|
|
|
|---|---|
| Har ett vinande ljud på min 325i e90-2006 som hörs när motorn är varm, ljudet är konstant och följer ej varvtalet, tycker det låter som det kommer från insuget ungefär. Borde ju inte vara generatorn eftersom ljudet inte ökar om man ökar varvtalet, någon som vart med om liknande eller som har nån idé vad det kan vara? | |
| Var förbi M-bilar här i Västerås idag och ljudet kommer från behållarn där oljefiltret sitter, han tyckte jag skulle göra en oljeservice, någon som vart med om liknande? | |
| Problemet löst, oljefiltret hade hoppat ur sitt läge lite så det blev ett vinande ljud från behållaren där filtret sitter, så nytt filter och olja gjorde susen, billigt och bra! | |
| Jag har likaså ett vinande ljud ifrån oljefilterbehållaren. När jag lägger handen på burken ändrar det frekvens. Ska ta mig en titt på oljefiltret nästa helg. Hoppas att jag drabbats av samma fel. | |
|
Ikväll demonterade jag oljefilteret. Det gamla såg ihoptryckt ut??? Bilen är alltid servad på auktoriserad BMW verkstad. Monterade ett nytt BMW orginal samt bytte olja i motorn. Nu är ljudet borta... En annan intressant iaktagelse var att motorn slutade ticka. Innan jag demonterade filterkasetten så startade jag motorn snabbt och då tickade den lätt på någon/ några ventiler. Den har under en vecka gått mycket kortkörning ca 3 kilometer till jobbet, och då kan den ticka lite lätt på ventilerna just när man startar den. Normalt körs den ca 4,5 mil enkel resa och då spinner den som en katt. Kan problemet som drabbat vissa ägare och som BMW i vissa fall enligt utsago på forumet bytt toppar på N52 motorer bero på filtrering/ förändrade mottryck vid felmoterat filter? Ny olja kan likaså ha varit det avgörande faktorn. Men filtreras inte oljan så slits motorn hårdare. Jag är ingen expert på detta men slänger ur mig dessa funderingar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.