|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Har en 528 E39 med grått helläder. Vet inte om lädret har varit behandlat någon gång, men eftersom att jag vill ta hand om min bil och hålla den i så bra skick som möjligt, så tänkte jag att en läderbehandling kanske skulle passa? Förarstolen börjar bli lite sliten, med några små sprickor. För det första har jag inte en aning om hur man gör, eller vad man ska köpa. Har läst att Gliptone verkar göra bra grejer? Kanske något av dessa två paket? Länk eller Länk Vad behöver man mer för material? Hur gör man? MVH | |
|
Jag personligen föredrar LeatherMasters produkter, mycket lättjobbade och gör lädret mjukt och smidigt utan att det blir blankt och halkigt. Finns i nästan alla möbelvaruhus. Säljs även som EM´s och MIO´s "egna" märke och som Volvo original lädervård. |
|
|
Menar du det här då? Länk Hur mycket kostar det? |
|
|
Utmärkt produkt som brukar betinga en 245 kronor: Länk ---- BMW CS #6212 |
|
|
Köp ett "kit" härifrån Länk med "toning", blir bra mycket bättre än Gliptone, Leathermaster eller liknande. Jag har testat Leathermaster (rengöring + balsam) o det verkar funka bra. Välj mellan kit 707,706 eller 705. Före: Länk Efter "Leather Fresh" behandling: Länk |
|
|
Det ser ju bra ut Dawwe, men är det värt nästan det dubbla priset? Tror jag nöjer mig med typ Leather master, då jag inte har så höga krav egentligen :) |
|
| Gå in hos bmw å köp "all in one" kit. Gjorde jag 250 kr. En flaska me svampar och dukar. | |
|
Är det så att lädret är i bra skick räcker BMWs eget medel alldeles utmärkt. Först när du behöver på något sätt "reparera" så behövs andra medel. Det viktiga är egentligen att du startar och behandlar det regelbundet. Medlet i sig kommer lite i andra hand... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag kan ge en enkel/kort beskrivning på hur man "renoverar" lädret. Proceduren gjordes på den "beiga" inredningen jag länkade till, förarstolen var det enda som var lite slitet. Bilden på det slitna är taget så elakt det gick, såg helt OK ut iverkligheten. 1: Började med att tvätta av skinnet med "disksvamp" o tro det eller ej, YES. 2: Våtslipade skinnet, detta för att få fram "originalfärgen" 3: Rengjorde med den medföljande "starka" vätskan. Gör detta grundligt! 4: Avfettade skinnet med "Lederbenzin". 5: Väl torrt så "tonades" lädret 6: Förseglingen applicerades 7: Lederbalsam inkl UV-skydd. Jag rekommenderar en LÄTT våtslipning av lädret ÖVERALLT, speciellt på ljusa kulörer, eventuella missfärgningar mm som inte går bort med rengjöring försvinner enkelt. Dessutom blir skinnet "mattare", o toningen "fäster" bättre. 7-stegs behandlingen är inget man gör på nån timme utan det tar minst 2 dygn då lädret måste vara helt torrt innan man "tonar". |
|
|
Mitt läder som ser bra ut behandlar jag med medlet från bmw, det blir en matt snygg yta och luktar nytt. Tror dock flarran gick på 300 kr, men räcker i ett år. |
|
|
Hittade denna gamla tråd och lyfter frågan igen.. Någon som testat med det läder kittet som Ikea har? Resultat? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inte på bilen, men på lädermöbler funkar det OK. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
prova gnussa med hård barntvål, funka fint på skinn =) |
|
|
Jag brukar handla BMW´s kit till min läderinredning i 735:an, fungerar bra...framförallt snabb/lättjobbat och luktar läder efter en behandling :) Man gör allt i ett moment s.a.s. Ok, inte kanske bästa resultatet, men jag är då nöjd.. Sprickorna kanske blir lite "krympta" en liten stund med lämpligt medel, men finns ingen smörja som "lagar" sprickor.. Mvh Janne. |
|
|
Är inte en välskött stol med sprickor och patina vackrare än en ny? Det tycker iaf jag |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.