AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.952

Fullt av olja i alla cylindrar E39 528i -99

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Helt plötsligt börjar det ryka bakom bilen rycker hackar och stannar,
kollar några dagar senare i alla cylindrar, där e fullt med olja, massor!! vanligt fel tro? har själv aldrig vart med om detta att det är i alla cylindrar, körde ej bilen själv då det hände, 10 minus ute.

Tacksam för tips!
/ Greven

När däcken tjuter snurrar dom för långsamt !! :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Frusen Vevhusventilation låter troligt.
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Ja jag har förstått detta efter lite spaningar, har aldrig vart med om förrut,,,, alltså vad händer egentligen? den suger i sig oljan istället? hur då? man hoppas motorn klarat sig

När däcken tjuter snurrar dom för långsamt !! :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljan sugs in i insuget via vevhusventilationen om den är igentäppt i vevhusventilationen - oljan följer minsta motståndets lag från övertrycket i vevhuset - ibland går den via insuget och ibland trycker den sönder ventilkåpspackningen - beror säkert på var det fryser och hur mycket.

Har du tur har motorn klarat sig, har du otur har det varit för stor mängd olja i en eller flera cylindrar och då vätska inte kan komprimeras kan det orsaka extremt höga tryck som kan kröka en vevstake eller annat dyrt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Blir lite nervös att det kan hända fler vid stark kyla.

Hade du någon förvarning? Och fungerar din motor bra nu?

Funderar lite på min gula oljelampa som tänds efter/under körning trots att det är nästan fullt på stickan. Kan detta vara en föraning att olja tillfälligt sugs upp för att rinna ner efter ett tag? Eller är jag ute å cyklar nu?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att den gula oljelampan tänds en stund efter start och sedan slocknar igen efter ungefär lika lång tid, betyder att oljenivågivaren är trasig - vanligt fel och inget att bry sig om så länge man har full koll på nivån via oljestickan.

Givaren är inte så svårt att byta och sitter med tre muttrar på undersidan av oljetråget - plastskyddet undet motorn måste tas bort för att komma åt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Trodde det först så jag har en liggande till nästa oljebyte.

Tänkte bara kolla att det inte var någon större risk för vevhus-ventproblem
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.