|
|
|
|---|---|
|
Skulle behöva byta ett hjullager på min lilla bil. Är det nån som har några erfarenheter och tips för det? //delin87 | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Mazda MX-30 -22 |
Jag bytte höger bak på min 320d E91. Var inte helt enkelt, behöver avdragare samt lämpligt verktyg för att pressa i det nya lagret på plats. Jag använde en hålsåg med lämplig diameter samt en gängstång att pressa i det nya lagret. Avdragaren av den modellen man kan bulta fast i hålen där fälgarna sitter. Min hade gått ca 9500 mil när jag fick byta, var inget glapp bara oljud. Lycka till |
|
Byte du lagret med självaste hjulspindeln kvar på bilen? Har tidigare bytt hjullager på en A4, men då plockade jag loss hela spindeln så jag fick upp den i en press för att få i och ur lagret. Hur känslig är ABS-sensorn för demontering? Tack på förhand! |
|
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Mazda MX-30 -22 |
Titta på denna Länk |
|
Lämnade in mitt på byte får någon vecka sedan. Vänster bak. Fick åka tillbaka dagen efter och byta igen... Dom hade inte lyckats få på det ordentligt så fick massa felmeddelanden på kvällen. Det fick inte kontakt helt och glappade därför, så givaren varnade. Sen vet jag att han inte fick av det utan att förstöra ABS-givaren så den fick jag byta samtidigt. Inte helt nöjd, men nu är det inget missljud och bilen går fint igen. Hade heller inget glapp, bara oljud. |
|
Man måste vända lagret åt rätt håll för att ABS sensorn skall fungera, så det kanske var det som var felet? |
| Vilken typ av oljud fick ni av dåliga lager? Och i vilka hastigheter märktes det bäst? | |
Ett mekaniskt oljud som ökade med hastigheten, hördes från ca 50 km/h och uppåt, vid 110 km/h var det klart på trängande. Köpte nytt lager för 500:-, vill minnas att BMW ville ha ca 4000:- för material och arbete. |
| Har precis bytt på höger bak. BMW ville ha över 5000:- Min lokala verkstad monterade SKF lager för 1600:- | |
|
Nån har fått lager på garanti goodwill men inget att räkna med om gått långt. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.