|
|
|
|---|---|
|
Fundera att uppgradera min cyberkrigsföring mot jobbiga elfel och hitta de där små spökena i bilens nervsystem. Länk Detta är enheten jag fundera på. Skulle vilja veta vilka bmw modeller som denna går att para ihop med. Kör för tillfället en BMW 740 E38 95. Osäker om den ens har OBD. Mina föräldrar ska överta den och blir snart till att handla när rätt bil dyker upp. Så jag undra vilka årsmodeller och modeller denna går att koppla in. E46 E38 E39 och E60 är de bilmodeller jag spanar på. Även på alpina modeller av dess chassin. | |
| Vad är skillnaden på OBD och OBD2 | |
|
Obd är den runda multikontakt som sitter i motor-rummet, Obd2 eller eobd som det med heter kom -00 och sitter nere till vänster vid förardörren inne i bilen och kan närmast liknas med en scartkontakt. Vanlig OBD kom på Bmw -88 med den stora runda kontakten i vid motorn, Bra program där enligt mitt tycke är Carsoft som tar det mesta upp till 2007 vad gäller felkoder o div prog typ byte givare airbag o Abs. Mvh Jonas B |
|
|
Oki tack :-) Har läst en mass om detta idag och just om OBD var inte så svårt att hitta men mer specefikt om BMW var lite svårare. Har nu beställt den jag länka till och har köpt en 20pins adabter. Hur mycket information realtid får jag från min bmw. Det är ju en rätt gammal bil men det är ju en väldigt hi-tech bil för sin tid och kan tänka mig att det borde finnas rätt mycket info att kunna läsa av |
|
| Har du köpt den? kan man programmera bilen och tala om för den att man har bytt batteri? | |
|
Nej det får du göra på en verkstad eller köpa annan utrustning för att koda bilen. Kolla hur mycket bmw tar för att göra det . Meca kunde göra det och tror de tog 200kr om jag inte minns fel. |
|
| BMW vill ha 800kr för det, hellre köper jag ett nytt batteri ifall nuvarande inte håller länge. Ska kolla med meca, tack! | |
|
Roadwraith: Läs igen på beskrivningen (kanske för sent nu). En OBD-2 diagnos, t.ex den utrustning med ELM-kretsar osv som du länkar till läser av och visar de delar i bilen som har med drivlina och miljöpåverkande delar att göra. Dvs samma saker som bilprovningen kollar på nyare bilar vid besiktning osv. Du kan se en hel del, släcka vissa felkoder som har med just detta att göra, läsa av vissa livedata under drift osv. Men jag tolkar det som att du vill göra mera djupare felsökning, du nämner elfel osv, då är det mera en fullständig diagnos du skall kolla efter, som innefattar alla systemen, instrumentering, klimatanläggning, mm. OBD (OBD-1), OBD-2 osv har inte så mycket att göra med de olika typerna av kontakter som finns de olika bilarna, BMW så väl som andra. Det är en standard för diagnos, finns noga beskriven t.ex här:Länk FP |
|
|
Jag har problem med min Bluetooth OBD-2 adapter på min 330d -02, den får inte kontakt med bilen (men fungerar bra på andra bilar). Denna adaptern har jag Länk endast power-lampan lyser rött när jag kopplar in den i denna bilen. Carsoft och BMW Scanner / PA Soft via OBD uttaget fungerar bra, förbryllande... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.