|
|
|
|---|---|
|
Har en 518iE34-95 som numera verkar ta ungefär 1l/mil oavsett hur jag kör den. Tog tidigare i sommras 0.75 med 3 personer fullpackad och långkörning under hög fart vid 28 grader varmt. Har tagit 0.63 vintertid då jag pendlat landsvägskörning til och från jobb. Är servad för 500 mil sedan (olja+filter) nytt bränslefilter ingenting ligger emot typ bromsar 2.5-2.6 bar i alla däcken runt om (15" däck runt om på plåtkapslar original) Växellådsolja fräsch Bakaxelolja fräsch Det enda jag inte vet någonting om är tändstift och tändkablar, (stiften är rengjorda av mig nyligen och såg bra ut.) (Kan tillägga att bränslenivågivaren beter sig väldigt skumt och inte visar den riktiga nivån, ofta slår den i för tidigt tyå då det är 12-15 liter kvar). | |
|
Iaktar med spänning, Dina gamla siffror ser fina ut. Som jämförelse kan jag säga att min drar som följer: (Pendling Malmö-Lund, ej genom stan, lugnt tempo) Sommar 235/17 ~ 0.9 Vinter 195/16 ~ 0.8 Min bränslemätare beter sig också skumt. Tankar jag fullt så är jag nere på halv tank efter 25-30 mil, sedan sjunker den långsammare. Tanklampan tänds vid 15-20 liter kvar. Får byta mina oljor och filter när det blir lite varmare, det verkar som min ligger högt i förbrukning den med. Har tyvärr inte mycket till tips att ge dig, men kanske kan vara det vara LMM som spökar? Finns en del poster på forumet om LMM relaterade till förbrukning. Mvh Magnus |
|
|
Kolla stiften, går den fett. När besiktigade du den senast och fick avgasvärdena kollade? Kolla insugsbälgen och slangen från den till ventilkåpan efter läckor/sprickor. |
|
|
Blir bilen riktigt varm ? Har du rätt tryck i däcken ( troligen inte den stora boven ) men ändå Kolla så den inte tar tjuv luft mm Ha deT |
|
|
Tack för alla tipsen! Bilen blir varm, tempnålen står kl 12.00, därimot tycker jag att värmen är dålig, men det var den då bilen tog dryga 0,6/l mil också. Alla värdena i besiktningen var bra LMM vet jag inte, hade en lite sprickbildning vid någon slang, men har åtgärdat detta, hade det ioförsig då bilen tog dryga 0,6l/mil också. Bilen verkar inte gå fett, stiften såg mycket bra ut, ingen rök från avgassystemet i nämnvärd mängd, varesig blå eller vit. Motorn vill ha dryga 1l olja per 1000mil och har bara ett lätt växellådsläckage. Det där med tankmätaren kan vara ett problem för 95-96or E34, känner folk som haft massor av E34or och aldrig haft detta problem och inte hört talas om det, men hade dock aldrig nyare än 94. Hur ser bränslenivåmätaren ut? Är det en flottör som ställer in sig efter hur vätskenivån ändrar sig, den borde kärva på något sett i vilket fall som helst. Jag har kört ca 15mil på reservtanken utan stopp, men en gång gick den bara 7mil och sedan fick jag stopp, irriterande problem. |
|
|
Min 518i 95a drog en liter milen. Bakventilen i det system som andar längden på insugningsrören var trasig. Vet inte vad det hette det har system,men det synes som spjäll, liten el-styrd ventil, membran dosa ock vakuum slang ock bakventil under insuget. Bilen indikerar nu efter bytet av bakventil lägre förbrukning. Tycker att den går bättre nu då. Har problem med svajig tomgång straxt efter start. Stannar ofta strax efter start. Har inte hittat lekas je på bälg eller vakuum slangar eller in sug. Er det någon som vet vad som orsaker problemet? digital förbrukningsmätare er ur funktion. Tomgångsmotor finnes nog inte på M43 motoren? eller? Leffe |
|
|
Har fått samma fel på min 518, med M40 motorn. Tog 0,7-0,8 l/mil förut. Tar nu 1,1-1,2 l/milen. Har kollat efter läckage i motorrum, samt efter läckage under bilen, men det syns inget läckage. Luktar inte heller bensin, från dessa områden. Ekonometern visar 0,6-0,7 l/ mil i jämn fart, vid 70-100 km i timmen. Undrar om det är btr:n som gett sig, då det inte ger utslag på ekonometern. Mvh Kalopps// |
|
| Exakt, min visar mellan 0.6-0.75 på plan väg konstant när man kör mellan 80-110km/h. | |
|
Bytte tändstift och lambdasond. Stiften var slitna. Lambdasonden visade 0,4 volt i stort sett hela tiden. Nu drar den normalt med bensin igen. Hur den gick igenom besiktningen, förstår jag inte. Undrar för övrigt, vad som ger signal, signaler till ekonometern? Tycker M40 är en underskattad konstruktion, förutom de täta bytena av kamrem. Ska nog kika på en e34 95:a. 0,63L/mil. Pendlar 11 mil per dag. Hoppas det fixat sig för dig med, FRIFART! Med vänlig hälsning/Kalopps |
|
|
Nu plötsligt sedan i våras tar den normalt med bensin igen, inte 0,63l/mil men jag pendlar inte längre men kanske under 0.7l/mil då man kör landsväg mest. Ska kolla nu i skrivande stund då jag kört 36mil på 28l bensin och det verkar vara ca 15l kvar i tanken (varav 7l reserv). E34 518 med M43 tar nog bara mindre än min318E30 med M40 vid ren landsvägskörning och är känsligare för körstilen än 318M40 som tar mellan 0.65 till 0.7l/mil oavsett känns det som sålänge man inte ligger på höga varvtal. (bäge ska ta 0.81l/mil vid blandad körning enligt BMW vilket är bra mycket mer än verkligheten. Har mätt upp båda på 071l/mil (318) samt 0.72l/mil (518) vid 50% stad och 50% landsvägskörning vid lugn körning. (Vet att första ägaren till min 318 bodde i stockholm och snittade drygt 0.8l/mil blandad körning däruppe vilket motsvarar bra mycket mer än 50% stadskörning.) Enligt tysk (DIN norm?) ska blandad körning motsvara 37% statskörning samt 63% landsvägskörning och då liger både M43 och M40 motorn under 0.7l/mil. Har en tysk bok om BMW som beskriver detta mätsätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.