|
|
|
|---|---|
|
Hej Mitt första inlägg, men har läst många intressanta och lärorika de senaste 2 åren. Köpare av AWD-Volvo årsmodell-13 verkar ha fått något att fundera över. X-driven är ju uppenbart snabbare, men i grunden "sitter vi i samma båt". Frånvaron av mittdiff medför ju att kardanaxel till i vårt fall bakaxeln måste snurra snabbare än kardanaxeln framåt för att drivkraft ska överföras genom kopplingen till framhjulen. Detta uppnås främst genom hjulspinn bak, men kan även påverkas genom rullomkretsen på fram resp bakhjul. Frågorna är två: Kan man "lura" systemet att vara ständigt fyrhjulsdrivet genom att höja däckstrycket fram för att få i princip samma rullomkrets som bak? Om man nu gör detta, tål lamellkopplingen denna kontinueliga belastning? bgl | |
| Driver inte x-drive 40:60 hela tiden? | |
| Det är klart olämpligt att frångå tillåtna däcksdimensioner och däckstryck för att påverka hur 4WD fungerar på x-drive. Den har det jobbigt nog som det är att fungera korrekt och inte slita ut servomotorn och våtkopplingen i fördelnignslådan i förtid. | |
|
Hej, hur är det med olika bredd på fram och bakfälg och således olika däckbredd fram och bak? Vilket borde påverka rullmotståndet, vet att detta var ett problem på äldre Audi bilar. Finns ju bmw originalfälgar till x1 som är bredare bak, är dem ok att använda på xdrive eller är de avsedda för sdrive? Någon som vet? Efterlyser också mer tekniskinfo om hur xdrive systemet fungerar. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Så länge rullomkretsen skiljer mindre än 1% så ska det gå bra (källa saknas!). Här har du en smidig kalkylator för att räkna på differensen: Länk (kräver java) Jag körde 245/40 275/35 på min 335Xi och det funkade kalas. Vi ett tillfälle lånade jag ett par andra framhjul med korrekt däckdimension menmed annat märke på däcken och då blev bilen skitläskig att köra. Förmodligen diffade rullomkretsen lite för mycket, det kändes som att köra en framhjulsdriven bil med blankslitna däck! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.