AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
624

dimljus

ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
hej!
är det någon som har kläm på vilken kombination man för ha tänt dimljusen, halvljus eller parkeringljus... vilket är lagligt och inte?
m.v.h kalle
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
P-ljus och dimljus är lagligt, men inte p-ljus och halvljus, tror jag att det skall vara.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Du får inte ha halvljus och dimljus tända samtidigt, du kan under dagtid använda dimljus i stället för halvljus. Lagen säger att du under dagtid kan ha annat ljus som motsvarar halvljus, dvs dimljus.
Liten iakttagelse under min semester i sydtyskland och Österrike i sommar, ca 500 mil, den enda som jag såg som använde dimljus och halvljus samtidigt, på hela resan, var en, ja naturligtvis svensk V70 ägare. Detta sattyg som jag ser det med dimljus och halvljus tända dygnet om verkar bara vara ett svensk påfund.

NoFear
<¤¤00¤¤>
Tyskar blinkar och hytter med näven åt kombinationen P-ljus och dimljus ( t.om torsk för Der Polizei åkte jag på, 10 DM bara och en masssa skäll...)
Jonas Westling
Hejsan!

På dagen får du ha kombinationen parkeringsljus + Dimljus. Inget annat, om du har dimljusen igång alltså. På natten däremot får du inte ha dimljus alls, om det inte är dimma vill säga

MVH
Jonas
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
okaj...
tack för alla svar

kalle
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Att ha dimljus + halvjus är direkt farligt under mörkerkörning för framförvarande bil, då detta extra ljus minskar dennes förmåga att se framåt och upptäcka faror exempelvis gångtrafikanter i mörkret.

Om jag inte mins fel blir uppfattningsförmågan upp till 30% sämre

Detta eftersom bland annat mörkerseendet försämras, motsvarar lite grann det att köra med innerbelysningen tänd.

Som förare av framförvarande bil uppfattar man heller inte det försämrade seendet, vilket också är en riskfaktor då man själv inte märker av detta och därför inte anpassar farten till den betydligt kortare siktsträckan.
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Med andra ord är alla som kör med dimljus + halvljus en bunke nöter som skulle ha sig en riktigt stor fet smäll för att de riskerar andras liv, bara för att de försöker vara så jvla coola, men egentligen är en samling patetiska ärthjärnor som vill synas
Ma
46
Marcus_H
530iA -93
Kör själv med parkering+dimljus på dagen och bara halvljus på kvällen, själv så uppfattar jag inte mötande med halvljus+dimljus som störande.

Vad jag däremot inte förstår är folk som envisas med att ha dimljusen tända bak! Låg bakom en Opel igårkväll som hade dimljusen tända bak, väldigt bländande och irriterande, slutade med en tokig omkörning efter ex. antal blink med helljuset...

/ Marcus
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Det är INTE mötet med en bil som använder dimljus plus halvljus som är farligt i mörkret (ett vanligt missförstånd).

Om du som kör använder dimlus och halvljus och närmar dig bakändan på en annan bil, alltså fordonet framför dig.

Då är fluxtalet = ljustyrkan så pass starkt att du försämrar dennes förmåga att uppfatta faror, exempelvis en framförvarande gångtrafikant, med upp till 30% för en normalt seende person.
För en äldre individ kan det vara ännu mer….

Det tråkiga är att man som förare av framförvarande fordon inte märket att man plötsligt har upp till 30% sämre sikt……….

Därför är den som kör med DIMLJUS + HALVLJUS en trafikfara som leker med sina medtrafikanters liv och lem…….

Att köra med dimljus och parkeringsljus ger inte den ljustyrkan
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Scarface: hur vill du att jag skall göra som har xenon, skall jag släcka halvljus så jag inte sprider för mycket ljus då jag närmar mig framförvarande bil?
Jag är säker på att ljusstyrkan med Xenon överstiger Halogenhalvljus i kombination med dimljus så du får väl gå ut i korståg för att lära oss med xenon lite mörkerteknik.

Mvh, Steaman

Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Jag är glad för din skull som har xenon ljus, en fantastik uppfinning som ger ett fantastiskt och välbehövligt ljus.

Förstår naturligtvis att du vill dra igång en diskussion om huruvida lagen är bra eller dålig och varför den finns, men just nu är jag bra trött.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.