83
Fredrik.A
120d M-sport E87 -08
Tack RaiderViking, gudars så skönt :D
Fr
83
Fredrik.A
120d M-sport E87 -08
Eftersom jag (oftast) är en noggrann person har jag ett behov av att dubbelkolla saker. RaiderViking verkade veta vad han talade om men kände trots det behov av dubbelcheck.

Hittade en PDF på försäljningsbroschyren på ettserien från 2010 på nätet och där står det svart på vitt under sektionen för M-sportutrustning:
Fram 7 J X 17 tum med däck 205/50 R 17. för M-fälg 207:
Bak 7,5 J x 17 tum med däck 225/45 R 17.

Wohoo, allt lugnt på den fronten således :D

Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Du kommer finna att det är samma om du skulle få för dig att skaffa 18" fälgar...

Ang däcksdimensionerna så är det många som kör med samma runt om (främre dimensionen används då), detta för att trolla bort en del av understyrningen som BMW verkar sätta upp sina bilar för...
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Raider viking: För att minska understyrningen borde man väl sätta bredare däck fram... inte smalare bak?

/Jonas
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Med smalare däck bak blir hon lite gladare i att vifta på svansen :)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
jo... smalare däck bak = mer överstyrning
bredare däck fram = mindre understyrning...
jag tycker att det är en skillnad... :)

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.