|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej på er alla BMW-fantaster, jag funderar på att skaffa en BMW till våren. Jag tänkte först gå för en F20 men insåg snart att huset behöver lite omvårdnad så en E87 är nog mer aktuell i nuläget. Jag är helt ny på BMW (kört Cooper S i ett antal år) och känner jag behöver lite proffs-input för att få till ett bra köp. Har just lärt mig att serierna heter E87 samt F20 så ni inser min situation! Bilen kommer främst att gå som pendlarbil fram och tillbaka till jobbet (15 km enkel väg) så den första frågan är om diesel eller bensin är mest intressant - någon med åsikt? - Vad finns det för motoralternativ? - Om diesel - har läst på att partikelfiltret kan strula med dyr reparation som följd. Vanligt fel (som uppkommer pg av)? - Annat man bör tänka på och något man ska undvika? Ser fram emot era svar. Mvh Fredrik | |
|
Om du inte kör många långkörningar på fritidne skulle jag rekommendera en bensinare... 15 km är antagligen för kort för att en diesel ska hinan bli varm. 15km till jobbet blir ca. 600mil per år för såna resor, då spelar skillanden i förbrukning ingen roll... avgörande blri hur mkt du kör för övrigt. Sen bör man ju väga in motorernas karaktär också... /Jonas |
|
|
Frun har en 120D (E87). Hon kör 20 km enkel väg till/från jobbet. Jag skulle nog välja dieseln mot en 120i. Dieseln är *stark* vid vanlig körning. Den har eltillsats på kupevärmen så den blir varm fort. Hon kör på 0,65 i stockholmsrusningen. Har kört en 320i några dagar, den kändes klen... Partikelfiltret strular inte, det är designat att bytas efter 15-20kmil. (Det filtrerar partiklar (sic) och blir fullt så småningom). Förvisso dyrt även om det finns billigare vägar att gå. |
|
|
Jag menar att motorn inet hinenr bli varm... värme i kupén med hjälp av "brödrost" är nåt helt annat. /Jonas |
|
| byter man olja lite oftare än rekomenderat så är de inga som helst problem att köra kortkörningar med diesel samma gäller även bensinare, så kvittar nog vilket du väljer skulle jag säga.. dock så gillar jag dieselns karaktär mer än en 4cylindrig bensinmotor... men som sagt är ju en smak sak oxå:) | |
|
partikelfiltret blir dock inte mindre fullt bara för att du byter olja. Om man aldrig kör långa sträckor så kan inte filtret brännas ur. Då sätts det igen snabbt. Exempelvis så vet jag en bil (VAG) som användes av ett bolag enbart för "små ärenden" i stan. Det partikelfiltret behövde bytas efter knappt 5000 mil... ------- //Lövet |
|
|
de har du iofs rätt i har dock aldrig varit med om att man skulle ha behöva byta pf efter 5000 mil bara för man kör korta stäckor kanske på VAG men knappast inte bmw;) då hade nog endel av alla inlägg här handla just om det..... |
|
|
Jag har sett ett inlägg på detta forum där någon fick byta partikelfilter efter 11.000 mil. |
|
|
Tack för era inputs! Lurar på om en 120 med automat kan vara vägen att gå då jag bitvis sitter i kö. Drar på med några frågor till, hoppas ni kan ta er tid - jag uppskattar det verkligen! Är automatlådan ett bra val på en 120? Passar automaten bäst till i eller d? Är det vanligt med problem på automatlådan? 2008 kom en facelift - vad exakt innebar den? Är en E87 efter facelift med 5 dörrar, eller heter alla ettor E87 oavsett årsmodell fram till F20? M-sport ser riktigt fint ut, är det några nackdelar med det paketet? Vet någon om ungefärlig kostnad för att installera motor- och kupévärmare (hemma kommer bilen stå i villagarage, men vid jobbet utomhus vid motorvärmarstolpe)? Inväntar svar med spänning! Med vänlig hälsning, Fredrik |
|
|
Automatlådan är bra och modern. Drar inte upp förbrukningen så mycket. Passar utmärkt till båda motorerna. Det här med att en motor måste ha bottendrag för att passa till automat är en gammal sanning som inte har så mycket med dagens automatlådor att göra. Inga nämnvärda problem är rapporterade med automatlådan Facelift = förändringar på motorerna samt strålkastare och lite detaljer invändigt bla. 120i exempelvis fick 170hk istället för 150hk. E81 är 3d, E87 är 5d. Ingen skillnad före och efter facelift. M-sport, mestadels fördelar förutom att vissa tycker att fjädringen är hård. ------- //Lövet |
|
| Tillägg: E81 finns inte som "icke facelift". Dvs alla dieslarna i E81-form är billiga att skatta. | |
|
Tusen tack Lövet, jag gnuggar mina små grå i jakt på fler frågor. Var och kikade på en fin 120d M-sport idag och blev sugen, men tyckte priset kanske var högt. 199' för en 2010 med ca 4000 mil på mätaren. Dessutom hade den ett litet hål (ca 2 x 1 cm) på insidan av bakdörren ca 10 cm under bakre sidorutan, förmodligen barnstol eller längre vasst föremål. Annars var den som sagt fin, lite smårepor men vad faen - det är ju en bil och ingen Picasso! |
|
|
Tack Lus, för mig är femdörrarsversionen aktuell då det börjar bli bökigt för yngste sonen att montera in sig i pappas Cooper S. Vad roligt det ska bli att börja kika runt på en etta så snart MINIn är såld till intresserad spekulant! |
|
| fredrik.A har en 120d m-sport -08 e87 till salu i vår om du är intresserad | |
|
Coffew, berätta gärna lite mer om din kärra - färg och utrustning. När det börja närma sig köpedags samlar jag ihop info från Bytbil, Blocket och några andra siter samt givetvis om någon härifrån erbjudit just sin pärla. Har även lagt ut en krok hos en bra kontakt jag har på Bavaria Stockholm i Solna. Som sagt, måste bara annonsera min kära Cooper S först. |
|
| fredrik.A skickade infon via PM | |
|
*Beger mig skyndsamt till PM-avdelningen* |
|
|
Tack för infon coffew, när det närmar sig köp kör jag en sammanställning över lämpliga objekt. Jag återkommer om din pärla ingår i slutomgången. Kul att veta att man kanske puttrar runt i en etta senare i vår :D |
|
|
Hej igen, är det någon skillnad på dessa kärror? Länk Länk |
|
|
Tja den ena länken visar 64st bilar och den andra en länk till tipsa... Lite svårt att kolla då :) |
|
|
Tusan också, inga bra länkar. Den första är en svart 120i -2010 på Autowåx i Karlstad, och den andra är en 120d Automat -2010 på ALDbil i Bredden. Vilken skulle ni bedöma som mest intressant? Var och kikade på den på ALD bil igår, och den hade som sagt ett litet skönhetsfel på insidan av vänster bakdörr (hålet, se ovan), annars var den rätt fin. Vill egentligen inte ha svart, men svartmetallic är ändå ok (vilket denna var på ALD). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.