|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är ny här på forumet men har haft BMW tidigare varvat med Volvo emellanåt, men för ca 1 år sedan sålde jag min Volvo och har idag bestämt mig för en BMW 118 D med M-pkt, drag, man-vxl. låda och helst lite mer option än vanligt. Nu till de svåra, har dock ingen riktig erfarenhet av denna modell och undrar därför vad man ska titta efter, - Var har dessa bilar tillverkats - Hur är rostskyddet - Vad är bra och känna till - Hållbarhet drivlina/totalt sett - Varför finns de så få sv-sålda bilar som säljs privat, ganska svårt att hitta en riktigt bra bil //C | |
|
Callet: Välkommen till forumet ! Bilen är tillverkad Regensburg tyskland. De andra funderingarna vet jag ej. ///bmwlars |
|
|
Eftersom du vill ha lite mer utrustning än vanligt, varför inte kika efter en 120d? Det finns en fin på Biliagroup i Skärholmen. Alexander |
|
| Tackar, bra att de är en europabil som härstammar från Tyska fabriken, jo anledning är den låga skatten på 118 D och effekten bör räcka för långkörning och därför föll valet på en 118 D men visst, de finns nog lite mer rikligt utrustade 120 D men dock så stannarjag kvar vid 118 D... | |
| Skatten är ju typ den samma på 118 och 120... | |
| Har 1601kr i skatt på min 120d -08, inte så farligt. | |
|
Beroende på vilken årsmodell man kollar på är ju 118D skattebefriad (från årsmodell 08 och senare tror jag?) i 5 år. Så viss skillnad är det ju mot 120 de första åren. Svårt att svara på dina frågor i övrigt, men visst finns det förhållandevis välutrustade 118D på ex blocket? Har själv en 118D -08 med ganska mycket utrustning så att det finns vet jag :) Sedan beror det förstås på mer specifikt vilken utrustning du vill ha. I övrigt är jag mycket nöjd med driftssäkerhet och har inga rost-problem. Har för mig att det finns trådar här där man diskuterar rostproblem, men att BMW generellt sett verkar vara ganska schyssta med att hantera det som har uppstått. Här är en länk till AutoMotorSports begtest av 1-serien. Svarar nog på en del av dina frågor: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.