AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.358

Tom tank diesel, vad kan hända ?

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Läst lite kring vad som händer om man kör tom tank, diesel. Men buden är många och vad gäller en 330XD -07 ? Stängs någon ventil etc om soppan ta slut ? Man vill ju inte riva ut allla spridare eller liknande bara för tanken blivit tom.

M3/// Mullret
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min spontana tanke är att inget händer om du kör tanken tom, nån eller några få gånger. Om det skulle vara allvarligt skadligt för bilen borde den strypas innan allt bränsle är helt slut. Den borde alltså kunna ha en sensor som säger att tanken är tom, men det finns fortfarande lite bränsle i ledningarna som gör att bränslesystemet inte är kruttorrt.

Men detta hjälper ju inte direkt dig eftersom jag bara spekulerar lite, men vad direkt är det som skulle göra detta värre på en diesel gentemot en bensinare?

garfunkah
E91 325iM -10
Äldre dieselmotorer måste luftas om man kör slut på bränsle, fast jag tycker mig att ha läst att det inte behövs på nyare motorer som har autoluftning?
//
300
///535power
320d EDE -11
Jag instämmer nog också med Grelle där och speciellt vad de gäller din bil som är så pass ny

en gammal dieselpump skulle väl kanske tycka de skulle vara jobbigt men nya fabriks bilar skall ju vara så kallat idiotsäkra och då måste de ju gå att köra soppa torsk utan att bilen blir total förstörd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.