AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.752

Bmw E39 oljeläckage. vad kan ha gått sönder?

Sida 2 av 2
Själv har jag fyra biltvättsvampar i hålen framför kylaren, alltså inte i njurarna i själva motorhuven. Jag har sprayat tvättsvamparna med svart sprayfärg så att de inte syns utifrån.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
520iA, precis så har jag gjort på min 530, syns inget. Inte lika lätt att fylla igen på e46 framför kylaren men det går nog med lite pill.

Captainoats, precis som du säger så finns det en "secret menu" som visar temp och laddspänning etc, mycket praktiskt. Men man måste låsa upp den först. Nedan en instruktion hur man gör på high-clustret vet ej hur man gör om man bara har en knapp dvs low clustret. Hittade detta på något forum förut nnars googla e39 secret menu:

"Okay. To test if you system is already set to show that stuff, just press the left button on your cluster. It will show: LOCK ON or LOCK OFF. If it's on OFF, you can right away test the stuff above. If not, you will have to Unlock. To unlock do the following:

2. Push the right button. Hold it pushed in. Don't release it! Your display will change from whatever it showed before (That should be: Check Control OK) to: Test No.1

When it says: Test No.1

3. Push the left button (short push, like a mouse click). It should show your Car ID. (last seven digits of it, 2 letters and 5 numbers). You gotta add those five numbers up (e.g. DW57384 = 5+7+3+8+4 = 27)

4. Push right button till Test No.19 shows in the Display

5. Push left button as often as the number is you got (in my example 27times). The display should show 27!

6. Push right button again

Now you can use Tests 3 through 21. If anything went wrong , no sweat , because all you will get is another LOCK ON message"

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
captoinoats, jag inser nu att din instruktion för "secret menu" är för low-clustret! Perfekt då kan jag kolla på båda bilarna nu. Tack.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En enkel övertrycksventil kan ju vara konstruerad som en backventil med kula och fjäder, så den suger absolut ingen luft under normala driftsförhållanden. Om man kunde borra och gänga ett hål som gick rakt in i en oljereturkanal i topplocket skulle det vara en perfekt lösning. Oljelocket tycker jag är en direkt olämplig plats p.g.a. kondens och isbildning. Men det är ju en bökig operation tyvärr. Bröstkåpan, eller topplocket framför kedjan vore en annan bra plats.
Lj
22
Ljnus
Bmw 528i -00
En liten update... nu när vehusventilationen är rensad så Körde jag lite med högtrycks tvätten i motorutrymmet på grenrör osv för att ta bort all olja, men Lukten är kvar fortfarande...

tips på va jag ska göra? ser ju inte ifall det läcker eller inte...

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ljnus, det kan lukta ett tag trots att man tvättar. Kör nån vecka med bilen och kolla sen. Min läckte ut till vänster från ventilkåpan ner på plåtarna över grenröret.
Lj
22
Ljnus
Bmw 528i -00
Kärran stått still ett tag nu... Men ska dra igång han snart igen... Läcker precis likadant på min som din olaO. blir väl att byta packningen antar jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.