AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.549

Missljud från drivremmar

leksa
När jag står framför bilen med motor på tomgång (huven stängd), så hörs det rätt mycket ljud från fläkt/drivremmar antar jag.
Det låter som förstärkt syrsa eller nåt åt det hållet !

Jag vet att bilen har varit tystare förut utåt sett också, vad kan detta bero på, är remmarna slitna eller räcker det med spänna dem ?
Kan de gå av och orsaka större haveri ?
Det låter definitivt ännu mera när AC:n gåt igång, fast det ljudet kanske skall höras ?

Terv.
Leksa
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Smörj remmarna med vanlig motorolja, så tystnar de.
Jag vet att det finns speciell "remolja" men vanlig olja duger bra.
Ytterst sällan som de flata remmarna ger ljud ifrån sig till skillnad mot vanliga kilremmar och vanlig olja är väl ändå bannlyst på drivremmar.
Det är ju slirning man vill åstadkomma eller hur?
Jag tippar på att någon detalj som drivs med remmen ger ljud ifrån sig: v-pump, spännrulle, generator, servopump, fläktkopplingens lager osv.

FP
leksa
Nu blev jag konfunderad....har inte e39 kilremmar, dvs. de är inte helt flata, utan är delade på drivsidan i flera spår.
Är det verkligen bra med olja, at åstadkomma slirning vill man väl inte, skall de verkligen slira ?

Skall försöka lyssna efter var ljudet kommer ifrån mera exakt, att spänna skall man inte behöva alltså ?

Leksa
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
sannolikt spännrullen, det var det på min. Bytte och det blev tyst och fint!

Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Kilremmar (eller rep om man skall vara petig) är de V-formade remmar som numera ofta ersatts med flata muliribbon remmar. En rem är de gamla riktigt breda saker (10-20cm eller mera) som förfäderna hade mellan t.ex traktorn och kapsågen :-)

FP
Använd remspray, finns att köpa på macken. Jag hade det problemet med fläktremmen på min E36 M3:a och det funkade ett tag (2-3 månader) sedan kom det tillbaka och det var till slut bara att byta remmen (och spännrulle).
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
för hårt spända fläkt/drivremmar ger ofta ifrån sig ett vinande ljud....
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
leksa, om det inte är kompressorn som väsnas skulle jag föreslå byte av spännrullen till kompressor-remmen.

På din motor har du spännare med fjäder, dessa skall spännas fullt ut så det skall inte gå att justera om allt är rätt. Dessutom skall remmarna bytas bums om de blir kontaminerade av något slags oljor eller kylvätska.

Håller helt med folke om sannolika ursprung till oljudet. Jag hade snarlika problem och bytte alla tre spännrullarna på min och det blev tyst och fint. Fast nu hör man att generatorn väsnas lite i stället...

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.