AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
860

Passa er för momsfusk...

Träffade lycklig ägare till 740i idag som hade sluppit momsen i Tyskland.
Jag har kollat upp vad han sa..
Det går inte att slippa momsen i två länder, man måste betala i ett land.
Då är Tyska billigare än Svenska momsen.
Den som jag träffade brukade läsa här.
-MAILA MIG OM DU LÄSER DETTA-
DU KOMMER ATT FÅ BETALA 25% I EFTERSKOTT.
Han är lurad av en import firma.....

Vill oxå ha kompressor.....
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Skulle vara kul att veta vart du kollat det, enl Särskida skatte kontoret i Ludvika, så är det den som köper bilen i Tyskland som är skatte skyldig.
Är han privatperson eller företagare. Man kan inte lyfta moms i tyskland som privatperson. Var det han som skrev på kvittot i tyskland?? Är det en svensk firma som importerat bilen så är det dom som blir skyldiga att betala momsen inte din polare. Det är många firmor som kör så här så länge det går, sen går dom i putten med miljonskulder.

/Bimmerman

Länk

Sponsorer Phatmobil Projekt:
Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt
> JÖRGEN: Jag vet att det florerar olika uppgifter om dett även på skatte myndigheter.
Men det finns fall då "nuvarande fordonsägare är skatt skyldig för importfordon"
Nuvarande ägare KAN vara den som äger fordonet vid kontrollen.
Speciellt då "firman" var en så kallad enskild firma i detta fallet.
Enklaste lösningen är att kolla så att momsen är betald antingen i Sverige eller Tyskland.
Om inte momsen är betald i Tyskland så skall man vara fösiktig eftersom det blir billigare än att momsa bilen i Sverige.Jag kan inte detta själv till 100 %
Men det kan ESA på Europabil I Göteborg.

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
kilen, "nuvarande fordonsägare är skatt skyldig för importfordon".
Har du diare nummer på detta rättsfall ?
Eller om du vet vilken stad detta rättfall utspelas.
Det skulle jag vilja läsa, har svårt att tror att skatteskulden skulle gå vidare. Det fungerar ju inte så med andra varor.
Starta företag kostar en lax, skita i momsen i sverige är enkelt för importören, privatperson ska inte i efterhand behöva betala moms! Om det skulle bli ett rättsfall så skulle säkert firman ha mer att dölja.
Betala inte!!!

MrMonzen
Nix har inget diare nummer fått det uppläst för mig för länge sedan kanske inte ens citerar rätt...
Men jag skall kolla......

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Bimmerman har helt rätt när han skriver "Är det en svensk firma som importerat bilen så är det dom som blir skyldiga att betala momsen inte din polare. Det är många firmor som kör så här så länge det går, sen går dom i putten med miljonskulder."

Det finns inget fall i Sverige där en privatperson tvingats betala moms när en privatimportör fått en momsskuld till svenska staten. Skatteskulder vandrar aldrig vidare.

Om du är intresserad av den ofta diskuterade ämnet moms är det bara att söka på inlägg om moms under avdelningen Import.
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
men om inte importören skrivs som ägare/importör, utan bara vidarförmedlar bilen från firman i tyskland (som fö är i maskopi) så blir ju den svenska köparen importör?

vad skulle någon tjäna på o starta ett företag i sverige, ta hem omomsade bilar, sälja dom vidare utan moms - för att sedan bli försatta i konkurs pga att de skall betala moms på bilen dom sålt billigt till någon annan?

/danne

GLAD!
BMW-Danne; svaret är PENGAR! de tjänar ju 16 % mer på varje bil än en seriös handlare. Troligen mer eftersom mätarfifflandet borde vara mer utbrett hos dessa ljusskygga individer också. Firmorna använder s.k. målvakter som firmatecknare, vilket gör att hjärnorna bakom klarar sig, som alltid. Tills de lurar fel person och "försvinner"....

Mvh Johan
Ok, har nu kontaktat skattemyndigheterna för ett skrivet svar.(kan vara bra att ha)
Är det månntro så den som informerade mig blandade ihop den gamla "accisen" med momsen.

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
accisen, eller moms från import från tex USA är något helt annat.
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
johan - hur kan dom tjäna 16% mer på varje bil - dom köper den utan moms i tyskland, o säljer den utan moms i sverige... var e förtjänsten??

/danne

GLAD!
BMW-Danne

Den tyska momsen ligger på 16% och den svenska på 25%.
Man får den alltså 16% billigare i tyskland och skiter i att betala in den svenska momsen. Vips, 16% rikare än en ärlig bilhandlare

/Bimmerman

Länk

Sponsorer Phatmobil Projekt:
Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt
skm säger att köparen i Sverige drabbas inte.
Obs gäller efter att bilen blivit Svensk.

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Kilen, kugg fråga, om du då köper en bil oreggad i Sverige som är momsfuskad, reggar den, drabbas du då ?
När jag pratade med Skm så sa de till mej att det företag som köper bilen i Tyskland är ansvarig för momsen

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
bimmerman, men om firman kören en bil för 100k i tyskland, drar momsen (16%) o sedan säljer den i sverige, billigare för den e utan moms, då ser jag inte var han plockar ut vinsten??

e jag dum eller e det något jag inte begriper ;)

/danne

GLAD!
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
BMW-Danne,
Antag att bilen kostat 20 000 Euro Ink Moms (200 000 kr, vi räknar Euro=10kr).
Köper du den utan moms i Tyskland får du den för ca 17000 Euro, 170 000 kr. Säljer han sedan bilen för 200 000 kr har han ju fått 30 000 kr i vinst.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.