|
|
|
|---|---|
| Har precis satt dit ett nyligen rengjort partikel filter på min 320d -07. Allt verkar ok. MEN, när den står på tomgång, så visar färddatorn att den drar ca 3,5 liter milen!? När jag kör, så står den på ca 0,5-0,6. Är det "normalt" att den visar mer på tomgången. Men snittet blir ju mer på grund av detta !? | |
|
Generellt drar den väl oändligt mycket per mil på tomgång :) När jag nollar färddatorn drar min iväg på förbrukningen men när man väl kört några mil så spelar tiden på tomgång inte så mkt roll. |
|
|
Hmmmm... ok. Men min ligger på ca 0,8- 0,9, när jag kollar det totala :/ Det är ju RIKTIGT mycket för att vara en diesel ! Nollar jag den medan jag kör, så ligger den på ca 0,6 långkörning. Är också ganska mycket tycker jag. Såg att min gamla bälg hade torkat och blivit kortare. Trodde att det hade med det hela att göra (så luftfiltret fick för mycket luft, när det va en glipa). Men tydligen är det lika iaf. Borde väl ligga på ca 0,6 blandad körning...eller? :/ |
|
| Mattekurs, del 1: Medelförbrukning = förbrukat antal liter / sträcka. Om sträckan är noll går förbrukningen i taket..... | |
| 0.5-0.6 är väl ganska normalt om man åker lagom mycket motorväg. Min -08 touring har som lägst varit nere i 0.5, men ligger normalt på 0.6. Om jag är inne i stan o snurrar en hel dag kan den gå upp till 0.7. Fast färddatorn räknar ju snittet över flera hundra mil, så om jag hade nollat och sedan kört stadskörning så hade den nog visat mer än 0.7... | |
|
Har man nollat mätaren och sedan kör några meter och låter bilen stå på tomgång så tickar medelförbrukningen uppåt och brukar stanna på 39,5 L/100km även om det internt i färddatorn egentligen räknas fram en högre medelförbrukning utifrån förbrukade liter och körda km vilket är de två värden som datorn håller reda på. ___ //Ulf |
|
|
Min E46 ligger på noll vid tomgång. Mina äldre gör tvärs om, de lägger sig på max. Trodde de hade ändrat på nyare modeller att den stod på noll vid tomgång. ///BMW - Was sonst! |
|
Verdi |
Tankevurpa deluxe? Om du inte låter den stå på tomgång väldigt mycket så påverkas inte snittet av det nästan alls. |
| Ulf. Precis så som du beskriver det, är det. MEN, ibland när jag kör, så brukar jag nollställa den under körning. När jag kommer hem och tittar på förbrukningen (efter LÅNGKÖRNING), så kan den ibland ligga på 1,1 L/m. Då har den ju inte stått på tomgång. Men står den på tomgång när jag nollar den, så åker den upp på 30+ nånting, precis som du säger. Om den ligger på 0,6-0,7 långkörning, så är det med ett äggpaket under gaspedalen. Bara jag gasar lite, så blir det direkt, typ, 1 l/m, vilket jag tycker är MYCKET ! Innan jag gjorde rent Partikelfiltret, så låg den på ca 0,5 l/m långkörning. Dock var detta på sommaren, MEN med 18" 255 breda bakdäck. Även det borde ju göra sitt. Idee´n med en diesel är ju just att den ska vara snål...men men. Kanske finns nåt annat som ligger och lurar, och får upp förbrukningen. Typ en givare eller nåt, vad vet jag ! ? :/ | |
Verdi |
Har du kollat vid pumpen så att det inte är färddatorn som räknar fel? Drar den över litern i verklig förbrukning är det definitivt nåt fel. |
| Nej. Har faktiskt inte kollat. Men funderade på att tanka fullt, köra ett antal mil. Tanka fullt igen, och sedan räkna vad den ligger på i förbrukning. | |
|
Gör som Verdi skrev och återkom sen. Drar din bil 1 l/mil i snittförbrukning vid normal landsvägskörning så är det antingen något fel på bilen eller din körteknik. __________ Mvh Grelle |
|
| Absolut INTE min körteknik, då jag kör bättre än alla andra jag känner. En vän sa så här till mig redan när vi var yngre: Den dagen jag rånar en bank, så ska du köra bilen :D Hahaha... | |
|
Visar färddator snittförbrukning eller momentan-förbrukning? Momentanförbrukning brukar på visas av en lite visare som har en skala l/100 km vilket är EUstandard men det är ju bara att dela med 10 så får vi vårt svenska liter per mil. Visar den 9 så är momentanförbrukning0,9l/mil. När det gäller färddatorerna i mina vagnar (e36 och e46) så visar de snittförbrukning sedan senaste nollställning. Står man still på tomgång på macken och har kört 0 meter så blir ju förbrukade liter / körstäcka oändlig eftersom sträckan är noll och BMW förbrukningsdatorer visar i detta fall sin tolkning av oändligheten - 3,95 l/mil. Så får du börjar rulla och delar med en sträcka större än noll så kommer det ner till lägre normala värden. Skulle du spendera stor del av din körsträcka stillasittande i kö så blir så klart förbrukningen hög men om dina vänner tycker du kör som men bankrånare låter det mer som att du är gasglad. Vet inte hur mycket höger blyfot gör på en diesel. Som någon föreslagit - tanka fullt, nolla tripmätare och snittförbrukningsmätare och kontrollräkna själv vid nästa tankning. Så gör jag varje gång för att hålla koll på att bilen går normalt. Mina 2,5liters bensinare ligger normalt på 0,8-1,2 beroende på långsträcka eller stadskörning. Snålast har jag kört dem på 0,76 långsträcka i 70-90 (vinter och halt) och dyrast endast i stan på 1,4. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Med att kunna köra bil vid ett bankrån, är inte samma sak som att ha tung gasfot. Utan man ska kunna kontrollera en bilen. Jag är ju inte helt tappad bakom vagnen när det gäller bilar. Meckar mycket med amerikanare och kört lite rally tidigare. Så jag anser mig att kunna köra bil. OCH ekonomisk körning är nog min starka sida. Annars skulle jag nog inte ens ha tänkt på detta, utan bara kört och tankat. Det va min egen ideé att nolla mätaren, och tanka, som jag skrev lite högre upp här på sidan. Vilken av de tidigare nämda mätarna jag har, vet jag inte. Får kolla närmare på det, och som jag skrev, tanka, nolla, tanka, räkna. Körde nyss. Då låg den på ca 0,79 stadskörning. Mycket / Lite ? | |
| Hahaha... läste precis det jag hade skrivit. Det lät ju nästan lite grinigt, men va inte så menat :D | |
| JohanE - I fall du menar BMW e34 eller liknande som har bränslemätare så ska jag säga dig att mätaren gömmer sig under 20 km/h. Det är så det ska vara. mvh | |
| Min bil är en E91 och det är endast förbrukningen enligt färddatorn som jag inte blir klok på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.