|
|
|
|---|---|
|
Har nu inhandlat ett slutsteg, DLS CA40, 4*50W, som jag skall försöka montera, och undrar hur pass värmekänsligt ett slutsteg generellt är. Jag fattar att kylflänsarna kanske inte sitter där för syns skull, men de flesta monteras ju i kofferten eller under en stol, och hur stor är luftväxlingen där? Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på montering hängande under "durken", dvs i praktiken i reservhjulsbaljan. Den är ju inte allt för stor. Kan det gå bra eller kommer steget att lösa ut? Ett annat alternativ är bakom sidoklädseln, har ännu inte kollat helt om det får plats där eller inte. | |
|
Jag tror inte det är så god idé att montera ditt steg i reservhjulsbaljan. DLS Classic-stegen är kända för sin värmekänslighet. Har själv ett CA40 till 4 st. kit-system samt ett CA21 till basen, och bägge dessa blir ganska varma efter en halvtimmes spelning. Vid en långfärd i somras, med mycket packning i bagaget, löstes bägge stegen ut efter en timmes spelning pga. överhettning. Bara att vänta på svalning, så funkade de igen... Jag har mina steg monterade hängandes under hatthyllan. |
|
|
Under stolen är inte bra att montera slutsteg eller cd växlare på. Väldigt lätt att grejorna kommer i kontakt med vatten. Jag hade mina steg hängandes under hatthyllan i min A4'a. Som oh2000 skriver så fungerar det bra. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Om man ska montera steget hängande under tex hatthyllan så får det inte hänga upponer för då stiger värmen upp i kretskortet och då löser det ut |
|
|
det sista inlägget är mycket väsentligt. Man ska inte montera ett steg "uppochner". Bakhjulsdrift regerar ! |
|
|
Tackar för svaren. Visst är det själva fan att allt ska vara så komplicerat? Med nästan en timme enkel väg till jobbet vill man ju inte att placeringen ska innebära att steget funkar enbart under halva resan. Med reservhjulsbaljan ur leken så återstår bara hatthyllan, och om det inte ska monteras upp och ner, vilket faktiskt även manualen säger nu när jag kollar det, så kommer det ju att ta ännu mera plats. Övervägde ett tag att begå våld på baksätesryggen, och montera det "lodrätt" där, men manualen säger att steget inte får monteras i en "inverted or upside down position". Sen är ju steget (om man är lagd som jag) ganska snyggt att se på, så om man aldrig hade packning i kofferten skulle man ju nästan montera det där, mitt på durken... |
|
|
linbä och matz81: Jag har haft mitt steg uppochner i över ett år nu i samma bil och utan några fläktar och det har inte löst ut en enda gång.... Jag driver visserligen bara en tolva med det och har bryggkopplat det om det spelar någon roll. Men det har fungerat för mig i alla fall.. |
|
|
Om jag säger såhär, jag gjorde häromdagen en körning till och ifrån Göteborg = 70 mil med mitt steg uppochner utan problem med stereon popande hela tiden så sådär jätte känsligt kan det ju inte vara... Dessutom så sitter ju Bmw original steg bakom klädseln i bagage utrymmet utan att gå sönder... |
|
| Det är inte bara värmen som är det stora problemet.Om man har ett steg med stor nätdel och hänger det uppochner så fins det risk att kretskortet går sönder av tyngden från nätdelen när det ruskar lite.Nu vet jag att det kommer vara nån som säger att han har haft sitt steg uppochner länge och det har hållit men jag tycker att det är dumt att chansa för ett steg kostar i allafall nån tusenlapp. | |
| Men om man kollar på alla dessa som spelar på tävlingar... Vart har dom stegen? Jo, i reserhjulsbaljan med en glaskiva över, så det går. Men man kan ju sätta in en lite fläkt, som t.ex en vanlig datafläkt. En på varje sida, en som suger in luft och en som spottar ut den. Då borde man få ganska bra cikulation på luftan, Så har IAF jag tänkt göra med mina grejjor. Och jag har ett steg som ligger på 400watt rms mono (4ohm). Jag kan väl säga till hur det går när jag fått tummen ur röven och byggt det där :). | |
|
Jag byggde en bänk för mitt steg, satte en fläkt i ena ändan och tätade med packplast så att luften leddes genom flänsarna och inte bara runt i ring. Bäst effekt får man med en tryckande (och ej sugande) fläkt. Jobbigt att montera med tillräckligt med fri-luft. Beträffande upp-och-ner så finns det tunga komponenter i ett slutsteg, och _alla_ steg mår bra av att monteras rättvända. Alla steg mår också bra av att inte monteras stumt mot bilens chassie. Speciellt mindre påkostade sämre designade steg. Mulle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.