|
|
|
|---|---|
|
Hej Har fått nå fel på min e46 328 -00 Bilen hade inte hunnit bli riktigt varm än när det hände men den hackar iaf vid hastigt gaspådrag och ryker som en skorsten vid gaspådrag. När man gasar försiktigt så kan man varva upp den så man kommer någon vart när man kör.. Vad kan det vara för fel? Tacksam för tips så man har lite saker att felsöka på imorrn. Mvh | |
|
Nu har bilen stått någon timme ute i minusgrader. Tänkte att jag skulle ställa in den i garaget men då startar den inte. Går inte runt ett enda varv när man försöker dra på startmotorn. Kollade undersidan av oljelocket och tyckte det var lite väl beige-geggigt. Dét brukar ju ifs kunna bli lite sån färg under oljelocket av kondens men det är kanske bara vad jag hoppas på att det är. Kändes inte ett dugg bättre av att öppna locket där man häller i vatten heller då jag såg att det verkar vara tomt.. Låter som topppackningshaveri va? Och jag som trodde att BMW bara gick och gick så länge man skötte service osv.. Mvh |
|
|
En kompis som kan lite mer kom förbi och konstaterade att det var någon slags vevhusgrej som vevhusslangarna går till som har fryst och på så sätt har det blivit sånt tryck i maskinen att den tryckt olja upp förbi kolvringarna upp i cylindrarna. Och eftersom kolvringarna är så bra (tydligen) så gick den inte att starta eftersom cylindrarna var fulla med olja och allt blev stumt och gick inte att dra runt. Man kan säga att jag fått ett slags hydrolock som dom säger inom dragracing, fast med olja ist för bränsle :) Tog ur stiften och det var olja i loppen. Tog även loss vevhusslangen till ventilkåpan och det var väldigt geggigt där. Sen la jag ner projektet.. Lämnar resten åt morgondagen! Hoppas denna korta tråd hjälper någon annan i framtiden! Ciao! |
|
|
Hej, oljan har gått in via insuget. Om du har haft otur så kan du ha krökt vevstakarna. Det finns mkt läsning om frusen vevhusventilation i forumet. Det finns även ett mektips under Gör-det-själv om hur man byter slangarna och cyklonen till vevhusventilationen. Den mest kritiska delen i systemet är oljesticksröret, vilket lätt sätts igen. /Håkan |
|
|
tjenna idag sög vi ur oljan ur loppen och kopplade ifrån vevhusventilationen och åkte ett par mil och nu går bilen som vanligt igen. tack för dom visa orden och tipsen! skall beställa allt nytt till vevhusventilationen och byta de så man vet att det är schysst. Mvh! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.