AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
411

måste jag följa rek. på fälg o däck

Vad skall jag tänka på när jag köper fälg o däck, hur vet man att det funkar på bilen.
Om jag överskrider rek. menar jag.

Vill oxå ha kompressor.....
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Det som kan hända är att Svensk Bilprovning ger dig en 2:a vid besiktning om du inte följer dimensionerna som står i ditt registreringsbevis, men det är nog ganska ovanligt om bara däcken inte går utanför skärmarna. Jag antar att det är bredare däck du är ute efter... Själv har jag 235 breda däck runt om på 17" originalfälg men är sugen på lite bredare sommarsulor bak, så vitt jag vet så finns det E39-ägare som har 275 breda bakdäck utan problem (utan valsning av bakskärmarna). För breda däck fram kan innebära att däcken tar i vid rattutslag, det är lite olika beroende på om bilen är sänkt eller ej. Men 235 fram och 255 alt 265 bak är väl inte fel? =) Det blir ju lite bättre väghållning på torrt med bredare däck och ser lite tuffare ut, nackdelarna finns dock också i form av större risk för vattenplaning, dyrare däck och att det blir spårigare. Vill du sälja dina befintliga 17" kryssekerfälgar så hör av dig till mig, jag kan vara intresserad...

roadZter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.