|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Länge sedan jag varit särskilt aktiv här på forumet nu, mest pga att bilen har fungerat så pass bra i flera år. Finns det kvar några gamla rävar som är duktiga på V12 / M73 tro? Har nu fått problem med att motorn går väldigt ojämnt, eller "vobblande". Framförallt på tomgång märks det genom att hela bilen i princip står och hoppar. Varvar man upp till ca 2000 varv så känns det inte direkt, men jag vet inte om felet försvinner eller om det bara är att motorn balanserar sig själv så att säga. Tomgången är även lägre än normalt, och den känns ganska kraftlös även på högre varv jämfört med när den var frisk. Jag kan inte avgöra om det är så att den inte går på vissa cylindrar, halva motorn, eller om den går dåligt av annan anledning. Dessutom kan man inte längre komma åt att läsa ur felkoder via diagnosuttaget. Ingen kontakt med styrenheter... Problemet KAN ha uppstått i samband med att några luftslangar byttes, men det är jag inte alls säker på. I samband med att jag uppmärksammade den ojämna gången så upptäckte jag att insugsmembranet på passagerasidan var trasigt. Det var ett rejält blåsljud. Jag trodde ju då att problemet berodde på insugsmembranet, och bytte detta. Dock blev det inte bättre! I samband med membranbytet så var jag tvungen att öppna locket till lådan där styrboxarna sitter, och plocka bort ett plastskydd som skyddade kabelstammen mellan elektroniklådan och motorn, samt att man fick putta undan kabelstammen så gott det gick. I felsökningssyfte har tändstiften nu bytts (har kört bilen närmare 10.000 mil och aldrig bytt stift, så det var väl dags ändå). Värt att nämna är att avgasvärdena är helt åt h-vete nu. Jag har ALLTID haft perfekta avgasvärden. Senast besiktade jag bilen i november i fjol, och hade då CO 0,0 / CO 2500 0,0 / HC 000 samt 1.01 på lambda. Dessa slangar är bytta: Länk Länk Länk Länk Alltså nr 7, 17, 20, 21 Slang nr 20 var det hål i tidigare, men det påverkade inte gången över huvud taget. Efter slangbytet så bytte jag alltså vevhusventilationen/insugsmembranet: Länk Nu går mina tankar så här; - Uppstod den ojämna gången efter slangbytet? Kan något runt dessa slangar orsaka så pass dålig gång? T.ex. om det kommit in skit eller gummirester från de krakelerade slangarna, eller om monteringen blivit otät eller vad som helst... - Finns det något samband mellan ojämn gång och att man inte kan köra diagnosdatorn mot bilen? - Kan det finnas något annat fel på vevhusventilationen som orsakar felet, trots att sjävla membranet är bytt? - Kan ev skadad kabelstam mellan motor och elektroniklådan orsaka att diagnosen inte fungerar? - Kan motorn ha gått ojämnt först p.g.a. att insugsmembranet var trasigt, och nu går den dåligt för att jag orsakat något elektronikfel i samband med membranbytet? Dvs två helt olika felkällor efter varandra med samma resultat. Tar tacksamt emot tips, tankar och idéer! Det känns minst sagt lite hopplöst, särskilt när man inte kan läsa ur felkoder. /Johan --- Min bil: Länk | |
|
Tråkigt med ojämn gång. Kollat säkringar för OBD:n? Säkring 25 och 27 nämns här: Länk Hoppas på ett enkelt fel. |
|
|
Hej! Du värkar okså ha drabbats av syndromet att efter har gjort reparationer (förbättringar)så går bilen inte som den ska!Jag har samma problem dock med en M60 motor V8.Efter ha bytt ventilkåps packningar,insugs membran o vakumslang till bränsletrycks regulatorn så går bilen dåligt ojämn tomgång(hoppar).Jag har letat bland kontackter,bytt stift,kollat spolarna genom att ta ut en o en,letat efter någon kontakt som man kan ha glömt att stoppa tillbaka(kolla det)men kan inte hitta något fel!!Samma sak här man fick vika bort lite kablar i samband med bytet av ventilkåps packningarna,kan någon kabel brustit??? Det tråkiga är att jobbet i sig gick bra o jag var nöjd ända tills man startade bilen.Jag har inga mer infallsvinklar på vad som orsakat felet så det lutar åt verkstan i vår faktiskt.Hoppas du får ordning på din bil så skriv i såfall vad som var orsaken till din ojämna gång. Bara Min Wagn! |
|
|
Tack för tipset 1up. Har bilen på verkstad nu, för jag har tyvärr inte tiden att skruva själv så mycket, och så behöver jag bilen NU! Sen har de ju betydligt bättre diagnosverktyg m.m. Jag har tipsat verkstaden om de säkringar som nämns i tråden du länkar till iaf. Jag hoppas på det bästa, men löser de inte problemet ska jag kolla på det själv i helgen.. TNK, jag förstår precis vad du menar. Man var så nöjd med att man lyckades byta den trasiga delen själv, men sen kom besvikelsen när den inte gick som den ska. Trist som fn.. Uppdaterar när jag vet mer.. |
|
|
Ja håll oss gärna underrättade om hur det går. Det kan vara värdefullt för dem med liknande problem. Allt gott. |
|
|
Tyvärr har det inte hänt så mycket med bilen. Verkstaden hade den mest lämpade personen sjukskriven, så jag fick hämta tillbaks den i princip orörd. Märkte dock att den gick i princip helt bra när jag kallstartade den på väg därifrån. Öppnade huven och lade handen på motorn som var i princip helt still, förutom ett och annat knappt märkbart, men ändå existerande, "ryck". När den sedan hade fått upp tempen en aning så kände jag att rycken blev kraftigare och kom oftare. Efter lite körning så var det som att den började "hoppa", men inte konstant, utan det kom och gick väldigt regelbundet. Typ 2 sek bra gång 2 sek hoppande. Väl hemma så gick den lika ojämnt hela tiden på tomgång. Vad kan vi dra för slutsatser av det här? "Kallstartsprogrammet" gör att den går i princip bra! Får vi några ledtrådar? |
|
|
Hurra, hurra! I kväll blir det att fira. Jag vill iofs inte ta ut segern i förskott, men det känns ju som att detta kan vara felet: Länk Eller vad säger ni? :) Hade gjort bilen strömlös över natten och skulle ta ut den på en provtur. Tyckte den gick OK men med ganska mycket småryck nu när jag startade den någorlunda kall igen. Så jag öppnade huven för att känna på motorn igen.. under tiden så hör jag hur det smäller typiska tändgnistor lurigt nära vänster fördelarlock. Alltså bilj-veln kan har ju i princip gått på halva motorn!! Inte undra på att jag tyckte den var lite slö... Sjukt störande när man har haft flera fel samtidigt och blir lurad på det här sättet. Visst har jag haft i åtanke att kolla fördelarlocken redan innan, men tänkte att det måste ju ha att göra med vevhusventen eller slangarna som byttes. Och så när man dessutom inte kommer åt OBD'n så känns det ju som att det kan vara något med motorstyrningen som är trasigt. Många ledtrådar åt fel håll, som leder till att man inte söker på rätt ställen...! Hoppas jag får tag på ett lock på måndag, är mycket ivrig att få veta definitivt att jag har hittat felet! --- Min bil: Länk |
|
|
Här ser man ännu mer av sprickan: Länk --- Min bil: Länk |
|
|
Hej! Där ser man!hoppas det är felet Johan_S Bara Min Wagn! |
|
|
Hoppas det är ett lika "enkelt" fel när ens egen 750 drabbas av liknande symptom. /Stefan |
|
| *Håller tummarna* | |
| Hur har det gått? | |
|
Nu går den som en klocka igen!! :) Och en sak måste jag säga nu när jag har fått köra 750 igen - Vilken otrolig bil! Eftersom att det blev extra akut och aktuellt med att skaffa en till firmabil nu när jag inte har haft BMW'n att köra med i jobbet, så har jag provkört många bilar dessa veckor. Har testat splitternya BMW 3-serie, 5-serie, X1, Opel Insignia, begagnad BMW 530D (förra generationen), ett par Hyundai m.fl. INGEN av de testade bilarna har i närheten av lika bra komfort och behaglig tystnad i kupén som min gamla E38! Fantastiskt vilken bil det är. Den är trots allt 16 år gammal, och slår ändå alla dessa nya bilar på det mesta. Den jämnar ut både stora och små ojämnheter i vägen, tvättbrädor, puckelpistar, och allt vad vi måste köra på i dessa vintertider - på ett helt magiskt sätt. Trots det har den en oerhört bra körstabilitet och väghållning. Och så har den ju en speciellt sofistikerad "7-serie känsla" i hela bilen. (Måste iofs nämna att även BMW's 3/5/x-serie har en bättre känsla än de flesta andra bilar jag provat. Särskilt motorerna och växellådorna är i en klass för sig.) Enda negativa med 750in är ju förbrukningen! Särskilt när man inser hur snålt man faktiskt kan köra, vilket jag gjorde idag när jag körde firmans nyförvärv, en 2006 års Opel Vectra 1,9 CDTi med 6-stegad automat. Riktigt trevlig bil faktiskt, går ovanligt komfortabelt på dåliga vintervägar. Och oerhört snål är den! Körde Kiruna tur och retur idag, en sträcka på 70 mil. Den drog 45 liter diesel totalt!! Och det är med min... ska man säga "aktiva" körning. BMW'n har dragit ca 90 liter bensin på samma sträcka. Detta måste ju då vara den ultimata bilen (för mig i alla fall): Länk 740dA X-drive -11 En 7-serie med allt vad det innebär, inklusive hög effekt och sanslös komfort - kombinerat med minimal förbrukning, och dessutom fyrhjulsdrift! Måste bara vänta ett par-tre år tills priset är rimligt :) --- Min bil: Länk |
|
|
Gott mos. Tack för inspirerande läsning. :) |
|
Bj 13 530 xDrive Touring-11
520 xDrive Touring-17 850 iA-91 K 1200 S -05 (MC) K 1600 GTL Exclusive-14 (MC) |
Hej Johan, Kunde dessvärre inte följa dina länkar så bra, men fattade det som att det var fördelarna. Jag har lite problem med min 750, men det är att den misständer och rycker vid kallstart. Enda felkoden jag får fram är att den misständer på diverse cylindrar. När den väl kommer upp i driftstemperatur går den som en klocka. Någon teori någon ?? |
|
Hej! Svårt att veta, men det låter ju absolut som att det kan vara något med tändningen. Fördelare, rotorer, kablar, tändstift. Är det bara på ena sidan du får felkoder för misständning? Är inte så jätteinsatt i vad som övrigt kan påverka, har aldrig haft något annat problem än med fördelarlocken och membranen där bakom insuget (vilket nog inte är problemet för dig). Tror att tändkablar aldrig är bytta på min, har för mig att jag bytt stift en gång, men är inte säker :) --- Min bil: Länk |
|
520 xDrive Touring-17 850 iA-91 K 1200 S -05 (MC) K 1600 GTL Exclusive-14 (MC) |
Hej igen, Funderar på att byta fördelarlock, rotorer, samt kablar & stift. Tycker dock att det är konstigt att den går som en klocka varm. Om det vore något av ovanstående borde den ju gå kasst hela tiden ? Men men, alla fel är inte alltid logiska. Återkommer när jag bytt prylarna. |
|
Nog tror jag det kan finnas en eller flera kombinerade förklaringar till att den går bra när den är varm. Typ metaller som expanderar och annat som trivs bättre när den når driftstemperatur. Jag skulle nog börja med fördelarna, tror tändkablar kostar runt 2500 kr per sida, om det inte har kommit något billigare alternativ nu. Om du kan få fram på vilken sida felet är, så kan du ju testa byta sida på fördelarna och på så sätt säkerställa om det är dem eller inte. --- Min bil: Länk |
|
Ska köra diagnosen igen och kolla om det misständer på båda, eller endast en sida, så får jag se sedan, vad som gäller. Visste inte att kablarna var så dyra. Fördelarlock & rotorer går ju att få tag i för 600:- respektive 180:- på nätet. |
|
OK! Säg gärna till om du hittar billigare kablar, borde vara dags att byta även på min..! --- Min bil: Länk |
|
Hittar jag billigare, återkommer jag. Var kostade dom 2500:-/sida ?? Hos BMW ?? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.