AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.298

Bmw e30 320 Ryckig motor

Tja har en bmw e30 320 som efter vattenpumpsbyte börjat gå ryckigt och orkeslös oavsett hur varm/kall den är!
Den vill gärna dö om man inte håller stadig gas på tomgång tex vid rödljus mm men den lägger aldrig av direkt.
Så nu undrar jag vad det kan bero på kass toppackning , kass lambda ?, Lmm som har gett upp jag vete fan men ni kanske vet några svar som kan hjälpa mig på traven , kan även säga att bilen inte är buskörd/sönder körd av mig på något vis som helst .
Ingen som vet nått ? :(

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Du bör fundera på vad som plockades bort vid vattenpumpsbytet, går det inte ett par kablar alldeles ovanför vattenpumpen? kanske dom är avskavda eller liknande?
FAF
Antar du menar givarsladden till triggerhjulet var väldigt varsam med den kablen och den såg fin ut när jag titta på den när vatten pumpen bytades för 3 veckor sen men det e klart kan ha råkat snudda vid den , är den så pass jäkla känslig måtro ?
Inga andra förslag utom ovanstående ? :(
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tomgångsmotorn (samt all styrsystem som styr denna) borde du undersöka. Samt efter läckage efter LMM, sprickor i insugsrör och annat läckage.
skall genast undersöka det , tack för hjälpen !
Har kollat slangar efter lmm , packningar, tändstift e nya samt kablar, kollat under insuget efter en kabelstam som inte var oxiderad ,bytat 3 stryrelä , tomgångsmotorn , lambdan e bytt . lmm fungerar perfa! Nu startar den närsomhelst men efter ett tag när man kör så hackar den till precis som om det är stopp nånstans fick köra som en pajas på ringvägen föratt den inte ska dö men dör gör den inte heller den droppar i varven runt 800/v men sen går den upp igen blir inte riktigt klok på detta problem :( ingen som har nått annat skoj jag kan testa vill lösa problemet för jag blir uppriktigt sagt förbannad på det! :(
Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Min gjorde likadant. Räckte med att stänga av bilen så gick den fint en stund till. Jag fick dock tipset om att lossa minuskabeln från batteriet under en timme och sedan låta den stå på tomgång en längre stund. Jag lät den stå över natten och tomgångskörde i 30 sekunder. Sen dess har den faktiskt fungerat felfritt.

Lycka till.
nu vet jag absolut inget mer jag kan testa :( ingen som har ett liknande problem med lite tips ! tack på förhand .
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
på min 520-88 hade jag faktiskt en tändspole som var glapp, hade väldiga problem med att komma fram till att det var just den som var fel, kunde till slut resistansmäta när felet hade varit framme och konstatera avbrott i sekundärlindningen på tändspolen. Bilen gick fortfarande men tvekade vid pådrag.
Kan du få fram en annan spole att provbyta med?

FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.