|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Jaha, då uppenbarar sig ett par nya frågor: - är 120 d (efter LCI) fri från det problemet? - jag tolkar det som så att alla 120 i som har 170 hk är direktinsprutade - korrekt? - någon här som kör 120 i och kan bekräfta att de upplevt problem med koksning (carbon build up) på sina bilar? Som sagt har ett par MINIpolare råkat ut för motorstrul tack vare detta. MINI löste det med valvetronic som kom till MY 2011 om jag minns rätt, men minst två MINIs har fått ny motor pg av detta. Ett annat problem på MINI har varit kamkedjesträckaren som gjort så att vissa bilar vid kallstart låter som en diesel. Många har fått nya sträckare, och i de fall det inte hjälpt har en del bytt hela kamkedjepaketet med spännare, kamkedja mm. Jag vill verkligen försäkra mig om att den version av 1-serien jag köper är så problemfri som möjligt, därav alla mina frågor. Hoppas ni står ut ett tag till ;) |
|
|
Vad jag vet så har jag läst en (1) tråd om koksad motor på det här forumet. Det var en 523 E60. Så ett stort problem är det definitivt inte. ------- //Lövet |
|
|
Om du väljer en diesel så ska du införskaffa en laddare. Korta turer under vintern ger i princip ingen laddning alls. Den elektriska värmaren som går i kyla käkar så pass mycket el att batteriet inte laddas innan motorn uppnått arbetstemperatur. Dåligt laddat batteri Så bensinaren är nog det bättre valet som även andra påtalat. I stort sett så är 1-serien i min erfarenhet tämligen fri från stora problem. Under dom 9000 mil jag hade min 120d 3d 177hk så var det en temperaturgivare som gav upp (verkar vara ett relativt vanligt fel på 2 liters dieseln) samt så frös låset till bakluckan sönder (vet inte om någon mer som råkat ut för det). Min mors två 1 seriebilar har rullat på utan några problem alls, först en 116i och nu en 118i LCI. |
|
|
Ehem... tappade tydligen någon mening där, ska stå: Dåligt laddat batteri ger en massa mystiska elfel, kan vara spridda saker som tappat minne till att servostyrningen varnar för fel... etc. |
|
|
Hej Vi köpte 130 med m-sport den kan rekommendas varmt :) Ägandekostnader skiljer inte så mycket mot 120. I varje fall inte i förhållande till skillnad på motor och körglädje. Bara motorljud gör att det är värt den lilla skillnaden. |
|
|
Fredrik.A: LCI kom från 2007-03. Min LCI är tillverad 0706, lev 0707. LCI skulle med gammaldagsbetekning kallas -07B. Normalt brukar man jämföra N52 med den motor som ersatte N52 i 3- och 5-serien i Europa, nämligen N53. N53 har direktinsprutning men inte valvetronic. (VANOS har båda motorerna). N53 användes endast i Europa pga att det endast är här bensinen är av tillräckligt hög kvalite. Den användes också bara i 3- och 5-serien, övriga bilar som 1-serien, x3, x5 osv. behöll N52. Tills den sugsexan nyligen ersattes med 4-cylindriga N20 med turbo. N54 som du nämner är överladdad6-cylindrig som såldes parallellt med n52 och N53, t.ex. 335i och 535i. /Jonas |
|
|
Tusen tack för era svar, mycket bra inputs grabbar! Oavsett vilken modell jag går för kommer jag att installera motor- och kupévärmare. Det har jag på min MINI och det är kalasbra. Undrar om det hjälper en diesel lite extra bra måntro? |
|
|
Är det någon som har ungefärliga priskillnader på 120d kontra 120i kontra 130i när det gäller följande: - service - försäkring - skatt Med vänlig hälsning, Fredrik |
|
|
Skillnaderna är mkt små gällande skatt och service. Beroende på var du bor kan nog 130in va lite dyrare i förskring. Jag betalar dryga 6000kr/år helförsäkring för min 130, 34 år, "full bonus", egen villa med garage, ganska fint/lugnt område i Uppsala. Har länsförsäkringar med deras länsbonus osv då vi har det mesta försäkrat hos dom. /Jonas |
|
|
120d:n med automat så klart! Kom igen - en bensinbil kommer vara stendöd den dag du skall sälja den! |
|
| 130i... du slutar aldrig att le i bilen | |
| Bäst skick, rätt utrustning, fläckfri historik! | |
| 130i har lite dyrare bromsar, lite mer oljevolym samt lite fler tändstift än 120i. Så det är väl det som skiljer i servicekostnad. Kanske en 1500 - 2000:- över en 3000 mil? | |
|
När jag höll på att kolla runt kostnaderna så insåg jag att det inte skiljde så mycket mellan 120 bensinare och 130i. För mig runt 500 kr per år i försäkring. Betalar idag 6200 för 130´n. Jag är 36 år bor utanför Sthlm i hus. Skatten är dock c;a 1000 kr högre per år. Soppaförbrukningen blir såklart lite mer på 130 speciellt om man är tung på högerfoten. Men kör du inte mer än 2000 mil per år så går Diesel bort på en gång anser jag, bensinmotorerna är trevligare. Vi kör kanske bara 700-1000 mil per år med 130´n då det är frugans bil (min på helgerna) och hon kör inte så mycket.. ska du ha 120 bensin el diesel så hade jag gått på LCI rakt av, men på 130 så spelar det ingen roll anser jag. |
|
|
Tack för svaren grabbar! Det finns fler i till salu, samtidigt är d lite dyrare i inköpspris. Har hittat en fin 120i M-sport MY 2007 på Proauto som bara gått 3100 mil till intressant pris. "The quest for Freddie's new Beemer rumbles on" :D |
|
|
Jahaja, ingen Beemer ännu. Var snubblande nära att köpa den snålutrustade 118d F20 Bavaria hade inne, men när jag och säljaren mötts om ett inbytespris på min MINI och en dryg timme senare bara skulle in för koll och seala dealen fick jag det beska beskedet: "bilen såld". Tidigare har jag avfärdat F20 116, främst då d har 115 hk, men i har ju 136 - nästan lika mycket som 118 d. Kan det vara något man ska börja fundera över måntro - finns fyra 116i Sportline på Bavaria, och det är ju en trevlig linje. Hur hade ni tänkt - 116i F20 Sportline eller letat efter en M-sport 120d/120i E87? |
|
| 116i F20 | |
|
Jag hade valt en 116i F20 utan att tveka, en klart modernare bil än E87. //Bjersér |
|
|
Tack för svaren grabbar! Kollade med min BMW-kontakt men tyvärr bedömde jag mellanskillnaden som erbjöds i inbyte mot min Cooper S -07 vara för stor. Såvida inte det plötsligt dyker upp en fin F20 (helst Sportline) med max 5000 mil på mätaren, priset är det rätta och inbyte blir aktuellt verkar det ändå dra mot en E87 M-sport. |
|
|
Funderar på att åka och testa en 116i i helgen för att få upplevelsen med 136 kusar i F20. Det som styr om det blir F20 eller E87 är givetvis inbytet/försäljningen av MINIn. Hjärtat säger E87 (lite mer old school och snygg design på M-paketet) men hjärnan säger F20 (bekvämare, modernare, större baksäte för grabbarna). Återkommer med kort rapport om känslan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.