AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.022

Tickande ljud innan motorn blir varm

Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
När jag startar min maskin när den e kall så har jag ett tickande ljud ifrån motorn. Pratade med JWR och den ena meken där sa att det var inte helt ovanligt.

Finns det några mer som har detta fenomen? Rätt så iriterande när man startar och får detta ljudet, låter ju mindre kul.

Det är nästan som om det tar ett tag innan motorn får upp rätt temp/tryck på oljan. kanske ett oljebyte kan ändra på saker? =)

Help wanted ;)

/Magnus

Beast no.7
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Brukar vara ventillyftarna som skramlar lite innan de fått upp trycket. Du har nämligen hydrauliska lyftare. En tjockare olja kan hjälpa.
Det är dock ingen fara att de tickar lite.

Kiip Spiiding!
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Håller med dej så långt spiidfriik.
Man kanske kan säga till meken när ja ska serva att man kanske kan hälla i en tjockare olja.

Snart dags för inspection II service nämligen.

/Magnus

Beast no.7
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Kan vara värt ett försök. Jag vet flera som fått bort tickandet med tjockare olja.

Kiip Spiiding!
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Hörde idag att ibland så kommer tickandet när motorn är varm också. Kan en hydralisk lyftare gå sönder?

Fler åsikter tack =)

/Magnus

Beast no.7
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det kan den säkert, men det är snsrare så att du får luftbubblor i oljan i nån lyftare, då tickar den. De brukar även börja ticka när man spöat dem rejält och oljan är jättevarm = jättetunn.

Som sagt, det är ingen fara att de tickar, bara irriterande.

Kiip Spiiding!
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
ok, tack för svaren =)

Mvh Magnus

Beast no.7
Visa användare
86
Rickard T
M3-94 coupé
min tickar som du beskriver molund,tyckte att den började ticka efter jag hade motorbehandlat med slick 50,kanske blev oljan tunnare?kör med helsyntet olja.
hoppas att det inte är farligt :}

Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
har du märkt ngn större skillnad efter Slick50 behandlingen Rickard? Jag hällde i sånt i min Nissan 200sx i både motor o växel-låda men ja tyckte inte att det var ngn större skillnad.

Ang. tickandet så ska jag höra med verkstan om de kanske kan hjälpa med tjockare olja nästa gång jag servar pråmen;)

/Magnus

Beast no.7
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slick 50 är en bluffprodukt som förstör mer än gör något bra i motorn. Läs nedanstående länk så får du mer kött på benen:

Länk

Jag Slick50-behandlade själv min förra bil i tron att jag gjorde något bra för motorn. Märkte ingen skillnad men skulle inte göra om det med den kunskap jag nu har om teflontillsatser i oljan.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag glömde bort att jag har en bra länk om tickade hydrauliska ventillyftare och oljekvaliteter:

Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.