AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.247

F10 motorlampan lyser

go
198
gokar
430dA -16
Jag har en F10 520dA -10, var just ute och körde när jag såg att motorlampan lyser...den har gått 5000mil så vad kan vara fel?

Inget textmeddelande finns någonstans vad jag kan se..

Hittar ingeting om motorlampan i manualen, bara att den finns.

Törs man köra bilen?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Om den lyser gul så har en felkod lagrats i minnet. Du behöver köra in till en verkstad som kan läsa minnet för att få reda på vad som hänt. Du märker alltså inget under körningen?

----
BMW CS #6212
go
198
gokar
430dA -16
Nej, ingenting märktes...bilen går som vanligt..

Det enda var att när jag kallstartade den så såg jag att det stod typ "Glödgning pågår" även sedan bilen startat i några sekunder vilket jag inte sett förut...
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag fick samma på min i förra veckan, gul motorlampa utan textmeddelande i checkcontrolen. Tyckte centrallåset gick lite trögt efter ett par veckors kortkörningar i kallt väder. Inget felmeddelande om låg batterieffekt men jag laddade ett dygn med ctek laddaren och det blev bättre fått på c-låset och den gula motorlampan släcktes.
go
198
gokar
430dA -16
Hmmm, jag har också kört flera kortkörningar i kallt väder under några veckor...

Men om det är en felkod, brukar de kunna försvinna?

Skulle ju kunna prova att ladda batteriet jag också...
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Def laddtempsensor troligtvis mkt vanligt på n47 motorerna
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Nä, felkoden försvinner inte - är det lagrat i minnet så finns det kvar.

Men det finns felkoder och felkoder... Vissa felkoder räknas som kritiska och får en sådan i minnet så måste den in på verkstad schnell. Felkoder på grund av tillfälliga fel, såsom spänningsfall, kan ligga kvar utan att bilens funktioner i sig påverkas. Tyvärr kan man inte veta vad som är vilket förrän man är uppkopplad. :(

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
"får en sådan i minnet så måste den in på verkstad "

Ber om ursäkt för min usla grammatik... :P

----
BMW CS #6212
go
198
gokar
430dA -16
Men kan det vara som Freude am Fahren säger att motorlampan kan tändas pga att batteriet är dåligt laddat och att den släcks sen när man laddat batteriet?

Fick aldrig det där meddelandet om låg batterispänning i checkkontrollen, men har fått det en gång förut men då tändes aldrig motorlampan...
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har också tidigare fått varningen för låg batterispänning och att bilen då stängde av vissa strömförbrukare. Denna gång började bara plötsligt den gula motorlampan lysa utan några andra indikationer eller varningar som jag alltid tycker kommer så fort något avviker från det normala? Nåväl lampan släktes efter laddning och jag vet faktiskt inte hur länge den lyst eftersom det inte kom någon akustisk varning som det alltid annars gör.
go
198
gokar
430dA -16
Det låter ju väldigt likt mitt problem... :)
På vintern kör jag tyvärr bilen alldeles för lite och det blir bara korta turer...

Satte den på laddning nu får vi se om det blir någon skillnad...
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Som någon skriver i en närliggande tråd kan gul motorlampa tändas när avgasreningen inte varit hundra. Mina svärföräldrar har en ny bil med fyra ringar fram och när de fick gul motorlampa så slockande den givetvis på väg till verkstaden som inte! kunde få fram några som helst felkoder utan menade att avgasreningen vid mycket kortkörning i kall väderlek mycket väl kunde få tillfälligt spel varpå gul motorlampa tänts??. Det var ett år sedan och inget har hänt med deras bil sedan dess. Jag har de senaste veckorna haft särdelse mycket kortkörning som tärt på batteriet men kanske även avgasreningen?
Gr
3
Greven 25
F11 M-Sport 520d
Har en F11 -11. Hade problem med en gul motorlampa som tändes och sedan släktes. På verkstaden sade de att en tempgivare till inluften som missat att ge temperaturen till motorn 1 gång. En gång ingen gång sade de. Om den tänds igen så bytar vi den. Två dagar senare bytte de den. Efter ett halvår tändes den igen och då byttes den till en uppdaterad variant av tempgivaren. Sedan dess har det inte varit några problem.

go
198
gokar
430dA -16
Startade tråden så jag får väl avsluta den också...
Haft in bilen på verkstan nu och det visade sig vara luftmassemätaren som jäklades, något byttes på garanti från stället där jag köpt bilen.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Motorlampan tänds när emissiongränserna har överskridits i 3 körcykler(EU).
Lampan är styrd av lagkrav angående avgasrening. Detta kan innebära att den tänds utan at du som förare märker att något är fel på bilen.
Blinkande motorlampa betyder misständningar som riskerar att skada katalysator, dvs kör inte bilen om du inte vill en dyrare reperation.
Fel på bilen/motor som inte påverkar emissionerna kan visa medelanden om sämre prestanda eller at man behöver uppsöka verkstad utan motorlampa.
Fel som påverkar emissionerna kan visa motorlampa tillsammans med textmedelande men textmedelande är inget krav.
//Lars

Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Nu avläst: kärvande egr-ventil. Byts på förlängd garanti av bmw.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.