|
|
|
|---|---|
|
Inser att jag förmodligen är mer än lovligt försiktig, men det är trots allt en bil som är känd för att kunna rosta överallt (även om min för all del ser tämligen fräsch ut undertill). Så... Var/hur lyfter man utan att oroa sig för att saker och ting ska rasa helt och hållet? Inget särskilt mekande som ska utföras, utan den ska bara upp på bockar innan det blir dags att ställa på den igen (vet inte varför det dröjt som det gjort). Dumt att behöva köpa nya däck bara för att man varit för lat för att få upp den på bockar! | |
| Skaffa billiga ful däck och fälg å ställ den på, kostar nästan inget och underlättar en hel del om man vill flytta bilen :-) | |
|
Hmm. Det är ju så klart en idé (att jag inte ens reflekterat över det känns ju lite dumt, men det får jag ta). Om vi ponerar att jag istället faktiskt ska in under bilen för att "pula" med något, och därför behöver ha upp den på bockar... Var lyfter man bäst i såna fall? /A |
|
| Skaffa en s.k. "jack pad". En polyuretanpuck att lägga på lyfttallriken som fördelar lasten. Då blir det väldigt skonsamma lyft och du kan lyfta bakänden under subframen, vid dess infästningspunkter eller direkt under slutväxeln. Går även att lyfta vid domkraftsfästena vid tröskeln. Fram brukar det finnas lyftpunkt under framvagnsbalken, annars passar rambalkar bra att lyfta på. Men se till att den står stadigt på bockar innan du beger dig in under. | |
|
Jag kanske är dum men... Om man lyfter i domkraftsfästena så lyfter man bara en sida åt gången. Då bör det rimligtvis vara svårt att få några bockar på plats. Eller? Eller lägger man någon form av balk mellan original-lyftpunkterna? ...så att man sedan lyfter mitt på balken med domkraften och således lyfter antingen bak- eller framvagn istället för vänster/höger. Ni får som sagt ursäkta, men fram tills för ganska precis ett år sedan så var det enda jag någonsin använt bilarnas nöddomkraft vid däckbyte. Då satt jag på parkeringsplatsen utanför hyresfastigheten och svor över att jag inte hade garage, garagedomkraft eller ens en särskilt rolig bil att lyfta. Nu har jag alltså alla tre, men kan inte ett skit mer för det! ;) |
|
| Bak kan du ju lyfta i mitten. Under slutväxeln eller mitt på subframen. Vet inte hur det ser ut fram på din bil, men på nyare BMW brukar det sitta en liten gummikloss mitt på framvagnsbalken att lyfta i. D.v.s. du kan lyfta hela fram- eller bakvagnen. Om du har ett fint och slätt golv rullar domkraften i längsled då du skall lyfta och sänka med domkraften då lyftplattan rör sig i en cirkelbåge vid lyft. Att domkraften rullar lätt på golvet är extra viktigt om du skall lyfta bilen i ena änden och den andra redan står uppallad t.ex. Lyfter man ena änden kan man om golvet är lite knaggligt, låta bilens andra ände rulla med under lyftet. När den sedan är på bockar, bör man klossa de hjul som står på golvet, eller om det är på rätt axel, använda p-bromsen. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jag brukar lyfta min i rambalkarna. Mvh Patrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.