|
|
|
|---|---|
|
Söker efter elschema för en 525i -01 Touring E34. Någon som vet? | |
|
Jag är ute efter att koppla in mig på kupefläkten så att jag kan starta den utan att behöva slå på nyckeln. Fixar allt med relä etc. men behöver komma åt ett elschema för att hitta lämplig plats för inkopplingen. Tänker fjärrstarta slangvärmare (sitter på returen från värmepaketet), batteriladdare och kupefläkt med GSM-relä. Vill starta värmaren på flygplatsen från mobilen någon timme innan jag landar. Har varit tvungen att lämna bilen en gång på grund av kupevärmare, ymnigt snöfall, och isbildning under en vecka som bilen stod vid elstolpen...Lovar att det var en enda isbit av bilen! |
|
| Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hmm hur ringer man med mobilen från ett flygplan i luften ?? :) Eller ber man nån annan gör det ?. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack för länken men jag får inte upp några scheman ju. Saknas nåt?? | |
|
Jaadu, jag ringer inte från mobilen i luften... Jag ringer ju några timmar innan jag stiger på planet, och då brukar jag använda mobilen själv. |
|
| Konstig modell 2001....skall naturligtvis vara E39. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lite lurigt du vill ju inte att fläkten ska gå på full fart så förmodligen måste du in före effektregulatorn, det finns ju original och eftermonterade Webastovärmare som använder fläkten för kupévärmen. Men jag har ingen koll på var man går in med spänning till fläkten. Men det går nog att ta reda på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hasse, jag har full koll på hur jag skall lösa inkopplingen. Min fråga i forumet gällde kopplingsschema. Har jag bara ett elschema på kablar och kablars färg så löser jag resten. Länken jag fick var ju kanon men jag har troligen inte installerat funktionen för visning. Tips emottages gärna. Om jag får fatt i kopplingsschema så kan jag beskriva mina ideer här. | |
WDS kräver en liten programvaru snutt SVG View svensk. och även Java intallerat på datorn. XP är väl nödvändigt osså. Om jag kikar på hur bensinvärmaren i original är inkopplad så går den in i K bussen och använder Klimapanelen som fläktstyrning, man får akta sig att göra gamla hederliga reläinkopplingar i detta system, det kan ställa till en hel del konstigheter som man inte räknat med Gissa hur jag vet det :), Man bör åtminstone använda spärrdioder om man ska jacka in sig i systemet. WDS finns även på DVD att tillgå. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Återigen Hasse. Jag har koll på detta. Jag är ute efter SCHEMA! | |
|
WDS är schemat för nyare bmw. // Magnus |
|
|
WDS på nätet är borta numera. Fläkten styrs som Hasso beskriver via PWM-signal från klimapanelen. Du når förmodligen lättast det hela via effektstegets anslutningar som sitter i värmepaketets luftkanal, åtkomligt framtill på mittkonsollen, till vänster om handskfacket. Det finns ett mektips som visar detta i gör-det-själv delen här till vänster. På effektsteget har du ett antal grova (4mm2) kablar som är kraft in/ut och jord. Röd/blå är fast plus, brun är jord, svart/grön och röd/grön är resp minus och plus ut till fläktmotorn. Sen ser du en klen blå/röd kabel också, detta är PWM-signalen. Som redan nämnts, det går inte att jacka in sig på vanligt sätt här, man styr systemet via K-bussen för att få önskad funktion, hastighet osv på fläkten, och för att inte interferera med normala funktioner när man använder bilen på vanligt sätt. Man brukar lägga in en tidsfunktion förutom att styra hastigheten till lämplig nivå, fläkten drar ju bra med ström, avsäkrad med 40A, dumt att stå med dränerat batteri. FP |
|
| Folke: WDS finns kvar på nätet. 08976's länk ovan funkar. | |
|
Stämmer, och där visas varianten med relä för fläktstart, isf har man en gul/grön plusmatning isft blå/röd. FP |
|
|
Tusan åsså. Jag får inte fram nåt schema från WDS-länken. Folke. Det låter intressant det du beskriver. Skulle behöva ett schema för att vara säker. Kan du tipsa var jag hittar ett? |
|
|
Du får nåt felmeddelande i datorn? Det är enkelt att ladda ner den/de plugin som behövs, Java bl.a. Win7/64 och bakåt funkar. Det finns inte så mycket att visa utöver beskrivningen ovan med kabelfärgerna och bilderna i GDS-avdelningen. Fast hur tänkte du lösa PWM-styrningen av fläktmotorn, med något egen drivkrets? Berätta! Det finns anledning till att man normalt styr detta via K-bussen när man har liknande lösningar med motorvärmare osv. FP |
|
|
Shit, jag får försöka installera senaste Java då för att kunna se något. Jag tänker köra via relä och full fart. Efterson jag använder en Ontech GSM 9030 så kan jag nyttja inbyggd tempsensor och digitalutgång till att reglera tempen. Om tempen överstiger vald temp så slår relät av fläkten. Har även en underhållsladdare inkopplad när jag står vid elstolpe så är det ingen risk för urladdning av batteriet. OM, det visar sig att färgerna är svart/grön och röd/grön så är det dessa jag kommer att använda för att köra fläkten med ett tvåpoligt växlingsrelä. Kan beskriva allt när jag är klar. |
|
|
OK. Att växla över fläktmotorns kablage via relä är inga problem. Dock blir förbrukningen hög, kanske 20-25A, du får ha en rejäl laddare. Sen får du se till att rätt spjäll är öppna, de drivs med stegmotorer och styrs från kliman. Varje gång man stannar går de till ändläge, minns inte om det är fullt öppet eller stängt, risk dock för det sistnämnda. Men fullt flöde innebär att luften i bästa fall blir lite ljummen, och då först när kylvätskan blir så varm att det öht bli nån värme att fläkta in. Motorklumpen suger kW innan den är lite mer än ljummen.. Sen skall du cirkulera kylvätskan in i kupévärmaren, det sitter en liten cirkulationspump för detta som du också får starta upp. Värmeventilerna är öppna när de är strömlösa, inga problem där. Som jag tror du förstår så finns det anledning till att man normalt styr extravärmare på databussen för att kommunicera med klimapanelen att ställa om spjäll, fläkt och cirkulation mm med lagom värden för att ge kupévärme. Har du en knapp som heter "REST" på klimapanelen så kan du testa allt detta, den kör igång de delar som krävs för att ge restvärme in i kupén när motorn har tillräckligt varm kylvätska. Kriterierna är: Utetemp under +12, tillräcklig batterispänning, tillräcklig motortemp, tändningen avslagen. Om du lyckas värma upp kylvätskan tillräckligt och hålla batteriet laddat så skulle en trigg på denna funktionen vara precis vad du söker. FP |
|
|
Alternativet till att starta fläkten är ju en kupevärmare på ca. 800w. Ej mer på grund av isbildningen om det snöar. Jag har en slangvärmare på ca 1.1kw som sitter på returen från värmepaketet. Eftersom en normal blockvärmare har betydligt lägre effekt (400W) så tänker jag nyttja slangvärmaren till både motor och kupe. Motorn kommer att prioriteras eftersom den sitter först i värmeflödet från slangvärmaren. Sedan är det inte frågan om att hela tiden värma iskall luft (utifrån) utan succesivt kommer kupeluften att värmas. Recirkspjäll fullöppet förståss, (måste testas). Sedan behöver jag inte köra på fulla fläktvarv, det begränsar man enkelt med lämpligt förkopplingsmotstånd. Vill inte göra för stora ingrepp i elsystemet utan nöjer mig med att "låna" två trådar till fläkten! |
|
|
Jepp, intressant att testa. Du kommer att få en präktig förlusteffekt i förkopplingsmotståndet, kan iofs användas för att värma lite i kupén. Se bara till att ha en ordentlig kylare till motståndet, brandfara... Det är bl.a därför man har en PWM-styrd regulator för fläktmotorn, som dessutom är kyld inne i luftkanalen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.