|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja nu sitter man här och vet varken ut eller in. Som livet ser ut idag så ser mitt liv ut som följande Hade bestämt att hiva iväg min tjänste bil En Volvo V70 D5 Ocean race 2012 max utrustad med rubbet navi,taklucka,sportchassi etc etc denna bil har allt och har 2400mil på mätaren Hittade en riktigt schyst BMW 530D 2010 i Tyskland bilen har gått 12000mil Prutade till 2700€ får en service samt nya däck bak samt all hjälp med att fixa skyltar etc etc Får köpa till en premium garanti på 24mån som täcker det mesta samt för språk versionen ändrad så totalt blir det 28000€ Allt är mer än midre klappat och klart: VIN WBAPX71050C105792 Type code PX71 Type 530D (EUR) E series E61 (MUE) Series 5 Type TOUR Steering LL Doors 5 Engine M57/T2 Displacement 3.00 Power 173 Drive HECK Transmission AUT Colour TIEFSEEBLAU METALLIC (A76) Upholstery LEDER DAKOTA/CREAMBEIGE (LCGE) Prod.date 2010-03-11 Code Description (interface) Description (EPC) S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP relevant vehicles S1CBA CO2 UMFANG CO2 package S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatic transmission S226A SPORTLICHE FAHRWERKSABSTIMMUNG Sports suspension settings S230A EU SPEZIFISCHE ZUSATZUMFAENGE Extra package, EU-specific S248A LENKRADHEIZUNG Steering wheel heater S2NPA M LM R. DOPPELSPEICHE 135 M NOTLAUF BMW alloy wheel, M double spoke 135 S316A AUTOMATISCHE HECKKLAPPENBETAETIGUNG automatic trunk lid mechanism S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Green windscreen, green shade band S386A DACHRELING Roof railing S402A PANORAMA GLASDACH Electric panoramic roof S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip Code Description (interface) Description (EPC) S437A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim S441A RAUCHERPAKET Smoker package S442A GETRAENKEHALTER Cup holder S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Comfort seat with memory S493A ABLAGENPAKET Storage compartment package S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon Light S524A ADAPTIVES KURVENLICHT Adaptive Headlights S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S544A GESCHWINDIGKEITSREGEL. MIT BREMSF. Cruise control with brake function S563A LICHTPAKET Light package S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional S612A BMW ASSIST BMW Assist Code Description (interface) Description (EPC) S614A INTERNET VORBEREITUNG Internet, preparations S615A ERWEITERTE BMW ONLINE INFORMATION Expanded BMW Online Information S616A BMW ONLINE BMW Online S620A SPRACHEINGABESYSTEM Voice control S633A HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH. Preparation, mobile phone, Business S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices S6ABA STEUERUNG TELESERVICES Control for Teleservices S6FLA USB-AUDIO-SCHNITTSTELLE USB/Audio interface S710A M LEDERLENKRAD M leather steering wheel S715A M AERODYNAMIKPAKET M Aerodynamics package P720A SPORT LIMITED EDITION SPORT LIMITED EDITION P735A BASICPACKAGE Basic Package S752A INDIVIDUAL AUDIOSYSTEM Individual audio system S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE High gloss shadow line Code Description (interface) Description (EPC) S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite S7SPA NAVI PROFESSINAL M.HANDYVORB.BLUETOOTH Nav Professional/cellph. prep. Bluetooth L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature German S8S8A LAENDERSPEZ. NAVI ZUST. (FUER ACC) Country-specific nav. system supply S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec. S8SCA LAENDERSPEZ. TELESERVICEFREISCH. Telematics access request,country-spec. S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP P9BDA BUSINESSPACKAGE Business Package Problemet och lite vägledning ifrån er är att jag fick ett samtal om att jag kan köpa loss Volvon för 262000 Nu sitter jag här Volvon har funkat klockrent Har kollat upp BMW in i sömmarna Miltal och service Auk BMW verk) allt ok enl BMW samt nästan inga garantijobb gjorda Byt en airbagmodul(ej krockad) Byte skivor fram med klossar Och byte en glödlampa Vad skall jag välja jag är totalt rådlös Då jag fick till mig att Volvon skulle kosta 290-300k att lösa Åsikter om detta och råd BMW har ju gått lite 12000mil vólvon 2500mil Stefan | |
|
Kan du inte lista dina förväntningar på vad du tänker dig är bättre/fördelen respektive nackdelen med BMW kontra Volvo då, så vi och du får en bild av vilja förväntningar du har på bytet och vad du är nöjd med i dagsläget? |
|
|
Godmorgon Om man ser till ren ekonomisk synvinkel Volvo 2012 262000kr Serviceavtal 300kr/mån mil tal 2500mil BMW 530D 2010 233000 Garanti 24mån 7800kr Larm 6000kr inl mont vinterdäck beg 5000kr Mil 12000mil När det gäller garantier och dyl så lutar det åt Volvon Men ha begäret säger BMW Volvon 2 år nya modell,10000mil mindre på mätaren Volvo=än i mängden och det vill jag inte BMW kör glädje osv Ända som riktigt stör mig är miltalet,det man oroar sig är en riktig pungspark att något pajar på BMW men hoppas att garanti försäkringen täcker upp Samt att läste att Saluansvar har maskin försäkring upp till 16000mil mede självrisk på 3500kr |
|
|
Vill du verkligen byta till en bil som gått 10 000 mil mer? Det är ganska mycket det, inte så svårt att gissa vilken bil som kommer ha högst driftskostnader de närmaste åren... Om du sen ändå tycker det är värt det så go ahead, bilaffärer är ju ofta så mycket mer känsla än ekonomi :) |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
som sagt hjärtat säger nog BMW men hjärnan Volvo svårt att bortse från 10.000mil och två årsmod nyare bil |
|
Hmm sedan undrar igentligen som Gör att en svensksåld BMW 2010 Står i samma prisklass som en volvo V70 2012 Är kvaliten så mkt bättre på bmw Eller? |
|
| Jag håller inte med om att Ocean Race är en bil i mängden, tycker den sticker ut med sin speciella färg/design. Köper du BMW:n känns det som en hjärtesak mer än något annat, men det behöver ju inte vara fel :) Fast du vet vad du har, inte vad du får och jag gissar att du räknar hem Volvon bättre rent ekonomiskt. | |
|
Jag oroade mig också för milen när jag skulle köpa. Dom går upp sjukt mycket när det är låga mil. Min hade gått 14k när jag köpte den. Alla svar jag fick var jag skulle titta så den var servad och skicket, milen hade inte så stor betydelse, särskilt på en diesel fick jag veta. Och än så länge så har folk haft rätt. Känns fortfarande som en ny bil fast den gått 15k. |
|
| Lite en i mängden-varning är det väl på 5-serien också, det är väl också en av de mest sålda bilarna i landet... Men gillar du BMW:n bättre så köp den, är det E60 eller nua modellen? E60 skulle jag inte röra med tång, inte i den prisklassen, de kommer tokrasa när "nya" femman går ned i pris och det kommer den snart att göra när alla företagsbilar byts in. | |
|
Jo alla E60 blir helt säkert värdelösa över natt, helt rätt Jabbal .... Låter som de som säger att bostäderna skall ned 50-75% i pris i Stockholm för att de tycker det. :) |
|
|
Bostadspriserna kommer att rasa den dagen det finns fler innerstadslägenheter än potentiella köpare... aldrig, antagligen. det kommer kriser och dippar men på långt sikt kommer priserna gå upp. Nja, njo, de blir inte värelösa såklart men vid modellskiften blir det nästan undantagslöst stora glapp i andrahandsvärdet, lägga till lite mer eller gå ned i spec för att få nya karossen kommer vara långt bättre än att köpa en av de sista E60-bilarna. Ser man på E39 så köper man ju 02:or och 03:or för 25´och uppåt, E60 kostar minst dubblet så mycket om inte ännu mer, trots att det bara skiljer ett år. Samma sak E60 2010:or, börjar på en bra bit under 170´medan nya karossen börjar på 240´för 2011:or. Då båda hyfsat snålt utrustade långmilare. |
|
|
Jag kollar bara på 550:s och min summering är : 2006:or PRE LCI - mellan 180 000 - 220 000 kr beroende på skick och modell 2007-2010 LCI - mellan 220 000 - 350 000 kr beroende på skick och modell 2010 GT eller F11 - 400 000 kr och uppåt Hur kommer dessa rasa när LCI kommer på nya ? De nyare mer och de äldre mindre då det är mindre fallhöjd. Gissar 25 000 kr max på en pre LCI 06:a vilket är drygt ett års värdeminskning från 200 000 kr nivån eller 6-7 månaders bensinförbrukning. |
|
|
Lite av dagens I-landsproblem... ;) En tänkbar lösning: Köp loss Vovvlan och lägg ut den för försäljning på den nivån du trodde att du skulle behöva betala (runt 300 tusen) och om den blir såld tar du pengarna och köper BMW:n och får samtidigt en bra slant över. Blir den inte såld har du ju en bil du ändå trivs med. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag var också inne lite på Johans linje, om nu siffrorna stämmer som du själv tänkte. /Anders |
|
|
Tycker Volvon är helt okay, jag tycker du skall behålla den ett tag till och sedan sälja och byta om 2 år eller så och köpa något skoj. Inget direkt fel på den förrutom att det inte är en BMW. |
|
|
Ocean race håller jag också med om att de sticker ut lite, samt om du har r-design chassi så är ju inte väghållning en bajsmacka heller. Jag förstår din längtan efter BMW, men det låter som ekonomiskt självmord att göra som du tänker. Behåll Volvon (alt som Johan B säger) och köp dig en BMW nästa gång. |
|
|
Jag skulle inte gjort bytet, E61 i all ära men det är en modell där jag tror LCI modellerna kommer falla kraftigt i pris - att då betala uppåt 250kkr känns ganska saftigt särskilt nu när det kommer en LCI på F11 till hösten. Hade det däremot varit frågan om att gå från en V70 (värd ca 300kkr) till en tidig F11 med kanske 5000-6000mil för ytterligare 50-100kkr hade det känts mer motiverat tycker jag, även om den BMW också lär falla en del i pris. Att BMW är dyrare begagnad beror inte på att den faktiska kvaliteten är bättre än Volvo utan att det dels var en dyrare (mer exklusiv) bil som ny men också att efterfrågan motsvarar den begagnade prisnivån. Det var ju också rätt stor skillnad på en 530d och en V70 D5, både upplevelsemässigt och prestandamässigt. Annars håller jag med om att Johans linje låter ganska klok... |
|
|
Kör på Volvon. Billigare i längden och färre potentiella problem. En E61 kommer kännas gammal mot en fräsch V70 i inredning. Eller kolla på en F11 |
|
|
jag tycker milen känns lite oroande, inte att det är väldigt många mil utan just 12000 kontra 2500. Skulle nog inte heller byta. Volvon mot F10 skulle jag byta direkt. |
|
|
Tack för alla svar Japp volvon är maxutrustad Sportchassi 18tummare Navi, lucka tja rubb och stub Finns inget som den inte har Den borde väl vara hyfsat lättsåld Som någon nämde Får väl suga på karamellen |
|
| Behåll Volvon. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.