|
|
|
|---|---|
|
Köpte en X3 2,5i i höstas och servade den kort därefter, satte i nya NGK BKR6EQUP, nya filter och oljor, på senare tid har den börjat rycka ibland, främst vid acceleration, i princip inget i jämn fart, undrar om felet ligger i stift, tändspole eller bränsle? Man kan se rycken på varvräknaren att den dippar något när det rycker till och jag känner dem tydligt fast min sambo märker de inte alls... Jag hade en gammal 325 E36 som en spole gav upp på och den poffade på tomgång vilket inte X3:an gör. Det lyser inga lampor typ CEL och jag har inte läst av några felkoder, finns det någon vettigt felkodsavläsare för en rimlig peng eller är det en tur till BMW som gäller? | |
| Behöver ju inte vara själva stiften. Kanske är tändkablarna som tagit stryk vid bytet om de satt hårt t ex. Alternativt är de inte sitter ordentligt. Bara en tanke. | |
|
Jag har läst att BMW sexcylindriga maskinerna från den tiden kan ha läckande VANOS packningar som ger liknande fenomen det du beskriver. Länk |
|
| Ooops, med 23" mil kan det kanske vara dags för översyn av vanos, den har symptomen, törstig, slö på låga varv, rycker lite, det enda som saknas är missljud... | |
| När jag läser mitt senaste inlägg är det nästan en beskrivning av mig själv... | |
|
Med tanke på att det var många m/54 maskiner som levererades med spolar av dålig kvalitet, skulle jag lägga mina femtio öre på att det är en eller flera spolar som inte är 100%. En felkodsavläsning kan ge ledtrådar om detta med lite tur, men inte alltid har jag förstått. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag ska gå ut och kolla artikelnummer på spolarna, efter lite sökande verkar det vara en serie som är kassa. Länk Finns det något bra felsökningsprogram till BMW, ungefär som VAG-COM till VW-Audi m.fl.? |
|
|
Kolla tillverkningsvecka/år på spolarna - det är Bremi-spolar upp till 02/02 och mellan 01/03 upp till 24/03 som var av dålig kvalitet och byttes ut på garantikampanj av BMW. Tillverkningsveckan/året står på toppen av spolen - framför anslutningskontakten. Men det omöjliggör ju iofs. inte att spolar från andra tillverkare och/eller andra tillverkningsperioder är helt "imuna" mot att gå sönder. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Karl-Hilding |
Jag har bytat samtliga spolar på min 530 LCI. Skall nästa vecka byta samtliga på hustruns 116 -09 tillverkad maj -09. Garantibyte på båda bilarna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.