|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
vet inte vad det är för prestanda i en cooper S som du har men tror du inte att du blir besviken om du byter till en 116 ? Rak 6:a ska det vara dvs 125 el 130. :) Då får man liksom en "riktig" klassisk BMW i ett modernt och kompakt skal, det är ju det som är såååå häftigt. |
|
|
En Cooper S är nog inte snabbare än en 130 men tror den drar en 116: 0 - 100 ca 7 sek och topp 225 km/h. 175 hk i en bil som väger 1200 och ett hjul i varje hörn = oöverträffad go-kartkänsla. Nu har jag haft det ett antal år och känner jag inte behöver den feelingen utan vill pröva en mer mogen approach till kul rattande = BMW 1-serien. Håller med dig att en 125 eller 130 förmodligen är något vassare, men för att få lite mer ekonomi i det hela väljer jag denna gång att kika på 120 (E87) eller 116i (F20). Om jag verkligen fastnar för BMW kanske jag vid nästa bilbyte går för mer autopower :D ;) |
|
|
Har en liten fundering: har varit inne och kikat på vad de skriver om på 3-seriens sida, och där fann jag en lite oroande tråd: Länk Det är ju en etta jag är ute efter men visst delar de motor? Ett par av mina MINIpolare har drabbats av kamkedjeproblem. Trodde att det var något som i princip inte förekom på Bayerns stolthet men kanske hade fel? Autopower skulle kanske om möjligt dra igång någon slags poll/fråga för alla Autopowerister där ute: - Har du haft kamkedjeproblem? - Om ja, vilken modell? - beskriv felet samt hur/om det åtgärdats. Jag förstår fullt och fast att BMW också kan drabbas av fel, men hur stor procentandel kan det röra sig om måntro? Tycker det skulle vara aptrist att växla in på BMW-spåret och mötas av en rad fel när min MINI funkat utmärkt i drygt fem år. Jag vill verkligen testa hur livet ter sig som BMW-ägare men känner jag behöver mer input om dessa problem som främst verkar drabba N47-motorn? Tacksam för svar av er proffs. |
|
|
Här är ytterligare en länk direkt till Pistonheads site med PUMAfixen inkluderad: Länk Verkar som att detta kan vara en tickande bomb? Något i stil med Mercedes rostproblem eller värre? Vill verkligen inte komma här och vara neggo då jag verkligen vill skaffa en trevlig Beamer, men om BMW likt strutsen (och Mercedes) stoppar huvudet i sanden och inte tar tag i problemet är risken stor för imagetapp (Mercedes igen) anser jag! |
|
|
BMW har varit klantiga med en del motorer den senaste tiden och risken för struts-mentalitet och dåligt rykte i längden finns tyvärr. Oavsett vilken del av bilen det gäller har det alltid varit lite typiskt BMW att göra saker antingen riktigt väl eller riktigt dåligt, än så länge verkar dock problemen varit få på N47 som trots allt varit en storsäljare och sitter i mängder av exemplar. Tyvärr får väl tiden utvisa om det är en tickande bomb, hittills har en del fått problem innan 5000mil medan andra rullat fem-sex gånger så långt eller mer utan rassel eller haveri. Om alla bilar drabbas förr eller senare märker vi förmodligen inte av på några år. Jag tror dock inte det är endast BMW som riskerar att få problem, mängder av märken har haft varningstecken på motorer som optimeras till att vara så snåla som möjligt och allt längre serviceintervaller gör knappast det hela bättre. //Bjersér |
|
|
Tack för svar Bjersér, ja, det stämmer nog det som du säger. Är en lösning tätare oljebyten än de rekommenderade 3000 milen måntro? Som du säger sitter N47 i en mängd kärror men då det är mycket möjligt att jag själv kommer att rulla fram i en Beemer med N47 tyckte jag det var viktigt att dryfta frågan. Kvalitetsproblem kommer nog alltid att finnas oavsett bilmärke och vilken del på kvalitetsskalan den befinner sig/vill befinna sig. Om det skulle drabba en får man hoppas på BMW´s goodwill samt att de då inte gör en Mercedes! |
|
|
Jag tror oljebyten med max 1000-1500mils mellanrum beroende på hur du kör kan rädda livet på en motor, följer du schemat med byten runt 3.000mil eller i värsta fall ännu längre intervall är det inte konstigt oljan och motorn tar stryk. Särskilt på en snål diesel som inte har lika lätt för att bli eller hålla sig varm i svenskt klimat. Frågan är om service är huvudorsaken till N47-haverier? //Bjersér |
|
|
Googlade på Timing chain N47 och det ser ut som att det kan vara ett stort problem och det verkar främst vara dieselbilar såvitt jag kan utläsa, men på andra ställen står det att alla motorvarianter är berörda. Hmm, är det verkligen inga härinne som är berörda av detta elker ens hört någon som haft problem??? Hittade en 118d M-sport som såg fin ut samt talade med bilfirman, men vågar jag verkligen gå vidare? Har referenser till MINIvärlden som jag nämnt tidigare, men kan man bara knalla in till BMW och ta det på motorförsäkringen om problem och behov skulle uppstå? |
|
|
Jag är inne på min andra N47 och har inte haft några problem. Har flertalet kolleger som kör 120d och 320d sedan flera år tillbaka och som är mycket nöjda. Nyligen släpptes skadestatisktiken från LF och inte ens där verkar drivremmen vara ett särskilt stort problem. Som Bjerser är inne på kan det bero på skötsel (eller brist på), dieselkvalitet, handhavande mm. |
|
|
Tack för svar Kristoffer, Det var ett lugnande inlägg. Det kanske inte är så stort som det verkade vid googlandet. Nu är det några spännande dagar med hugg på MINIn samt eventuell diskussion på g om några Beemers. Om allt går vägen kanske man kör BMW inom kort? |
|
|
Har haft 120i, 320i, har nu Z4 3.0i: inga problem. En dieselbil skulle jag inte ta i med tång. ;-) /Erik |
|
|
Tack för svar Erik, men personligen kommer jag att kika på miltal/skick/historik. Har också beslutat mig för att kika även på 118 då de ligger lite bättre i pris. Vad skulle ni Autopowerister spana efter för utrustning på en begagnad bil? Vet att det varnas för Sensatec-klädseln, men en kille startade en tråd om det och fick det ju reparerat för en bra peng, så det finns det ju lösning på. Fyll på med er rekommendationslista - tips emottages vänligen men bestämt ;) |
|
| Sensatec klädseln i vår 130 ser helt ny ut och bilen har precis slagit över på 8000 mil. | |
|
Bra att veta - tack Gustaf! |
|
|
Det förekommer problem med tyg och skinnklädsel också så jag ser ingen anledning att undvika Sensatec av den anledningen. Det är en väldigt praktisk klädsel av flera skäl och i min X3 ser den om inte ny så åtminstone väldigt fräsch ut efter snart 16.000mil, bortsett från en liten spricka i det övre lagret på förarstolens insteg. Ingenting man lägger märke till om man inte pressar på stolens sidostöd så att sprickan "öppnar sig" lite vidare. Däremot så rekommenderar jag inte Sensatec av ett annat skäl, den känns lite hal och billig för att sitta i en bil med den prislapp och inredningskvalité i övrigt som en BMW har. Tyg eller skinn bidrar i högre grad till den ombonade känslan i kupén helt enkelt. Andra klädslar går före i mina ögon, men tacka inte nej till drömbilen bara för att den har Sensatec det är trots allt en trevlig klädsel den med! :) //Bjersér |
|
|
Tusen tack Bjersér, är helt på din linje. De flesta ettor har ju trots allt Sensatec, men hittar jag en utan och den är kanonfin i övrigt kanske jag även väger in det i kalkylen. |
|
|
Sådärja - stolt ägare till en E87 120d M-Sport 2008 i färgen Sparkling Graphite. Fann den på Molin Bil i Sundsvall och vi kom överens om ett bra inbytespris för min MINI samt att BMW'n låg bra i pris. Dryga 5000 mil men i mycket gott skick. Lite snålutrustad men det gör ju att det är färre saker som kan gå sönder :D ;) Ett stort tack till alla som varit mig behjälplig i denna tråd! |
|
|
Grattis Fredrik. Du kommer vara nöjd! Jag har lagt ut min 123d coupe till salu. I stort sett nyskick med massor av utrustning. Dock så verkar 295 000 kr vara lite för mkt. Har inte fått en enda intressent :( |
|
|
Grattis Fredrik! //Bjersér |
|
|
Grattis Fredrik.A! Det kommer nog bli många snåla mil för dig, du är väl ute och kör nu kan jag tänka mig:) Återstår bara att gå med i Länk och komma och visa upp skönheten på någon kul träff i framtiden. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.