AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.039

E34 540i/6 -94 värde våren 2013

Kommer eventuellt att lägga ut 540:n till försäljning till våren då det förmodligen blir ytterst lite kört med den detta år så jag tänkte kolla vad panelen säger om värdet.

Det är alltså en oxfordgrön 94:a som har varit i Sverige sedan 2007 och har gått knappt 28000 mil. Under min ägo har följande gjorts: samtliga stag och bussningar i framvagnen + stötdämpare. Bromsskivor + belägg runt om, framruta, strålkastare. Kopplingen byttes i Tyskland 2003 vid 19300 mil. Hur länge kan man förresten räkna med att den håller om man kör normalt?

Skicket skulle jag bedöma som mycket bra. Utvändigt finns några repor och märken på stötfångarna i hörnen. Ytterst lite rost. Det finns några små ytrostfläckar på insidan av framskärmarna mot hjulen och någon mindre bubbla precis vid antennen på bakskärmen. Bilen har inte varit vinterkörd i Sverige och verkar vara körd i mellersta Tyskland om man går på servicebokens stämplar. För övrigt är den servad på samma verkstad under hela Tysklandstiden. Har dock inte kollat upp historiken närmare från den tiden.

Invändigt är den också i bra skick. Enda stället man där man hittar lite slitage är vänstra sidostödet på förarsidan men det ser ändå helt ok ut. Ratten är förstås sliten efter många mil men inga repor eller hål utan endast blank.

Vad tror 540i/6-experterna?

Mvh Johan
55-65tkr med tanke på historik, beskrivet skick och utrustning inklusive E60fälgarna. Jag förutsätter att allting fungerar och att däcken är bra. Hur många ägare i Tyskland?

Fordonsuppgifter

Typ Wert
Chassinummer WBAHE51090BJ12197
Typkod HE51
Typ 540I (EUR)
E-modellserie E34 ()
Serie 5
Typ LIM
Styrning LL
Dörrar 4
Motor M60/2
Cylindervolym 4.00
Motoreffekt 210
Motor HECK
Växellåda MECH
Färg OXFORDGRUEN METALLIC (324)
Stoldynor SCHWARZ LEDER (0203)
Produktionsdatum 1994-04-06

Extrautrustning

Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S209A LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (25%) Spaerrdifferential
S243A AIRBAG FOR FRONT PASSENGER Airbag passagerar
S255A SPORTS LEATHER STEERING WHEEL Sportratt läder
S320A MODEL DESIGNATION, DELETION Bortfallat, modellbeteckning
S339A SATIN CHROME Shadow-Line
S401A SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC Skjutbart lyfttak elektr.
S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket
S464A SKIBAG Skidsaeck
S481A SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER Sportstol
S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar
S510A HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM Hoejdjustering straalkastarinst.
S530A AIR CONDITIONING Kimatanläggning
S540A CRUISE CONTROL Hastighetsreglering
S571A BOOSTED POWER SUPPLY Foerstaerkt stroemfoersoerjning
S623A CAR TELEPHONE(GSM) Biltelefon D-nöt (GSM)
Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S669A RADIO BMW BUSINESS RDS Radio BMW Business RDS
S683A TELEPHONE AERIAL FOR GSM-TELEPHONE Telefonantenn D-nät
S704A M SPORT SUSPENSION M sportchassi
L801A GERMANY VERSION Landsförande Tyskland/Österrike
S900A APPR. VEH.IMMOBILIZAT. ACC. TO AZT/TUEV Elektronisk startspaerr
S915A BODY SKIN CONSERVATION, DELETION Konservering av karosseri

Räkna med 15-20000mil för koppling, rekommenderas att byta svänghjul varannat kopplingsbyte. Möjligen kan man spara det genom att byta vid max 15000mil. Beror även på vilken slags körning man gör en av mina tidigare bytes vid 13000mil och den 540i/6 som jag kört som rullat längst med original koppling hade rullat en bit över 22000mil men var så dåligt att jag är tveksam om den klarat Jönköping-Stockholm och då garanterat behövt nytt svänghjul.

Byte kostar 10tkr om man köper svänghjul och koppling på ebay samt lämnar in till en mindre verkstad. Då kostar svänghjulet strax över 4tkr.

Dock bör inget eller lite körande hindra fortsatt ägande, jag har kört ca 150mil sedan 2008 med #774 Länk vore skoj om du hade kvar den och kom till 540i/6 E34träffen i sommar1 Plats/tid ännu ej bestämd.

Mvh Stephan
Hej Stephan

Tack för utrustningslistan och värdering! Men vad är S571A BOOSTED POWER SUPPLY? Vad är det bra till?

L801A GERMANY VERSION och S915A BODY SKIN CONSERVATION, DELETION har jag inte heller koll på vad det är.

Jo, allt fungerar på bilen och däcken bytte jag sommaren 2011 så de är ok.

Då borde man kunna köra ett antal tusen mil till med den här kopplingen då innan det är dags för byte nr2.

Du har ju rätt i att jag skulle kunna ställa undan den istället för att sälja. Men kommer den inte att förfalla genom att bara stå? Spontant känns det inte bra att ha en bil stående alltför länge. Men det är klart, kan ju ta ut den på några mindra vändor förstås. Har dock bara en garageplats för tillfället tyvärr och planerar inköp av Z4 M coupe.

Vore kul och komma på 540i/6-träffen och se lite andra fina bilar. Kommer du köra 774:an dit eller? Ser ju fantastisk ut på bilderna.

Mvh Johan
S571 kostade 220DM extra för 540i till och med dec-1994 därefter standard, troligtvis följde det med telefon/bensinvärmare eller så rådde BMW köparna att välja det. Din har det säkert pga telefonen.

L801 Tyskland är att landversionen är Tyskland då ingår förbandslåda och ställbart halvljus i höjdled som var lagkrav.

S915 är att din bil inte fick något skyddsvax (sånt som nya bilar har fram till bilhandlaren), detta pga att den levererades nära Dingolfing och inte skulle stå länge i någon importhamn eller hos någon handlare, det är rätt vanligt 375st av de 797st HE51 har kod S915 + 2st som har kod S916 vilket är inget skyddsvax för utvecklingsbilar (#768 är den ena av dem med kod S916=).

5-6000mil bör du kunna köra minst.

Har du ett bra garage så anser jag att det är lugnt. Bör inte behövas så mycket att byta när det är dags att köra. Det är bättre att den står i ett tryggt garage än är ute och rullar med någon ovårdsam.

#774 behöver komma ut, dock beror det lite på när träffen är för i början av säsongen får #410 och #768 komma ut medan #774 får vänta till slutet. Den står tryggt som det är. Studerar just nu och har prioriterar de andra men det är inte många månader kvar nu.

Mvh Stephan
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vacker bil du har Stephan.
Jag kommer att köpa mig en E34 540 som hobby bil så snart möjligheten finns och ha den i garaget och putsa och göra den fin.
mvh
Här är en optimist: Länk 17000 EUR!

Mvh Johan
Nu har jag bestämt mig för att behålla bilen ett tag till. Kommer att motionera den lite grann varje sommar så den håller sig i skick. Har idag besiktigat den UA för fjärde gången i min ägo. Trevligt med saker som håller god kvalitet.

En sak som jag glömde fråga tidigare var vilket nummer i serien den har, borde vara mellan 100 och 200 väl? Läste i en annan tråd att det är tillverkningsdatum som styr. Vilket är första och sista tillverkningsdatum för 540i/6 sedan?

Mvh Johan
Johan: Din är #192.

Det har varit trögt med försäljning av de finare E34:or men nu är både min tidigare 540i/6 #788 såld (vet ej försäljningspriset, men utgångspriset var 75tkr) och Martin Gaspedalens M5-95 sålda. M5an gick tillbaka till Tyskland.

Den första byggda 540i/6an är en i din serie HE51 nämligen: BJ12000 byggd 1993-07-08, den sista 540i/6an är en Touring HK41: GB45541 byggd 1996-06-04.

Med vänlig hälsning Stephan
Jag plockar upp den här tråden på nytt eftersom 8 år passerat och 540i/6-annonserna blir alltmer sällsynta. De som faktiskt kommit ut indikerar ju att priserna skenat under dessa år. Frågan är om det bara är annonspriserna som skenat eller om de faktiskt säljs för dessa priser. I så fall börjar det bli dags att se över försäkringsvärdet hos MHRF.

Skicket på #192 är oförändrat från 2013, dvs. fortsatt mycket bra. Den har nu gått strax över 29000 mil, dvs. jag har kört drygt 1000 mil på 8 år. Ratten som var lite sliten då är utbytt till en ny originalratt. Nu kör jag även på 15’’ originalfälgar med nya Continentaldäck. För utseendets skull kanske man skulle ha 17’’ BBS eller M5 system2 som jag hade ett tag men det är otroligt vad komfortabelt bilen går med 15-tummarna. Otroligt att bilen snart är 30 år gammal.

Kan förresten skattebefrielsen påverka värdet något?

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.