AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.696

Vad kan man göra åt en standardstereo?

Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Har en bussiness cd i min e39. Vad jag förstått så är det högtalare i framdörrarna samt två högtalare i hatthyllan.

Vad är det enklaste man kan göra för att uppgradera utan att behöva dra nya kablar fram till huvudenheten?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
byta högtalarna i framdörrarna + en aktiv baslåda (med autostart) kopplade högnivå på bakhögtalarnas signal. batteriet sitter bak, mycket enklare än så blir det inte. om du har en skisack så öppnar du den.
La
34
Lappi
BMW 525d M-sport Touring -08
Lånar tråden lite hoppas det är okej. Har köpt en E61 -08 Och undrar vad är standardstereon? På Bmwvin står det Radio BMW Business (C43) och Area-Code 2 for DVD. Vad betyder detta för mig? Har jag oem slutsteg/förstärkare någonstans i bilen? Och dvd? Noll koll så BMW Business (C43) säger mig inget alls...

Mvh Lappen.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
lappi> Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har gjort som HFR skriver, på mina bilar, det är ju oftast basen man saknar. Jag har på de flesta en baslåda med separat slutsteg, finns inte autostart kan man koppla det via bakljuset. Så när ljuset är på är baslådan igång.

BMW CS #5206
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tack HRF, du verkar ha koll på detta. Kan man säga något om resultatet? Jag förväntar mig inte konserthall, men lite tryck vore nice.

Skulle vara mycket hjälp om någon av er kunde peka på saker som gör det ni säger i tråden. Framhögtalarna har jag koll på, men baksystemet blir lite värre.

Christer, vilken låda har du satt in?

Alla tips välkomna.
Jag böt huvudenhet i min 325i E90-2006 i Onsdags mot en Kenwood Länk. Blev en ENORM skillnad på ljudet! orginalhögtalarna får sitta kvar för nu är ljudet helt oki. Den största boven i Bmw stereon är nog huvudenheten.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Fredrik! Den bästa högtalaren som jag haft (ligger i källaren nu) är em 12" MTX bas med tillhörande låda, det står 500W på den, så det är det förmodligen då, och ett ganska ordinärt slutsteg med liknande effekt. Jag köpte den 1996 så den har hängt med ett tag. När man drog på ordentligt fladdrade det i håret, alla andra högtalare var original. Jag hade den i min e46 coupé, tvärr får den inte plats i den nya e93:an när man fäller taket.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
I min e93:a har jag idag denna högtalare med inbyggt slutsteg,Länk ger en del extra bas men inte som en separat låda.
Den härLänk hade jag i gamla capen, ger förvånansvärt bra bas för att vara en aktiv baslåda, d.v.s. med inbyggt slutsteg.
Bästa alternativet om du har plats, tycker jag är något liknande dettaLänk
Det ger riktigt bra ljudtryck och finns i olika prisklasser.

BMW CS #5206
Vill man ha en wow-upplevelse byter man ut allt.

När jag bytte stereo i min e46 till en Alpine kom första wow, vilken skillnad på ljud. Dock långt ifrån bra men skillnad på ljudet från original vilket är skit.

Sen ska man komma ihåg att minst 75% av ljudet ligger i monteringen. Standardmontering i papplåda låter som de låter, dvs skit. Man måste in och gräva i dörrarna och förstärka annars kan man plocka in vilka prylar som helst, de blir bara skit.

Sen tycker jag Hifi i e60 låter skit det också, du saknar all form av djup och dynamik i original. Har sparat 4" och diskanterna om någon vill köpa dom och tro sig bli nöjd.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
huntelaar, det är klart att det är svårt att få till det helt perfekt, men det är ju oxå en fråga om hur mycket man vill pula och investera.

Tycker attt detta kit verkar ganska lockande. Länk

Och sedan möjligen denna, eller tvärt om Länk

Det konstiga är att bsw i sina instruktioner tycker att det finns en stärkare (som man byter i deras kit) i det enklaste utförandet av anläggning, fast jag kan iaf inte hitta någon.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Oklar över om det sitter tweeters i bakdörrarna?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Helt sant det som huntelaar skriver
"Sen ska man komma ihåg att minst 75% av ljudet ligger i monteringen. Standardmontering i papplåda låter som de låter, dvs skit. Man måste in och gräva i dörrarna och förstärka annars kan man plocka in vilka prylar som helst, de blir bara skit."

väldigt många glömmer detta, stoppar in grejer för 25k i originaldörrsidor, skippar att ställa in grejerna ordentligt osv. Och blir riktigt besvikna när resultatet låter sämre än de bättre farbiksmonterade systemen.
Jag gjorde det i en E34 jag hade; stoppade in grejer med ett listpris på runt 45-50k, och det lät sämre än ett fabriksmonterat L7-system i en E60. Hade inte tiden eller kunskapen då att göra en ordentlig installation. Sålde som tur var av grejerna för samma belopp som jag köpt dem för.
Så kort sagt; ska man lägga ner mycket pengar och tid så ska man göra det hela vägen, man ska verkligen vara intresserad av att få det att låta bättre, annars blir man mycket nöjdare med en 'quickfix' för några tusenlappar, eller att välja ett av de större fabriksmonterade systemen.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Vad är det för storlek på elementen i framdörrarna på en E39?
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Det är 5.25" men det verkar vara en variant, för enligt vissa så passar inte normala DIN högtalare.
Ma
7
Maeks1337
BMW 523i -00
weeeman: jag bytte högtalare i framdörrarna på min e39 i helgen då jag hade ett par biltema högtalare liggandes, och det lär väl inte vara sämre än orginal iallafall :P och det är 5.25", passade fint. Enda viktiga är att du får bort skumgummit runt skruven innan du tar i för hårt med att skruva bort skiten.. kan inga bitsnamn, men det är en 5 kantig liten sak som ska passa, och det mönstret blev fort en cirkel om lite skumgummi fortfarande envisades att hålla i skruven -.-

ljudet blev väl märkbart bättre men jag tror som någon längre upp att det är stereon som man bör byta för att nöja sig :)
Ma
7
Maeks1337
BMW 523i -00
Jag har businesspaketet med cd spelare, vet inte om det spelar någon roll
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.