|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har koll på hur mycket man får handla för innan man måste betala skatt på grejorna? Fredrik M - Z3 2.8 | |
|
Jag fick betala moms på mina grejor jag beställde. Det spelar nog ingen roll vad det kostar. Jag köpte för dryga tusenlappen och det blev rätt dyrt med moms, frakt och alla avgifter. /Per |
|
|
Jag ringde tullen och kollade. Från 0 kr gäller. Tullavgift 4.5% Moms 25% Bläää! Snacka om att förstöra alla försök till handel mellan länderna. Jag hade för mig att man fick handla för en mindre summa innan det blev skatt på grejerna. Så fel jag hade. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Jag handlar regelbundet från USA och finner det bra och prisvärt. Priserna (före moms) är ofta betydligt lägre än i Europa. Detta samt att man inte behöver betala någon moms till delstaten i USA gör att det ändå ofta är värt det i slutänden. Som tumregel dock är det bara meningsfullt att köpa grejer som är tillverkade i USA, inte importerade grejer. I synnerhet inte från Europa! Tänk på att den officielle importören får betala samma avgifter, även om det är på ett lägre ÅF-pris, samt dessutom måste täcka upp marginaler i Sverige. När det gäller frakt så be att de skickar med USPS (US Postal Service, dvs postverket) då detta kan vara betydligt än t.ex. UPS eller DHL. Nackdelen är att försändelsen i praktiken är oförsäkrad samt ej spårbar, en risk som kan vara värd att ta. Jag har i ala fall aldrig blivit av med någon försändelse. Mvh Björn |
|
|
För mig har bara 1 av 6 paket fastnat under sista året. Givetvis det dyrast :-( Om det är mindre (i omfång alltså) grejer ni beställer be avsändaren skicka som brev. Brev från USPS kommer med Posten i Sverige medan paket hamnar hos Schenker vilket är besvärligare. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.