AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
350

Tror ni denna extraktor gör något på min bil?

HL
82
HL
325iM -88
Har kanske tänkt köpa ett begagnat Supersprint rostfritt extraktorgrenrör av en kille. Utförandet på det är 3-1+3-1, det är delat på två st rör, tre rör på varje ner till ett.

Jag är inte speciellt haj på extraktorrör och vet inte riktigt hur olika utföranden på extraktorrör påverkar en bil. Hur tror ni det ändrar min bils egenskaper, om alls? Min bil är en e30 325 -88 med feritta sportsystem från kat och bakåt. Den har även ett öppet JR-filter. Jag är främst ute efter snabbare acceleration.
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Ja eftersom ett extraktorgrenrör gör det lättare att få ut luften ur motorn så ger detta dig ett bättre bottendrag och bättre accelerations tider... MEN bara om du fortfarande har kvar det motståndet som motorn beöver för att fungera riktigt bra... Får du för fritt utblås så kan du t.o.m försämra tiderna eftersom du kan få mindre hk då du får för lite motstånd i ditt avgassystem...
Ring och hör med någon som är riktigt duktig på avgassystem till Bmw vet ja...

Jag är inte på något sätt duktigt på detta med avgassystem utan detta är bara information som jag har snappat upp med alla mina timmar framför datorn..
Egna spekulationer med andra ord...

Men om du sätter dit det så tycker jag att du skall dela med dig utav din erfarenhet då jag är lite sugen på att sätta ett på min bil också..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ditt register kommer att bli smalare eftersom extraktorören är avstämda för ett visst varvtal. Vid detta specifika varvtal går motorn bättre men den går samtidigt sämre i de lägra varvtalregistrena.
Det kan innebära att körbarheten försämras markant om du inte hela tiden varvar motorn mycket.

Läs mer här:
Länk

Mvh
HL
82
HL
325iM -88
Fidde766: Jag tror inte att detta är något större problem. Jag kör inte med överdrivet stort avgassystem. Tror det är 2* 2 till 2.5". Är inte säker på vad det är.

Johan B: Hur vet man vilket varvtal detta gäller då på ett 3-1+3-1 extraktorrör? Jag tycker att det låter negativt det du skriver och får mig nästan att avstå. Hmm...

Ingen som orkar nämna lite positiva saker med extorrör? Ni som har ett får gärna berätta hur era bilar blev efter bytet, och vilken typ av exktraktor ni har.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hejs! jag kan berätta lite om hur min bil blev efter trimmning...jag vet inte vilket märke jag har på extraktorröret,det är 2st 3-1rör (som går ihop till ett 2,5tumsrör vid vxllådan). Jag har iof grA-topp och 264gr kam+öppet KN-filter oxå...men motorn drar t.o.m bättre än orginal från tomgång och upp till toppvarv...Kan nämna oxå att ljudet blev underbart efter trimning... :)

Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
gr.A topp på en 323:a, nu blev jag nyfiken..

Vad är det för motor du har?
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Inte så upphetsande som det låter kanske.. :) Det är en standard 323-underdel med som sagt en Grottisportad GrA-topp...där det mesta jobbet verkar vara nerlagt strax ovanför ventilsätena...ventilerna är av org-storlek t.o.m...

HL
82
HL
325iM -88
Petri: Det du skriver låter ju trevligt, det verkar ju vara ett likadant utformat rör också. :)

Sen har jag ju funderingar på trimkam också förstås men det köper jag senare.
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Mest nyfiken på ursprunget på toppen, har för mig att man aldrig åkte grA med M20 - Men jag har haft fel förr :)
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
_Johan_ : jag köpte det av en kille i S-holm...har för mig att dom sa att den ursprungligen suttit på en rallycrossBMW... :) Grottis har själv stämplat toppen med GrA och sitt namn...jag är inte så bra på reglerna för resp "Grupper"..men det verkar vara första steget efter org...Nån som kan det där bättre?

HL : Ja,det verkar rätt lämpligt för gatåkning...Jag vet inte om det skiljer i rörgrovlek mellan dom olika fabrikaten...jag tror det funkar bäst (för gatåkning) med rätt smala rör på extaktorn..

Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Petri: Var mest nyfiken på om det var någon form av homologiseringstopp från BMW, men det var det alltså inte...

Lär vara bra flöde om Grottis filat :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.