|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Tänkte på att Audi klämmer ju ur 340hk ur sin 4.2:a som sitter i S6:an. Helt utan turbo och sånt. (Jo det är kanske mer motsvarande M5, men motorn är ju mer lik M60/M62 iaf volymmässigt. Vad skulle behövas i en 540 för att uppnå liknande resultat? Kan tänka mig att sportavgas hjälper lite, kanske att ett bättre luftfilter ger någon häst. Och sen att chippa borde ge lite extra. Men jag skulle gissa på att detta ger en ca 300-320hk(?) vart kommer de sista 20-40hk från? Byta kammar borde ju kunna ändra karakteristiken en hel del. Men räcker det? Vad är det som gör Audin så "stark". Som ni kanske ser har jag dålig koll på trimning, men någon med erfarenhet kanske har lust att förklara, och beskriva vad ni gjort. (men helst utan kompressor/turbo då). //Markus | |
| 5V-toppar i Audin gör ju en del skillnad. Sen kommer många svara att BMW har specat för låga siffror på sina motorer. | |
|
Jag gissar att S6-an kan varva högre. Då ökar effekten: P = M * w P, effekt i Watt M, moment i Nm w, varv per sekund (radianer per sekund) w = n * 2*pi/60, om du vill ha n i rpm enligt varvräknaren. Så, med lättare kolvar (smidda?), lägre massa i roterande system, lite högre tajming på insprutning, mm, så kan man bibehålla momentet och öka varvtalet - vips, mera hästar. Jämför en liten MC, eller F1, -motor. Tokvarvar, liten volym, bra hästar, men kanske inte BMW-klass på motorns hållbarhet. Bonntrimmet i detta fall är ju att elektroniskt ta bort varvtalsstoppet. Funkar fint, kolla alla youtubeklipp på "gulfstatsmiljardärer" som glatt visar en varvräknare på M6 som står vertikalt nedåt (och bilen står inte still). /Grogg |
|
| Men det har ju varit väldigt populärt nu ett tag att bänka sina bilar på rullande väg eller vad det kallas, är det ingen här som gjort det? | |
|
Hmm intressant. Audin har (enligt mätaren iaf) varvstoppet vid 7000rpm Så om man med hjälp av din funktion och (det så klart felaktiga) antagandet att momentkurvan är platt och så hade man fått ca 307hk om man varvade till 7000 :) Men det är klart, det verkar som att hästkraftskurvan börjar avta redan innan 6500 rpm |
|
| s6 b7 har ju 5.2fsi v10....vilken tänker du på? | |
| Nej jag menar den som heter C5 (tror jag) alltså 99-03 | |
|
Om man tittar på kurvan i slutet av detta dokumentet så ser man att det knappast hade hjälpt att ta bort varvstoppet (inte på toppefekten iaf) Länk |
|
| Om man kollar på lite olika 540 på youtube som dom kör i en dyno så verkar dom flesta lämna runt 230-245 hästar på hjulen. | |
|
Det beror väl helt på vad man konstruerar motorn till. Det finns inget som säger att lika stora motorer måste ha samma effekt. Två-litersmotorer som är vanliga idag har ett väldigt stort spann i effekt. Finns väl allt mellan 100 och 200 hk. Titta på MC-motorer. T.ex 1000cc. En motor gjord till en touringmaskin ligger på 90-120hk En motor till en sportmaskin kan ha 200hk. Allt beror på vad man som konstruktör väljer för effekt som målsättning med motorn. Tittar man på Amerikanska V8:or ex. GM:s 350cu så finns den i en oändlig stor variation på effekt, allt efter vad den är tänkt att användas till. |
|
|
Absolut, men... Om man har två 2 liters motorer som har ungefär samma uppbyggnad (typ liknande borrning, slaglängd, ingen turbo, dohc och 4 ventiler) så tycker jag att man kanske borde kunna få ut liknande siffror om man vill. Om man jämför just Audin och M60/62 motorerna så verkar de vara tämligen lika (förutom 1 ventil extra vilket ju är en ganska stor skillnad). Det är därför jag funderar på om man byter avgas, luftfilter, kam och mappar om. Så borde man komma upp till ungefär samma. Samtidigt säger mig något att så inte är fallet... Jeje jag kanske borde koncentrera mig på att laga rost och byta stötdämpare istället :) |
|
| Eftermarknadsstyrsystem, andra grenrör och ställ om kammarna samt mappa för e85 så får du ganska trevlig effekt i en M60. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.