AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.817

E46á "äter" fjäderbenslagring

Da
135
Daniel_80
325ci -02
Bytte främre fjäderbenslagringar på min E46 coupe, då det var lite glapp i lagret.

Först köpte jag ett par billigare lagringar, men dessa gick sönder efter bara ett par veckors körning (började knaka som fan) och såg sedan ut så här.
Länk

Jag var övertygad om att det var dålig kvalitet, så två nya Febi/Bilstein inhandlades.
samt nya brickor och dammskyddsbrickor.

Nu efter två månaders körning så har det börjat knaka som fan ifrån den högra lagringen, och kollar jag ner på lagringen i fjäderbenstornet så ser jag tendenser till "brytningar" i gummit. (knakar endast på högersidan)

Allting är helt rätt monterat. övre fjäderskål - bricka - dammskydd till lagret - fjäderbenslagring.
samt att lagret är rejält insmort. det bör nämnas att jag har bytt fjädrar och stötdämpare på flertalet e46´or förut och aldrig träffat på detta problemet.

Vad fan är det som är fel egentligen??? något med stötdämparen? (original dämpare) den känns helt okej när jag har den bortmonterad, men tänker att den kärvar vid viss belastning eller nåt?
Da
135
Daniel_80
325ci -02
73 personer har läst tråden, och INGEN har en aning om vad det kan vara för fel!? eller formulerade jag mig för dåligt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet någon tråd där flera hade problem med lagringar till E39 av något känt fabrikat, där gummit verkade vara för mjukt så att metalldelarna fick kontakt med varandra. Men det torde ju vara uteslutet här om du provat med olika fabrikat. Det enda jag skulle kunna gissa på är om toppen på tornet är skadat eller att någonting kommit mellan plattan med pinnbultarna i och sätet i fjäderbenstornet så att det inte bottnar som det ska. Då skulle ev gummit vara snedbelastat med brytningar.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Förutom Anders förslag har jag bara två förslag.
- Du har fått fel bricka som inte är tjock nog
- Fjädertallriken är skadad/feltillverkad

/G
Da
135
Daniel_80
325ci -02
gasa: Tack för förslagen, dessa saker är dock okej.

Idag hade jag bilen inlämnad hos en auktoriserad Bmw verkstad, där flera personer har kollat på detta problem, och fjäderbenet plockades ner och ej heller dom kan finna orsaken till detta problem :/

En lösning på mitt problem är ju såklart att byta. stötdämpare, fjäder, övre fjäderskål samt nya topplagringar igen, men det är fruktansvärt irriterande att behöva byta ut allt
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag tycker det ser ut som tallriken legat mot topplagringen konstant, alldeles blankt där. Om det inte löper fritt så kan väl vridkraften från fjädern vrida loss hela centrumet i topplagringen från gummit efter en tids svängande.

Testa med lite tjockare bricka mellan tallrik och lager.
Har för mig att det ska sitta en stor tunn bricka som dammskydd mot lagret, och sedan en mindre tjockare som distans så inte tallriken kan ligga mot, testa med en extra tjock sådan bricka. Tallriken ska ju alltid snurra fritt ihop med dämparen. Kolla det innan du monterar ihop det hela också, 'toppflänsen' med dom tre bultarna snurrar fritt.
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Rallyfinnen:

När jag monterat ihop allting så löper topplagringen helt fritt, dock efter en kort tid så börjar det knaka, och precis som du skriver så trycks gummit emot övre fjäderskålen. Absolut att jag skulle kunna göra som du skriver och lägga en tjockare bricka mellan, men det är ändå något som är helt galet.

Dock blir nog lösningen att köpa helt nya fjäderben fram. Tror jag köper detta kit Länk

samt nya fjädrar och topplagring samt övre fjäderskål. för jag vägrar att riva ner fjäderbenen mer än en gång till på denna bilen :/
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag hade liknande problem att gummit i lagringen tog emot fjäderskålen men i mitt fall var det Meyle topplagringen som var boven. Gummit är för mjukt helt enkelt. Tog av mina gamla som fungerade klockrent och bytte ut dem mot nya Meyle som jag fick med i stötdämparpaketet. Efter 1 månad började oljudet. Köpte bra begagnade på skrot för 50 kr st och problemet är borta sen dess.
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Nya original stötdämpare och topplagring monterades sen fungerade allt som det skulle. Dock fortfarande fundersam till vad som verkligen var problemet, stötdämparen eller topplagringen, men tröttnade och bytte allt mot original.
By
36
Byline
320d -99
325i coupe -93
330d -06
tror kanske jag kan ha svaret, hade samma fenomen för ett tag sen på min E46:a, men det var bak, att den "käkade" övre infästningen till stötdämparen höger bak, bytte det 3 gånger tror jag, och samma fenomen hela tiden att hela infästningen till stötdämparen släppte i vulkningen mellan gummi och metall och for upp och in i skuffen, fundera en bra stund på vad det kunde vara som orsakade detta fenomen (och dels hur jag skulle lösa det) kände på själva stötdämparen och man kände inget fel på den, testade med att byta stötdämparen (hade ändå en liggandes) och så var problemet som bortblåst, med i mitt fall så var det ju stötdämparen som var problemet, pratade runt lite och funderade, och tillslut lyckades jag konstatera att det antagligen berodde på att inuti själva stötdämaren, när den stod i ett visst läge "ställde den sig på tvären" och låste ett kort ögonblick (antagligen beroende på att den var sliten inuti eller dy.l) som gjorde att den blev så stum i vertikalled att den tryckte det övre fästet och släppte i sin övre lagring, summa summarum, kanske samma i ditt fall? visst, nu är det inte kullagrat bak, men det behövs inte mycket misshandel i axialled för att kullager ska börja ta stryk, ett möjligt scenario i ditt fall.

Där förnuftet slutar, börjar underverken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.