|
|
|
|---|---|
|
Hej Håller p åatt titta på lite olika 318i -02 vill ha facelift. Den som för mig är mest intressant har enligt säljaren nån bubbla i lacken på skärmen under tanklocket ner mot kofångaren. Kanske man är för petig, är ju rent kosmetiskt och inte en ny bil. Allt annat känns rätt och i bra kvalitet. Kanske aldrig hittar nån i den prisklassen/åldern utan lite smårost vid skärmar, eller hur vanligt är det. 35-40" pengar och ca 18-20"mil, är mitt spann | |
|
Min -03a är iaf. helt rostfri (vad man kan se) men den har bara gått 13k mil. Har svårt att se att jag skulle få mer än 50-55 för den? Så om du har möjlighet att gå upp lite i prisklass kanske du kan hitta nåt... /Jonas |
|
|
Råder dig att söka på N42 motor i forumet innan du slår till på en 318 facelift. Jag har haft en tidigare och jag var inte alls nöjd med just denna motor. |
|
|
Hmm ok tydde detta ut begagnatguiden som positivt: "N42 316i/318i (Rak 4:a - 16 ventiler) 02- Mycket hållbar motorkonstruktion med elektroniskt styrda ventiler, s.k. Valvetronic. Knackningar kan bero på olika fel i systemet. Rassel kan bero på att kamkedjesträckaren bör bytas. Senare modeller lär ha försetts med överkuggningsskydd. " |
|
|
Absolut och det är säkert många som är nöjd med sin N42 motor. Jag ville bara tipsa om att det är en hel del problematik som bl a du nämner ur denna artikel. Jag har även läst om just denna motor i andra forum från utlandet såsom e46fanatics.com. Du avgör givetvis själv. Återigen, ett tips :) |
|
|
Se till att kamkedjesträckaren är bytt... är du osäker byt! kostade under tusenlappen. /Jonas |
|
|
Hej, Vad gäller rost på e46 verkar det som om området just där bakskärmarna möter stötfångarna är ett klassiskt rostställe precis som på det centimetertjocka plåtvecket bakom framhjulen i nederkanten av skärmen, innan den blir tröskellåda (i plast). Har själv blivit drabbad här. Sedan nämner många dörrarna. Har själv sett en del e46'or där det bubblar i framskärmarna precis ovanför toppen på hjulhusöppningen. /Magnus |
|
|
Nederkanten/baksidan av dörrarna, framkanten undersidan av motorhuven, bakluckan - där är de värsta ställena! Generellt är det limtätningen i plåtskarvarna som krymper/spricker med åldern och sedan blottas ogalvad plåt under limningarna och rosten är ett faktum. Bakom främre hjulhusen nere vid skarven mot tröskellådorna är en "jordsamlare" på insidan av skärmen och det skapar en grogrund för rost inifrån. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men att hitta en helt rosfria 02 verkar inte helt lätt, om man nu har en maxbudget på 38" typ. Men som sagt om om det finns lite bubblor får man väl punkblästra och bättra?? alternativt köra nåt år till och sen byta skärm? finns det inga i glasfiber? hmm kamkedjesträckaren, är det inte något många byter själv bara skruva ur och i med ny? eller blandar kanske ihop det med något annat? |
|
|
Om du är beredd att jobba själv med bilen och ev kan acceptera någon synlig lackskarv om det sitter illa till är det ju bara att göra själv! 1000 ggr bättre än att låta skiten rosta tills det går hål! Punktblästring, bra grundfärg (Hagmans 2k epoxyprimer) och lack har inte svikit mig iaf. :) MEN då måste man på det innan det börjar försvinna plåt, och är det bara små bubblor i lacken finns ju massor av plåt kvar, dvs blästring funkar fint. |
|
|
Lite så jag tänkte, att en i övrigt bra bil kanske synd att inte köpa pga av nån blåsa sen kanske det kan vara svårt att punktblästra om det sitter i underkant/eller något veck. |
|
|
Då får man noggrant maskera av och dammskydda bilen/inredningen (vid öppen dörr) och sen blästra öppet in i vecket/skarven och hålla en trasa över samt offra en billig dammsugare för att fånga dammet. Det går. Jag gjorde dörrfalsen på förardörren för några år sen. Ser fortfarande fint ut. Dum som jag var gjorde jag inte hela falsen utan bara den angripna delen, så jag fick göra resten med nu och det underbara var att det var ett helvete att få loss kitet där jag reparerat! Ingen ny rost. :) Jag sprutade rostskydd noggrant in i falsen bakifrån och uppifrån sen också förstås. Samma sak med skärmkanterna i hjulhusen. Jag tog bort innerskärmarna och lackade hela skärmkanten i hjulhuset (som man bara ser underifrån) inkl vecket som innerskärmen hänger i. Då skrapade jag några lagningar i framkant av tröskellådan/nederdel av hjulhuset (har inga stänkskärmar) jag gjorde för tre år sedan. Grundfärgen satt som berget och inga nya rostangrepp. :) Först blev jag förskräckt när den gul-oranga färgen trädde fram "mer rost?!?" tills jag insåg att det var Hagmans 2K Epoxyprimer som gjorde sig till känna. :) Karroskit av rätt kvalitet för falsar etc kan man köpa av plåtslagaren om man ber snällt. Som sagt, kan man ta sig över den mentala tröskeln att sätta kniven i till synes frisk lack (lossnar lacken när man drar knivbladet över den så SKA den bort) i ett området runt en bubbla (det är alltid större än det ser ut) och acceptera ej proffsfinish främst för skarven så är det ganska enkelt att hålla bilen i gott skick rostmässigt. Och aldrig fuska med arbetet! Ordentligt blästring. Endast kvalitetsprodukter, rätt temperatur i garaget, följ torktider etc. Det som är svårt är att göra en bra (dvs fin) lackering. |
|
| Ett råd bara, kom ihåg att det finns alltid mer rost än vad man tror, även på "rostfria" bilar. | |
|
När jag köpte min 330 -01 så sa säljaren självklart att det inte fanns rost. Direkt när jag såg bilen såg jag bubblor på framskärmen. Brydde mig inte om det eftersom bilen i sig var i kanonskick! Väl hemma och tänkte fixa rosten upptäcktes rost på bakluckan, trösklar, motorhuv, dörrar, där bakskärmen möter stötfångaren och bakom reg.skylten... När jag tog bort instegsslisterna fanns det mycket gott, kan säga att det behövdes lite rostlagning där med. Så var beredd på att det finns rost där du inte ser det! |
|
| Bromsrören bak vid bakaxeln, de är i ett stycke hela vägen fram och kostar en slant att byta eftersom man måste sänka ner tanken. | |
|
Ok tack för alla svar. |
|
|
Jag skulle säga att det i nuläget endast är ett fåtal E46or som är helt rostfria karossmässigt, bland icke-M3or så sjunker detta antal snabbt med åren. Allt hänger på skötsel och hur man använder bilen. Vi har lyckats hålla vår rostfri genom alla åren (köpte den ny), men det har 'kostat' handtvätt+undertvätt en gång i veckan ungefär. Så ja, det finns rostfria E46or som inte är M3/Alpina, men de hittas inte i de lägre prisklasserna. Toppskick kostar och det finns oftast en anledning till att 'billigast-på-blocket' är just 'billigast-på-blocket'. |
|
| Då måste jag vara en av "the lucky ones", 04 touring i Stockholm med endast 5000 mil, står på gatan, kör i slask o.s.v, tvättas sporadiskt... hittar inget utom möjligen begynnande på bromsrör bak:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.