AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.751

Bmw E39 oljeläckage. vad kan ha gått sönder?

Sida 1 av 2
Lj
22
Ljnus
Bmw 528i -00
Hej... Köpte mig en bmw 528i i sommras å nu börjar problemen....

I Höstas började det lukta bränd olja när jag den gick på tomgång, såg att att de var ganska kladdigt i motorutrymmet så torkade rent å körde en runda och lukten försvann.... Nu är det tillbaka fast värre

idag ca -20 grader så körde från jobbet å när jag kört ca 1 mil så sprutade det ut vit rök ur fläkten
och när jag öppnade motorhuven så kom ett moln med rök...

hela generatorn, remmar och grenrör va helt dränkta i olja och det låg en pöl med olja under bilen... läckan verkar kommer på vänster sida om motorn när du står framför bilenoch tittar ner.

Var är felet?

Har hört mycket om ventilkåpor osv...
Men kan de verkligen komma så mycket ur den?

Hur pass länge håller topplocken på bmw?
har ingen erfarenhet då detta är min första bmw.

bilen har gått ca 23000 mil

Måste flytta bilen står på betalparkering å vet ej ifall jag vågar köra.

MVH Linus
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Igenfrusen vevhusventilation låter det som. Sök på forumet här så kan du finna lite nyttig info.
Lj
22
Ljnus
Bmw 528i -00
Tack för svar...jo har hittat lite om det men tycker det är konstigt att det kommer så mycket olja på en gång nu... när det bara kommit någon droppe innan.

Hur fixar man detta då... nya delar osv eller? har bara hittat att man ska förebygga med att sätta igen njurar osv för att det inte ska frysa när det är kallt.. men nu är ju skadan redan skedd isåfall...

MVH
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Byta ventilkåpspackning är typ ett måste, då det är sannolikt den som gått sönder ( hoppas det ). Du kan även behöva byta ut delar till vevhusinstallationen om du har lite mindre tur.

När min vevhusinstallation frös kom det inte mycket olja ur packningen ut i motorutrymmet. Mitt gick in och fyllde upp cylindrarna med olja. Startmotorn orkade inte dra runt motorn pga oljan.

Att din olja har runnit ut skulle jag se som tur i oturen.
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Bara handla ny ventilkåpspackning plus ny oljeseparator + slangar då dom troligtvis är antingen igenkläggade eller spruckna ... Länk
Lj
22
Ljnus
Bmw 528i -00
Okej! tack så jätte mycket för svaren! skall undersöka detta idag! och kommer skriva här hur det har gått... tackar för länken också!

Det jag funderar på är bara det att om man står o tittar ner i motorutrymmet så verkar det som att vevhusventilationen sitter på höger sida... all min olja ser ut att komma på andra sidan....

MVH
HD
82
HD-rider
BMW 525i 2005 M54 aut.
Våran tömde ur sej olja också vid små körning i -25 grader.Det verkade som
oljan pressades ut där oljeröret går ned i tråget.Tömde på ny olja och körde
och det har funkat än.men vi täcker njurarna när det är som kallast.
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Vevhusventilationen sitter på högersidan av motorn ( om man står framför ) , sitter under insuget .
Verkar dock vara vanligt att övertrycket som blir letar sig ut genom ventilkåpan över grenrören ( min gjorde oxå det ) , inget konstigt med det .
Lj
22
Ljnus
Bmw 528i -00
Tack för alla svar! Idag slängde jag ur luftburken, koppla bort vevhusslangen och rengjorde... Det var fruset och jag fick ur det mesta... Sedan lät jag bilen stå på tomgång i ca 20 minuter och ingen olja va jag kunde se läckte. Men väldigt svårt att då det är oljestänk i hela utrymmet. Vet ej ifall man kommer få byta ventilkåpspackningen, brukar man få göra det?

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Byt bara om det läcker, jag skulle byta min i förebyggande efter läckage och då slog sig hela ventilkåpan så det blev lite onödigt dyrt. Värt att notera är att det går utmärkt att åka runt med täckta njurar upp till 10 plusgrader. Jag har provat och även i kökörning så hålller bilen rätt temp. Så tveka inte att täcka njurarna.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Borde finnas oljelock till bmw som släpper ut övertrycket vid ev frysning av vevhusventilationen, köpte ett sådant till min audi häromdagen fanns som tillbehör/reservdel.

mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, jag tror inte oljelocket är en bra plats alls för en säkerhetsventil. Detta beroende på att jag sett isbark på dess insida vid kyla. Den måste sitta på ett varmt ställe i.s.f.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
Nja, men audi tror på det iallafall, audi har ju problem med detta också, de har ju även eluppvärmd vevhusvent på vissa modeller nuförtiden

mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Eluppvärmd vevhusventilation finns även på BMW:s N-motorserie som kom efter M54:an.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Lösningen med ventilerat oljelock finns som lösning här på forumet oxå. Det var en kille med en X5:a (minns inte sign nu) som lanserade idén först, och det är ett bra tips. Sedan skall man kolla oljelocket vintertid och se upp med det gula klägget som bildas. Om man har mycket så finns man i riskzonen för katastrof.

Övertäcknin är bra och höjer temeraturen i motorrummet. Man kan oxå isolera anslutningen på ventilkåpan och själva oljeröret.

Notera att allt detta skall göras INNAN man får problem. Det gjorde inte jag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När det är is i vevhusventilationen är det med stor sannolikhet en liten iskaka av klegget i oljelocket. Det har jag sett utan att vevhusventen frusit, så jag tror inte det är den säkraste säkerhetsventilen i.a.f.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur skulle ventilationen i oljelocket vara konstruerad?

Med tanke på att det är ett undertryck från vevhusventilationen, skulle jag inte vilja att det sögs in ofiltrerad luft via oljelocket i alla fall...

Hade själv lite "majonäs" på insidan av oljepåfyllningslocket och däromkring under ventilkåpan för ett litet tag sedan när bilen bara gått kortkörningar sista tiden och det samtidigt varit ordentligt kallt (under -20grader) några dagar.
Själva oljan (Mobil1 5W50) såg bra ut och den har varit med i snart 1000mil nu (skall bytas om ca 200mil). Då kände jag även att det luktade lite bränd olja vid något tillfälle när jag stod på tomgång och vid närmare granskning var det lite fuktigt längst bak över det bakre grenrörets värmeskydd (bara fuktigt - inget "slabb"). I samband med detta körde jag även en hyffsad lånkörning i minus 15 grader, men trots nästan 10 mils körning var främre delen av ventilkåpan vid vanosenheten "kall" när jag la handen på den - så fartvinden kyler främre delen av motorn ordentligt när det är kallt!

Därför satte jag för första gången igen njurarna med tillskurna "liggunderlagsbitar" och körde en ordentlig sväng och då vart det så varmt att jag precis kunde ha handen på främre delen av ventilkåpan och "majonäsen" var försvunnen.

Har inte täckt njurarna någon gång tidigare, men hädanefter kommer jag att göra det när det är minusgrader ute!

Det har inte kommit mer oljefukt vid grenröret eller försvunnit någon olja enligt oljestickan, så "peppar peppar" verkar det som om ventilkåpspackningen klarade sig!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Det ser ju lite bonnigt ut att täcka för, men det kan göras ganska snyggt. Och det är som du säger, det blir stor skillnad i maskinrummet.

Vi får komma ihåg att våra kära tyskar börjar bli gamla nu och kan behöva lite extra omvårdnad när det är riktigt kallt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det syns knappt om man inte tittar efter det, jag satte de tillskurna skumplastbitarna inne på baksidan av njurarna och skumplasten är mörkgrå.

Det enda som egentligen "syns direkt" är att jag låste fast dem med två buntband som går över en ribba i njuren - men det är ju bara några kvadrat mm. svart plast som syns på utsidan av njurarna.

Tyckte själv att det blev väldigt diskret.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
Kör också med täckta njurar i vinter klippte till bitar av svart armacell isolering stripsade fast dom, tycker även att motorn blir fortare varm när jag tittar på tempmätaren kontra hur långt jag kommit från hemmet.

mvh
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ni vet att man kan kolla tempen genom displayen genom att hålla in trippmätaren och sedan stega fram till nr 19 , sedan trycka en gång när den visar off och sedan till nr 7, då ser man i digitalt format exakt temp på vattnet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.