|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Länk Bilen hos ALD saknar xenonljus. Det skulle jag vilja ha. ------- //Lövet |
|
|
120i Aut Länk 120d Aut Länk Verkar vara liknande utrustning på bägge. 120i har 18" M-sport fälgar + vinterdäck, 120d har 17" M-Sport fälgar och inga vinterdäck... Personligen hade jag valt 120d då jag tror den motorn är trevligare att köra... Märkligt att de inte skriver M-paket på 120i utan bara aerodynamik paket... hade ju varit fint med reg nummer så utrustningslistan kunde kontrolleras mer noggrant |
|
| japp... Xenon är trevligt... då rök bägge :) | |
|
Tack för er input grabbar - vill nog också helst ha Xenon. Har det på min MINI idag och det är grymt bra! |
|
|
En fråga till gällande dessa kärror - ligger de rätt i pris eller i överkant? På Bavaria Stockholm i Solna finns en F20 2012 med ca 4500 mil på mätaren (visserligen snålutrustad men med sportstolar som jag absolut vill ha) för samma pris som den på ALD (199' ) - ligger samtliga rätt i pris? |
|
|
Tilläggas bör att F20:n på Bavaria är en 118d. |
|
|
Jag hade föredragit en bensindriven etta för jag tycker den motorn är trevligare, det blir roligare och ger mer BMW-känsla med en 20i utan att diesel för den sakens skull är dålig. Av de bägge svarta bilarna som det länkas till ovan har Autowåx´s 120i xenonstrålkastare, men kan du hitta en F20 inom budget hade jag rekommenderat den istället! //Bjersér |
|
|
Bjersér, hade du valt en F20 även om den varit en 118d, snålutrustad som den för 199' på Bavaria, istället för en välutrustad E87? Kul att höra fler inputs i frågan: - mycket pryttlar (M-paket tex) och starkare motor (120) för E87? - svagare motor (118), snålutrustad F20? Ser fram emot era svar! |
|
|
Ja spontant känns det så, det främsta skälet är att F20 är en åtta år nyare plattform än E87 från tidigt 2004 och nog gör det en skillnad i form av utrymmen, komfort och säkerhet. Sedan får man ändå reflektera över det här med utrustning, visst Bavarias 118d har inte många kryss i listan för att vara en BMW från 2012 men sätt det i följande perspektiv: Vad tyckte du om en bil med klimatanläggning, stereo, blåtand, IDrive, sportstolar, farthållare, multifunktionsratt och parkeringssensorer för några år sedan? Rätt hyggligt utrustad hade nog jag tänkt... Sammanfattat så är 118d F20 en modernare och bättre bil där Bavarias exemplar har den utrustning som behövs för att känslan av att köra en tomhylsa inte skall uppstå hos mig åtminstone. Jag hade nog saknat en automatlåda men M-paket, xenon, läderklädsel, lite mer krut under huven och annan utrustning väger inte tillräckligt tungt för att jag skulle valt en äldre modell. //Bjersér |
|
|
Tack för svar Bjersér. Intressant synpunkt. Beslut beslut :D |
|
|
Ytterligare en fråga: Hur vet man om en bil har Sensatec-fusklädret? Vill helst undvika det då det verkar vara fler BMW-förare här på AP som har det och är missnöjda. |
|
|
Mata in bilens chassinummer på bmwvin.com så får du utrustningslistan. Det är det säkraste sättet att avgöra. ------- //Lövet |
|
|
Härligt Lövet, tack för matnyttig info! |
|
|
Ytterligare en fråga: Har sett att vissa Autopowerister skriver LCI - har det något med facelift att göra eller är det något annat? |
|
|
Jag skulle nog kolla på en 116i advantage edition. Låt dig inte skrämmas bort av 16i tillägget, bilen gör 0-100 på 8,5s och har gott med vrid (samma grundmotor som i MINI CS) så den borde räcka och bli över för den tilltänkta tjänstgöringen. Läs gärna också på www.babybmw.net om erfarenheter med den. Sedan är som redan sagt F20 en helt ny konstruktion och jag tycker det märks tydligt på det flesta sätt. LCI = Life Cycle Impulse = fejslyft |
|
|
Antar att du har kikat på denna också : Länk Det är min gamla (inbytta) kärra, om du har funderingar kan du ju höra av dig! |
|
|
Tusen tack onehp och Jeans för er input! Jag var just och testkörde en polares 130i M-sport 2007 (pre LCI) och den var grymt fin - en 2007 som kändes som ny, trots drygt 4800 mil på mätaren! Min polare nämnde att pre LCI var det normal insprutning, men efter LCI blev det direktinsprutning. Flera MINIs har haft problem med detta genom att motorn koksar. Några av mina MINIpolare har drabbats av detta på S- och JCW-modellerna men inte alla (tidsfråga?). Frågan är om det bästa ändå är en 120i M-sport pre LCI då det verkar vara något för kort sträcka till mitt jobb (15 km enkel väg) för att få dieseln tillräckligt varm. Edra kommentarer på den funderingen? |
|
|
Alla 130 även LCI har "gamla" motorn, N52, utan direktinsprutning. 120i däremot fick den nya 2 litersmotorn med 170hk i.o.m. LCI. /Jonas |
|
|
Tack för info Jonas. Jag trodde att LCI för E87 ägde rum till modellår 2008. Enligt den eminenta listan om modellinfo här på AP så var det 2006 som 120i hade 150 hk, och 2007 170 hk. Ägde alltså LCI rum mellan MY 2006 - 2007, och inte som jag trodde mellan MY 2007 - 2008? |
|
|
Kikade runt lite efter svaret på min fråga om vilket år LCI förelåg för E87, och fann svaret på Wikipedia (rätta mig gärna om det är fel): 20070103. Blev också nyfiken på det här med motorn och om det nu är direktinsprutning. Fann ett svar på den engelska sidan Pistonheads.com: The N52 in my opinion is the more advanced engine than the N54, for example it has a lighter magnesium-aluminium block and valvetronic which is missing on the forced induction N54 engine. But most important is the fact that the N52 engine is a port injection engine and NOT A DIRECT INJECTION ENGINE which all seem to have carbon build up problems in the inlet tracts. This carbon build up ultimately effects performance and efficiency over time and the claimed new figures become diminished as mileage increases. Also N52 does not use the HPFP which has been problematic on the N54. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.