AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.652

Varianter av bakruta på E90LCI

Mr
8
Mr Starbuck
320d Sedan -10
Jag är involverad i en diskussion med BMW Bilia i Mölndal, då jag haft min bil hos dem för reparation till följd av vandalisering under hösten 2012. Verkstaden bytte takplåt och bakruta och utförde diverse lackeringsarbeten för att återställa bilen. Mitt problem gäller dock bakrutan. Denna byttes av verkstaden ut mot en standardruta (ej tonad). Min bil hade tonade sidorutor och bakruta då jag köpte den.
När jag påpekade detta så hävdade verkstaden att min bil hade en standardruta vid leverans, vilket jag inte kunde bekräfta då jag köpt bilen begagnad från Bilia. Jag lade ner ärendet med slutsatsen att tidigare ägare troligtvis tonat bilen själv.

Nu har jag dock ett par månader senare (i ett orelaterat ärende) fått ut utrustningslista på bilen och där står tydligt S761A - Individual Sunshade Glazing som tillval vilket gjort att jag väckt ärendet till liv igen.

Det problem vi nu debatterar är det faktum att den ruta som de skulle behöva beställa för att återställa bilen till fabriksskick har upphört i produktion (artikelnummer: 51 31 4 400 394). Frågan är då om det är möjligt att installera en bakruta med artikelnummer 51 31 7 138 640 istället? Båda dyker upp i reservdelslistan för E90LCI.

Länk

Jag har ställt frågan till verkstaden som ursprungligen bemötte mig med svaret att "det finns ingen som kan svara på". Jag kontaktade BMW Sverige som erbjöd mig hjälp, men som också bad mig stå på mig mot verkstaden som ska kunna ta reda på det åt mig. Inväntar nu återkoppling från Bilia i frågan, men tänkte att det kanske finns någon kunnig person här som kan ge ett svar på frågan?

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har tyvärr ingen hjälp att ge men jag måste kommentera, såna här ärenden sätter en rejäl clownstämpel på företaget. En kund ska inte behöva driva såna här ärenden och att de satte i fel ruta när bilen tydligt har tonade rutor i utrustningslistan är riktigt illa. Blir besviken när jag läser det, inte för att Bilia i Mölndal inte misslyckats i ärenden förut, men att de fortsätter med sin slappa attityd. Riktigt trist!

Angående rutan så är det självklart att Bilia ska reda ut frågan, men det verkar orimligt att BMW har bytt ut konstruktionen på rutan. Troligen har de gjort någon liten ändring som krävt nytt artikelnummer, men där rutan ändå passar. Så dumma tror jag inte att de är så att de tar bort "bakåtkompatibilitet" på rutor och liknande när de gått ur produktion. Därför tror jag att det nya artikelnumret passar utmärkt. Men som sagt, det ska Bilia kunna reda ut utan att knorra. Har de ingen kompetens på plats som kan svara så får de väl leta vidare.

Att säga att ingen kan svara på en sådan fråga är rent skitsnack, de representerar trots allt företaget som konstruerat bilen och som har stenkoll på sina reservdelar. Sen att Bilia inte har full koll är ingen ursäkt för att inte ta hjälp för att reda ut det åt kunden.

Hoppas att det löser sig och återkoppla gärna till tråden när du fått rett ut ärendet.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Wiberg, jag håller helt med dig.

stoffe69
328ci -00
51 31 4 400 394 är ändrat till 51 31 7 138 640 (vilket man får hänvisning till när man försöker beställa 51 31 4 400 394

man behöver 51 31 7 061 970 (avtäckning) och 51 31 7 138 664 (panel) som modifering - ja den passar.

Stoffe
Mr
8
Mr Starbuck
320d Sedan -10
Tack @stoffe69 för snabbt svar! Det bekräftar vad jag misstänkte.

Jag har väntat med att döma ut Bilias agerande eftersom jag fortfarande ger dem chansen att lösa ärendet. Men jag håller med i attitydfrågan. Det är servicechefen själv jag pratat med och att behöva upplysa honom om att de har en intern nordisk support att vända sig till i sådana frågor känns helt otroligt. Tack för uppbackningen @Grelle och @Wiberg!
Mr
8
Mr Starbuck
320d Sedan -10
Servicechefen på Bilia ringde igår. De hade fått besked från BMW i Tyskland om att bakrutan var ersättningsbar med det artikelnummer som jag hänvisade till. Enligt Bilia så hävdar BMW att det var ett fel i reservdelsdatabasen vilket gjorde att de inte fick upp den korrekta rutan som ett alternativ när de försökte beställa ny till min bil. Följaktligen kommer BMW ta kostnaden för bytet (inte mitt problem).

Ny ruta är beställd och på torsdag i nästa vecka lämnar jag in bilen för byte. Det löser mitt problem, även om jag fått stå på mig rätt mycket för att få rätt i slutändan.
Mr Starbuck: Se till så att du får låna en bil gratis av dem under tiden som de har din bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.