AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
657

Lufttryck

jo
3
jojoman
320i -98
Har köpt ett par GoodYear F1 225/45 17 tum till min 320 E36 och undrar vad man skall ha för lufttryck.
Däckmontören sa 3.0 fram och bak, medans det står 2.4 fram och 2.7 bak i instruktionsboken. Vad skall man ha? vill gärna inte slita ut dem p.g.a av för lite/högt lufttryck, däcken var ju inte precis gratis.
Lyssna på din däckgubbe, han pysslar med däck varenda dag.
Prova med 3kg och är det ok att köra med är det inget att tveka på. Blir det på tok för stötigt kan du ju släppa ut ett hekto eller två och se om det blir nån märkbar skillnad.

/Micke
jojoman: fick 225:orna plats?
jag har också en 320 och sitter och kollar efter däck och fälg, men är osäker på om jag ska våga satsa på 225:or.
har du sänkt bilen?

/kalle
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Jag hade oxå 225/45/17 på min förra bil.. 320Ci sänkt!
jag körde på 2,7 bak och fram

funkade kalas!

----------------------------
King of the road
jo
3
jojoman
320i -98
kalleman: 225:or passar fin fint (har inte sänkt bilen). Nackdelen jag märkte med bredare däck är att det kostar mer och att man får hålla i ratten lite mer eftersom bilen följer vägen mer exakt, dvs släpper jag ratten och vägen lutar åt höger så drar bilen åt höger. Fördelen är dock att det ser snyggare ut :-) samt att det går att köra fortare i kurvor :-)
Bilen känns väldigt stabil. Blir säkert ännu bättre om man sänker bilen också. Men jag kan säga att däcken kostar ju en del samt slits ganska fort.
jojoman: ok, jag oroar mig väl mest för att däcken ska ta i skärmarna osv.
förresten, vad har du med för ET på fälgarna?
"förresten, vad har du för ET på fälgarna?"

ska det stå :)
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
kalleman: Jag har ganska breda däck på min 328i Coupé -95, fram har jag 225/40 18" och bak 255/35 18" bak tog det i lite när man var lite folk i bilen, men det fixade MH styling till för några kronor... Fram är det inga problem om du har dämpare som är ok, om dom inte är det kan det ta i lite vid hård körning. Jag skall för säkerhetens skull sätta dit lite hårdare dämpare så att jag slipper oroa mig för att det skall ta i där me....
jo
3
jojoman
320i -98
kalleman: Har ej kollat vad jag har för ET på fälgarna. Men det är i alla fall M5 fälgarna i 17" som jag har.
För mig skrapar inte däcken i skärmkanterna men jag kan tänka mig att det är på gränsen där bak om man har sänkt bilen. I alla fall om man har folk i baksätet, tung last och kör i stora vägbulor.
Visa användare
86
Rickard T
M3-94 coupé
har 18"235/40 och det fungerar fint bilen har m fjädrar
men har ej sänkt,skall dock byta till sportfjädrar 30/15

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.