AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
903

Störningar från generatorn

Gr
5
Groophy
328i Sedan -99
Jag vet att det är många som har samma typ av problem, men jag tänkte ändå beskriva min situation och se om någon har något bra tips.

Problem 1:
Det problem som mäks mest är "generator-ljud" i högtalarna. Lustigt nog hörs det bara i den högra högtalaren bak i bilen. Hur blir man av med det? Det skumma är att byter jag från C/D kanalen till A/B på slutsteget, så hör jag inte generatorn längre. Det är inte fel på steget. DLS har inte hittat något fel på det men bytte ändå ut det till mot ett nytt, men samma fenomen är kvar.

Mitt slutsteg (DLS) sitter monterad under hatthyllan, direkt mot plåten. (+) och (-) kablarna går direkt till batteriet i bagaget. Jag driver bara bakhögtalarna med steget så kabellängderna är extremt korta och korsar inga strömkablar. Jag använder inte lågnivå kablar utan kopplar in mig via högnivån. Använde de befintliga högtalarkablarna för att inte behöva riva bilen. Men det borde inte skapa ett problem, för så länge jag inte ägde ett slutsteg fanns heller inget problem med missljud. Det kom i och med att jag satte dit ett.

Problem 2:
Eftersom jag bara driver bakhögtalarna så försöker jag använda "fadern" för att justera nivån fram och bak. Men jag måste ställa den ett snäpp från "max-fronthögtalare" för att jag överhuvudtaget skall komma i närheten. Bakhögtalarna är alldeles för dominanta. Vad beror detta på? Jag har ställt ned gainen på steget till minsta förstärkningen, men ändå får jag en sådan obalans. Kan det verkligen bli så?

Tillslut några korta frågor:
* Är det fel att koppla direkt till batteriet så som jag gjort?
* Är det vansinnigt att skruva fast steget direkt i hathyllans plåt som jag gjort? Skapar det problem (jordströmmar)?
* Varför bara missljud i höger högtalare? Jag har sett fler som påpekat detta.

Tacksam för svar...

/Stefan
Prova först med att lossa ingångarna och se om det försvinner, då vet du om det härstammar från huvudenheten, resp. om det blir en jordslinga via ingångarna.
Du får modifiera lågnivåadaptern lite för att sänka nivån in till steget, sen bör fadern funka som tänkt.
Sen skadar det inte med isolerad montering, du kan ju prova först med att bara lossa steget och lyssna.
Jag har bra erfarenhet med att montera steget isolerat från chassiet i bilen.

FP
Gr
5
Groophy
328i Sedan -99
Tack för ditt svar. Jag hade tänkt ta loss steget ikväll och se om kontakten mot hatthyllans plåt är en bidragande orsak eller inte.

Om jag kopplar loss kablarna från ingången så blir det inget generatorljud om jag minns rätt. Betyder det att jag har en jordström mellan stereon och slutsteget då?

Att modifiera lågnivåadaptern är nog inte möjligt för det är en integrerad funktion på slutsteget. Det finns högnivå in på den alltså. Det finns en gain, men den har jag redan ställt på minsta förstärkning. Finns det inget annat sätt?

/Stefan
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
vilken sida är lågnivåkabeln dragen?? om det är på höger sida så kan ju felet ligga där.. stör den högra högtalaren..
eller är jag helt ute och cyklar??

----------------------------
King of the road
Gr
5
Groophy
328i Sedan -99
Som jag nämnde tidigare så använder jag inte lågnivåkablar alls. Jag nyttjar de befintliga högtalarkablarna bak (som borde vara dragna smart) och sätter dem på högnivåingången på mitt steg. Det enda jag själv lagt till är 30 cm kabel till båda högtalarna från steget och de går rakt upp genom hatthyllan till högtalarna direkt utan att korsa några strömkablar alls. Så jag tyckte att jag var listig som gjorde på det viset samt att jag trodde att chanserna för störningar skulle vara små i och med att det inte är mycket som tillkommit. Men tji fick jag :-(

/Stefan
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
okej.. sorry för dålig förkoll! :)
lycka till i alla fall

----------------------------
King of the road
Du kan koppla in ett motstånd, förslagsvis 100-220 ohm på varje plustråd på ingångarna för att dämpa signalen lite.
Din stereo har förmodligen bryggkopplade slutsteg, vilket innebär att du har likspänning på högtalarkablarna, relaterat till bilens chassi. Vilket i sin tur innebär att ingångarna på ditt slutsteg måste vara balanserat och flytande från jord, i annat fall hade något gått sönder vid provet.
Då bör du inte heller få någon jordslinga den vägen.

Återstår att se om isolering från plåten kan hjälpa.

FP
Gr
5
Groophy
328i Sedan -99
Nu har jag testat att isolera steget från bilen så att den inte har någon direkt kontakt med chassit. Det hjälpte inte heller.

Då gick jag och köpte mig en högnivå konverterare och kopplade in allt på lågnivåingången. Dessutom så köpte jag en galvanisk avskiljare. Då blev det stor skillnad. Störningen försvann nästan helt. Inte allt, men det lilla som finns kvar kommer jag aldrig att höra om jag inte står på en vändplan och tok-varvar med alla kupéfläktar avslagna. Nu är jag nöjd.

Fast nu måste jag istället koppla in en remote. Var fanken skall man dra en sådan? Jag har "BMW business radio". Finns det någon +12V ut på stereon?

/Stefan
Finns så gott som på alla stereo, BMW:s och andra.
På BMW:s stereo stift 16, vit kabel.
I annat fall kan man ju ta samma plus som matar stereon i läge I på nyckeln. Då är steget visserligen i gång även om man slår av stereon med sin knapp, men hur ofta sitter man i bilen med nyckeln i läge I och utan att lyssna på stereon?

FP
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Vad är en galvanisk avskiljare?
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Har du kommit tillrätta med fader-problemet?
Och annars, blev du nöjd med ljudet?
Gr
5
Groophy
328i Sedan -99
Japp, det verkar vara stift 16. Den ger 12V i påslaget läge, men konstigt nog 0.33V i avstängt läge. Det satt dock ingen vit sladd i den utan den var tom. Jag fick knåpa ihop en egen kontakt, men det gick finfint.

Mr Shhh:
Jag har inte riktigt heller full koll på vad en galvanisk avskiljare är. Men jag tror att det skall fungera som så att likspänningsmässigt finns det ingen kontakt mellan stereon och slutsteget. Då kan det heller inte gå några strömmar den vägen som kan orsaka störningar. Signalmässigt så skall all information kunna passera eftersom det är växelspänning. Alla som vet mer än mig kan gärna få rätta mig så att det inte blev fel nu, för som sagt, det är inte riktigt mitt område.

Faderproblemet löste sig i och med att jag köpte en hög-till-låg nivå omvandlare. Nu kan jag justera balansen med stegets gain så att fadern kan få ligga mitt emellan fram och bak som den skall göra.

Ljudet blev faktiskt helt störningsfritt. Jag bad min bror sitta i baksätet och lyssna när jag varvade motorn och enligt honom hördes inget generatorljud eller andra störningar. Jag skrev tidigare att det inte försvann helt, men det gjorde det alltså. Jag inbillade mig bara att det fanns något litet kvar, men nej. Nu är det bara ljuv musik som kommer ur högtalarna :-)

/Stefan
Galvanisk avskiljare/jordavbrottsenhet m.fl. namn är en liten LF-tansformator av god kvalitet. Släpper signalen igenom med spärrar likspänning.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.