|
|
|
|---|---|
|
Som topicen lyder: Skulle till jobbet på morgonen i -15 och biljäveln startar inte, hör bara ett "klick klick klick" ljud från bilen, försöker 3-4 gånger, men märker att det inte är meningen att försöka mer då bilen inte ens hostar till. Kommer hem från jobbet och en vän till mig hjälper mig starta upp bilen med startkablar. Påväg till Autoexperten för att köpa nytt batteri så märker jag när jag bromsar lätt att abs "slår i bromspedalen?" (ingen varningslampa lyser) ungefär var tredje gång jag bromsar så "kickar absen in utan anledning" Byter batteri, och bilen startar som den ska igen. Åker till en mindre verkstad dem kopplar upp bilen till deras dator och den visar inget fel på någon givare utan bara för att absen inte funkar som den skall. Han provar att ta bort alla felkoder. Jag startar bilen åker en runda och provkör bilen, efter 2 minuters tur med bilen tänds varningslampan och abslampan. enligt dem på verkstaden skulle abs boxen gått sönder när jag försökte starta bilen utan någon som helst kräm i batteriet? är detta möjligt?! Kör en BMW e39 528iA -00 med ASC. Om jag nu måste byta box, vilka alternativ har jag? Uppskattar all hjälp jag kan få av er! | |
|
Det du skriver kan ju vara rätt, men du har en modell där styrenheten för ABS sitter dumt till i motorrummet och går sönder med jämna mellanrum. Läs många trådar om det... Du får skicka iväg styrenheten för reparation (ModuleMaster eller Innosund) eller köpa en ny. Jag har använt ModuleMaster till båda mina E39: Länk Funkar utmärkt efteråt (om ABS-enheten går att laga) och blir ca 2500 kr med frakt t o r. Lätt att göra själv och kräver inget verkstadsbesök, men man får leva utan ABS och hastighetsmätare i ca tre veckor innan man får den tillbaka. |
|
|
Tack för svaret. En fråga till. Om jag köper en begagnad abs styrenhet vilekt jag hittat för 1200kr ca 23 000mil är det bara att byta ut den tuta och köra eller måste den "kodas om"? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du måste hitta en i samma tillverkningsserie och samma artikelnummer och för att den ska funka utan inkodning. från 09/98 och uppåt kan kodas in. Din bil tillhör den kategori BMW E39/ E38 tillverkade 09/98-09/00 där elektronkmodulen på ABS enheten som flera tusental har haft problem med världen över. Styrenheten flyttades ut från placeringen bakom handsfacket till motorrummet ihop med hydralenheten from 99 årsmodell när generationsväxleingen av motor till dubbelvanos infördes. Ovanför grenröret var ingen bra placering värmen tog oftast död på enheten, kostade runt 8-10000 att byta hos bmw innan man kom på att man kunde skicka den till USA för reparatiom med 5 års garanti för ca 2500 kr nu finns det som ovan även repartionsverkstäder. De sista årsmodellerna av E39 fich en värmeavledande plåt monterad. Men att den skulle gå sönder av starthjälp är nog inte så vanligt nog första gången jag hört den varianten, men iofs inte förvånad. Dock är ABS systemet väldigt strömkrävande så det brukar kunna vara det första som protesterar när batteriet blir dåligt. Hänga av batterikablarna nån timme (syntax error reset) och prova igen och se till så det sitter riktigt tajt på det nya batteriet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ska väl tilläga att beggade elektronikmoduler till 99-00 har finkammats i början på 2000 talet på varenda skrot både här och i England, dock kan det ev finnas numera då de flesta reparerar sina enheter sedan några år. Kolla medtips i GDS avdelningen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för infon! Provade att skruva av kablarna till batteriet, väntade i ca 3h och provkörde 2min. Abs "kickad" in bara jag jag rörde bromspedalen men abs lampan tändes aldrig på min korta sträcka. Lär tändas påvägen hem. Antar att jag får skicka in abs boxen :/ Så min fråga är om hastighetsmätaren inte funkar antar jag att inte farthållaren heller funkar eller? Menar om jag nu måste använda bilen kanske man kan ha koll på varvräknaren för att lista ut hur fort man åker? Får bli att leta upp en guide hur man tar isär boxen för att skicka iväg den. Enda positiva blir väl att man börjar cykla till jobbet :) |
|
|
ABS-modulen sitter med sex skruvar (torx) och en kontakt. Kontakten är lite lurig att lossa, men i övrigt behöver du ingen bruksanvisning för att klara den demonteringen. Kontakten lossas med en flat skruvmejsel genom att bända ut en bygel rakt åt sidan (vet inte riktigt hur jag skall förklara manövern) och då kryper kontakten upp av sig själv. Titta noga först tror jag du förstår. Lossa sedan skruvarna och du får enheten i handen. Något mer skall inte delas. Spraya sedan lite 5-56 över ABS-enheten (den med pinnarna som är kvar i motorrummet) så den inte rostar och vira ordentligt in i aluminiumfolie för att skydda mot smuts. Stoppa kontakten i en påse och tejpa för att skydda mot fukt. Om du kollar på min länk ovan beskriver de resten om hur du packar osv. Det går utmärkt att lämna en e-post och be om en "PayPal-request" när enheten befunnits reparerbar, även om det inte står så. Då behöver du inte langa in några pengar i förskott. Du får ett mail och betalar när de lagat den, men innan de skickar tillbaka (ModuleMaster). Funkat för mig två gånger härom året iallafall. Innan du gör allt detta kör du naturligtvis en runda och skriver upp varvtalet på olika farter och växlar så kan du köra på varvräknaren sedan. Har du en GPS, använd den som hastighetsmätare. Dumt att cykla i snö och is om man inte är van. |
|
Ditt fel är ett typisk inläsningsfel från en givare som tror att hjulet står still därför pulserar pedalen när du bromsar och till slut så tänds ABS lampan. Man brukar kunna få det om det är fett blandat med små metallpartiklar som fastnad på sensorn så det stör signalen. Eller så är triggerpunkterna skadade på hjullagret. Modulfel så brukar det indikera att en sensor är kass och så byter man den samma fel. Det kan även indikera sensorfel vänster bak trots att hastighetsmätaren som styrs därifrån fungera. Höger bak sköter farthållaren för övrigt. Du borde först hitta någon som har BMW INPA diagnos och kan köra signalnivåerna på alla sensorer med rullande bil och se hur dom beter sig innan du skickar iväg någon modul på reparation. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack så hemskt mycket för er hjälp betyder mycket! Jag kommer gå till Need for Speed i Malmö, har fått tips om att dem är experter på BMW och höra med dem. Har fått tips att kolla upp givarna först innan jag ger mig på Boxen, visar det sig inte att det är givarna får jag göra som Etoda säger vilket jag hoppas klara mig undan! :) Ber till gudarna att det är en givare som gett upp! Bytte bromsskivor för 2 månader sedan också, känns som massa utgifter på bilen nu :\ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.