|
|
|
|---|---|
|
Hej, Märkte nyligen att mitt batteri var lite svagt, så laddade det över dagen på jobbet och körde en redig sväng mellan vbg-gbg och tillbaka och varningslamapn för svagt batteri dyker inte upp fem sekunder efter avstängd motor vilket är bra, dock märkte jag en lustig sak, jag mätte över polerna med en voltmeter och fick fram 6v?! detta med batteriet monterat i bilen, hur kan detta komma sig? den inbyggda mätaren i förddatorn säger 12,2 volt när bilen är av vilken kanske borde vara en aning högre? dock är ju ringarna tända och diverse små lampor runt kring som inte går att styra över. Borde jag ladda mitt batteri mer och vad kan ni rekomendera för laddare, såg en på en annan tråd en laddare med cigg plugg som man behändigt trycker in i bagagets uttag kan det vara något? just nu har jag en otymplig gammal rostig laddare med en analog amperemätare som guidelinje. | |
| Låter som mätfel, testa att mäta igen och återkom. | |
| Har du 12,2 volt bør du ladde helst 24 timer,og Ctek er ett bra kjøp,ett bra batteri skal være ca 12,5 12,6 når det står i bilen. | |
|
Ett fulladdat batteri ska ha en polspänning (obelastat) på ca 12,8V. Hur gammalt är ditt batteri? Normal livslängd är 4-6 år, så om batteriet är äldre än 4 år kan det nog börja bli dags att byta. Moderna BMW-bilar (jag gissar att det rör sig om din 120d -07?) loggar batteriets kondition, så en diagnosdator på BMW-verkstad kan ge besked om hur batteriet "mår". Tänk på, att bilens elektronik behöver "nollställas" om du byter batteri. Laddningen anpassas efter batteriets ålder och kondition, så om du byter batteriet utan att "nollställa" kan det nya batteriet bli överladdat, och förstöras på ganska kort tid. Ska du ha en laddare är CTEK bland det bästa som finns på marknaden, köp i så fall inte den minsta utan en som orkar ladda ett stort bilbatteri (dieslarna har rejäla batterier!) på hyfsat kort tid - exempelvis MXS 7.0. |
|
|
Ja det var säkert något mätfel jag menar 6v då hade batteriet varit dött. Jag ska ta och kika i papperna om det är bytt, annars är det original sen tillverkning och då är det ju fem år. såfall när jag ser pris på MXS 7.0 jämfört med nytt batteri så köper jag nog helst ett nytt batteri. jag hade ju kollat på cteks mindre variant MX 5.0, är det ett dumt köp? |
|
|
Kolla storlek(Ah) på ditt batteri och se så ev ctek kan ladda så mkt, därav de olika storlekarna. För lite kräm underladdar batteriet vilket inte heller är bra. Har märkt med tidigare bilar att fjärrstyrd bränslevärmare kortar batteriets livslängd något. Kyla tar också snabbt död på ett något lågt laddat batteri (p.g.a. sällan använd bil). /TM |
|
| gunnare: Måste en verkstad nollställa elsystemet? | |
|
En laddare kan inte vara "för liten", det enda som händer är att det tar längre tid att ladda batteriet fullt. MXS 5.0 är en utmärkt laddare, som klarar det mesta. Å andra sidan står knappast valet mellan att köpa en laddare och att köpa nytt batteri - är ditt batteri dåligt, hjälper ingen laddare i världen i längden, det är bara att byta! Och en bra laddare har man alltid användning för. @Sir Lancelot: Nollställning av batterikondition i bilens styrdator måste göras med en diagnosdator som har den funktionen. Sådana diagnosdatorer är inte vanliga utanför BMW-verkstäderna..... |
|
|
Har dock en recond firma granne med jobbet men sist jag lämnade in firmabilens batteriet så var det helt förstört efteråt, dock en trasig cell så kanske inte konstigt då. Tips på ställe med bra priser på batterier?, och vilken storlek, kikade på ad och mekonomen men derara rekomendationer är blandade storlekar. |
|
| budade in en ny Ctek MXS 7.0 för 640 riksdaler, jag börjar där så får vi se:) | |
|
Då har du i alla fall en av de bästa laddare som finns att köpa för rimliga pengar - bra köp! Om du ska byta batteri, är nr.1 att det ska vara av rätt typ. Jag skulle tro att det ska vara ett s.k. AGM-batteri, dvs ett batteri där syran finns absorberad i glasfibermattor mellan blyplattorna. Anledningen att det är viktigt är, att AGM-batterier behöver lite högre laddspänning än batterier med fri elektrolyt. Nr 2 blir, att du ska välja ett så stort batteri som möjligt - och med det menar jag kapaciteten i Ah (amperetimmar). Det som begränsar är väl dels utrymmet, dels hur mycket pengar du vill lägga på ett batteri. Och, som sagt - se till att få batteristatusen "nollställd" efteråt, annars kan ditt nya fina batteri bli "stekt" på nolltid! |
|
|
@gunnare, tror du verkligen det är AGM batteri i en 07:a jag vet inte, men handboken förtäljer inte mycket å andra sidan. Idag har jag laddat batteriet med min nya ctek, nu visar den 12.6v har dock nytt mätinstrument för det senaste kunde verkligen inte haft rätt. Cetk kommer med en snabbkopppling man kan koppla direkt på batteriet men bmw rekommenderar att ladda via motorhuven, jag kan inte tro det skulle göra skillnad vad man gör, hur som har jag kopplat rätt på bilden? Länk Jag förstår inte grejen med två pluspoler men antar att det en å samma? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.