AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.454

Servicedator E60 vs Autoexperten-verkstad

Sida 1 av 2
Go
41
Gosevargen
530iA -10
Hej!

Jag funderar på att låta en Autoexperten-verkstad göra oljeservice på min 530i E60 -04 och undrar om de kan nollställa servicedatorn i bilen?

När jag frågade på verkstaden så visste de inte riktigt, kunde i alla fall nollställa äldre BMW-modeller.

Någon som har koll på detta?

Mvh Micke
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du nollställer enkelt själv med trippmätarknappen ,finns under mektips här på AP.
ma
212
macattac
520d Touring -09
mekonomen kunde i alla fall serva och nollställa min e91 när jag hade den...samt uppdatera mjukvaran i bilen.
Gör de själv, min -04 servar jag själv, känns inte rätt att betala dubbla priset. Då servar jag hellre en gång extra. Stämpel i boken kan kvitta. Jag sparar alla papper.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ring och fråga?

Har du en fullstämplad bok så tycker du att du ska forts serva den på verkstad. Känns ju roligare att få ut mer än 70-80k för en E60 när den ska säljas vilket man inte får när bilen inte har något förtroende/servicehistorik.
Tycker nog när de närmar sig 9-10 år att de är försäljaren som inger mer förtroende än en servicebok. Kan man tala om vad man gjort och intyga detta och ge köparen en trovärdig syn på sig själv så överväger nog de mer i mina ögon iallfall.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Spelar som ingen roll vad man talar om för en spekulant att man gjort ditt å datt.. Kan lika gärna inte gjort ett skit utan personen kanske bara vill bli av med bilen helt enkelt. Det finns sånt folk. Så en fullstämplad servicebok på allt samt kvitton är en jävulskt bra garanti.

Visst det är dyrare men man kan se att man får tillbaka pengarna lite när man säljer bilen. Personligen hade jag aldrig köpt en bil nyare än -00 som inte har en fullstämplad bok. Men alla tycker olika. Skitsamma på en gammal 525 eller en sierra.
Visst du tror det med papper på allt. Jag kan däremot intyga att vill jag ha en simpel stämpel, ringer jag ett samtal så har jag fixat stämpel på 5 minuter.

Stämpel är ingen garanti på någonting.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Finns även reggat i deras databas. Det kan du däremot inte fuska med.

Därför kan man lita på det :) Sina egna garagemek reggas inte någonstans förutom i serviceboken.. Om man ids fylla i.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Mina 3 senaste försäljningar har köparen ägnat sisådär 10 sekunder att kolla i serviceboken. De har kollat att det finns stämplar - that's it. Sen om stämpeln kommer från Mekonomen eller BMW har inte haft någon betydelse.

-------
//Lövet
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Nä jag har nån stämpel på nåt bromsvätstskebyte på min 530i hos mekonomen. Så länge de e en auktoriserad verkstad så går de bra.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gör man som huntelar och sparar kvitton så går man nog plus på det.

När bilarna är ca 10 år så är det inte särskilt konstigt om man börjar serva dem själv. Jag tror endast är en liten del av köparna som ser det som en avgörande nackdel.

F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kvitto på vad.. Ditt egna oljebyte? Ja stämmer det eller inte, det är frågan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, exakt. Du sparar kvittot på oljan och filtret.

1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Just de.. Alla värderar sina saker olika :) Ser saker olika. Själv så ser jag det som stor vikt med andrahandsvärde med noga dokumenterade verkstads-sericear. Aukt verkstad då. Det blir roligare att äga bilen samt att den känns fräsch och ny.
Så jag värderar min sämre för jag inte lämnar in för service? Blir de roligare att äga bilen om man lägger ut mer pengar på servicerna? Förstår inte resonemanget riktigt. Okej om bilen är nästan ny. Men har jag den 5 år till så är den 14 år. Det är inte m5 -13 jag glider runt i.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
F-tar, poängen är ju att andrahandsvärdet på gamla bilar inte direkt påverkas av detta om man kan visa en seriös historik, oavsett verkstad servat bilen. Den känns lika fräsch och ny om man gjort det själv, väljer man samma delar och utför jobbet ordentligt så blir resultatet detsamma.

F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
huntelaar: Yes, poletten ramlade ner ;) Det säger sig självt tycker jag att bilen är värd mer då den är behandlad på rätt sätt. Vad vet ja hur din ser ut, kanske repig.. lite bucklig, går surt, ventilknack osv. Så då kanske de inte e lika kul att köra "ratet". Men har jag betalat över 100k så vill jag att de ska se snyggt ut och skötas rätt, på rätt sätt. Jag är väldigt pedant av mig säkerligen mer än de flesta, så därför jag låter som jag gör nu. Det är inte viktigt för alla därför denna diskussion gått så långt. Jag själv skulle inte kunna äga en M5 nästan bara för den skulle bli smutsig av att köra :P

Grelle: Jo men de jag menar är att man har en riktig garanti på att servicarna är gjorda då de är gjort på verkstad. Säger inte att det är värdelöst att göra själv. Men att dra fram ett skrynkligt papper å visa "här köpte jag olja" till en spekulant är kanske inte så lockande. Helt beroende på vem som köper iofs. Jag "servar" min bil själv med slitagedelar, såsom k-stag, länkarmar, drivknutar osv. Eftersom ifall bmw gör det så syns de inte förutom på kvitto. Om jag går in på bmw och köper nåt, typ k-stag så sparar jag det sedan skriver jag på det när ja bytte delen. Sådant gör ja själv. Det serviceindikatorn säger till om lämnar jag åt bmw.
Så för att man inte lämnar in bilen på oljeservice så är de en garanti på att man inte sköter någonting och att ens bil går skit? Trasigt resonemang
Ska tillägga en detalj. Varje gång man skruvar på sin bil lär man sig en massa om ens bil. Hur fan ska du förklara saker som en spekulant undrar om du aldrig har öppnat huven?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.