|
|
|
|---|---|
|
Köpte min första BMW för ganska precis 3 år sedan (sånär som på ngr dagar). En NY, min första nybil! Vet inte vad det var men vad det än var framkallade det ett STORT leende:) Älskar min bil, har aldrig kört något bättre!!! Men... det kommer ju alltid ett eller flera sådana :( Sommardäcken som min bil levererades med höll bara lite drygt en säsong, kände mig inte nöjd med det och påtalade detta för leverantören. Jag åker liksom "svenskt lagom" ca 2-2500 mil om året och lika mycket på sommar som vinter. Bemötandet jag fick kändes ganska trist, då man indirekt menade att "lilla gumman" dom slits i proportion till milen (har aldrig åkt så kort på en uppsättning och då har jag verkligen köp skitdäck ett par gånger i livet). Kom ingen vart med detta :( I oktober -12 lämnades bilen in på sista "gratisservicen" utan anmäkning i protokollet. I mitten på december -12 lämnades bilen in igen, dels för att jag upplevt att jag vid två tillfällen tappat bromsverkan och dels för oljud i höger frambroms samt att någon backsensor var trasig. Man hittade inget "fel" på bromsen men däremot ville man byta belägg (ok!) OCH bromsskivor runt om!!??? För "lilla gumman" du åker ju inte så mycket för det är rost på skivorna (så lät det nu men när däcken slets för snabbt då åkte jag för mycket?) och så är det kant på dom! Bilen har gått knappt 7000 mil. Hade jag kört övervägande i stadstrafik har jag kunnat tycka att det var ok att byta skivor vid 7000 mil, men så är inte fallet. Dessutom tycker man väl att servicekillarna kunnat påpeka att om du inte gör si eller så riskerar du att bli tvungen att byta skivor snart. Den har ju trots allt varit inne på service vid 2 tillfällen under 2012. Hämtade ut bilen i måndags och som salt i såren startade inte bilen i går morse. Bärgare till verkstaden:( I kontakt med dom i dag så "lilla gumman, det är inget fel på den. Bara lite svårstartad. Startade hur fint som helst. Och då satt jag ändå i bilen och genomförde start enligt assistansens instruktioner innan dom bestämde sig för att skicka bärgare. Så, vad ska jag göra med detta? Tycker ni att det är ok att behöva byta belägg och skivor runt om vid 7000 mil? Är det ok att medlevererade däck bara håller ca 1000 mil? Är det ok att bilen inte startar vid -20 vid så ringa ålder (trots att den stått på motorvärmare i 2 timmar) Är det ok att man som kund ska behöva känna sig idiotförklarad varje gång man har frågor och synpunkter? Har ni några tips till mig då jag ska hämta bilen på verkstaden på tisdag (dom fick byta backsensorn när den ändå var inne, bromsarna tillåter jag inte byte på som det är just nu. Tyvärr är dom efter undersökningen flyttade ur position vilket gjort att det nu är obalans) Tacksam för lite moralisk support :) | |
|
Blir svårt att svara på dina frågor då alla faktisk kan ha olika svar, ja det är mycket möjligt att man kan slita ner däck på en säsong, (var det pirelli däck?) och efter 7000mil så har iaf jag slitit ner en uppsättning bromsar, men även det olika beroende på körstilen. Oljud fram kan vara just det att skivorna börjar bli dåliga och då bildas en rostig kant runt om slitytan som kan skrapa och föra oväsen, jag har löst det några gånger med att ta loss skivan och knacka bort denna kant, det brukar vara en hel del kvar av slitytan ändå, men det är väl förstås inget bmw rekommenderar utan vill byta ist. "Skitdäck" kan vara just skitdäck för att dom har gummi hårt som bakelit med fäste därefter men håller hur många mil som helst, sen har ju ettan en bänegenhet att få fram den lite agressivare högerfoten hos föraren då den har inspirerande köregenskaper:) Sen att bilen inte startade beror nog helt klart på batteriet, finns en uppsjö av trådar här på forat där det är just batteriet som är boven, sätt det på laddning något dygn så löser det säkert ditt problem. Be om att få följa med in i verkstaden och titta på skivor och belägg och skapa din egna uppfattning om hur slitna grejorna är, och obalans har nog inget med bromsarna att göra, kontrollera att den inte ligger någon snökocka i någon fälg. Lycka till |
|
|
Håller med dig om att det är fullt möjligt att slita ut ett par däck på en säsong. Likaså håller jag med om att det är fullt möjligt att slita ut både belägg och skivor på 7000 mil. Ingenting är omöjligt :) Vissa kriterier måste däremot uppfyllas för att detta ska vara troligt och där anser jag inte att mitt körsätt platsar (visst lider jag stundtals av klumpfot men det är inte kroniskt). Ang obalans i bromsarna borde jag ha uttryck mig på ett bättre sätt. Om jag i stället säger att det efter undersökningen numer är vibrationer i ratten när jag bromsar så stämmer det bättre med verkligheten. Det värsta i den här situationen är nog verkstadens nonchalanta och tråkiga inställning. Och det är ju synd eftersom jag ska till att köpa tjänstebil :( och jag hade gärna sett att en storebror med ett X. Men jag är ju så präktig att jag låter mitt val påverkas av historiken jag har med verkstan. Tack för tipset med batteriet. Kan väl konstatera att ny elektronik inte alls beter sig som man förväntar sig jämfört med "gamla" bilar. Startknappen är väl inte heller en helt lyckad lösning då man med en nyckel åtminstone kan tvinga fram en reaktion från startmotorn. Men man lär så länge man lever. |
|
|
7-8000mil är väl rätt normalt för belägg och skivor, inget anmärkningsvärt i alla fall. RFT-däcken som sitter på BMW från fabriken brukar tyvärr ha väldigt dålig slitstyrka. Jag tror att man kompenserar oflexibel däckstomme med mjukare gummi i slitbanan för att fortfarande ha någorlunda grepp och komfort kvar i däcken, men på slitagets bekostnad. RFT-däck är både dyra, bullriga och slits snabbt och oftast har de sämre greppp än vanliga däck. Så, byt till vanliga däck i stället och köp ett "BMW-mobility-kit" (dvs. elkompressor och punka-vätska) för slantarna som du sparar på en omgång däck, så får du bättre prestanda på däcken i alla avseenden. Därmot låter det som om kundbemötandet från din verkstad är under all kritik! Vad är det för verkstad? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Frkk: Av egen erfarenhet anngånde bemötande hos min BMW verkstad skövde .Vad det ej bra från början,det första jag fick höra var av säljaren att du ska inte komma hit och serva din bil, du får åka till örebro där du köpt bilen och serva bilen ,året var 2005.Det var min första BMW efter som jag tidigare kört volvo. Och på verkstaden så tog dom mig ej på allvar, ex växellåda som var extremt trög, Fick då åka till grästorp där dom lyssnade på mig och testa bilen och sa att så ska inte vara. fick då en ny växellåda insatt ,den nya fungera perfekt, Men idag så är servisen toppen. Tråkigt att dom ej tar dig på allvar,Det här med bromsar så vet jag av egen erfarenhet att man måste bromsa hårt emellanåt för att inte bromsarna ska rosta speciellt bak. Tycker att det verkar vara tidigt att byta bromsskivor redan efter 7000 ,bytte själv bromsbelägg efter ca 12000mil har kört nu 15800mil bromsskivorna ser fina ut.Du kan ha fått ett dåligt batteri från början. PÅ min 330i så har batterit inte varit bra får ladda det emellanåt ,Så har varit sen bilen varit ny.Tycker att personalen på din verkstad, dom har ingen anledning att vara på det viset som du på talar .Du få eventuellt prov en annan verkstad om du har möjlighet.Däcken på min första bil fick jag bytta efter 6000 mil ,på den tiden var ej rft däcken bra .Idag har däcken helt annan uppbyggnad så dom har blivet klart bättre . ///bmwlars |
|
| "Lilla gumman", har de verkligen sagt så till dig eller är det bilden du har av dig själv? | |
|
Tack för svar! RTF däcken är avyttrade för länge sedan. Köpte faktiskt en uppsättning precis likadana som dom som levererades med bilen, Bridgestone, ej RFT. Dom var värda pengarna och går snart in på sin tredje säsong. Vinterdäcken som jag köpte ihop med bilen rullar fortfarande, bästa vinterdäck jag haft. Trots att fyra säsonger snart är till ända sitter fortfarande ca 80% av dubben kvar. Dom rekommenderas!! Trots att det är RFT. Vad det gäller skivor så kommer jag att lämna dom för svarvning och beläggen byter jag själv. Någon som vet någon i Gurkstadsregionen som gör sånt? Nä, ordalydelsen "lilla gumman" uttalades inte och det är definitivt inte min bild av mig själv:) Däremot är det min bild av hur man behandlar Mitt problem är nog att jag inte känner att jag fått vad jag betalt för. Trodde i min enfald att det höga priset inkluderade god kvalitet. Men jag känner nu att detta inte är sanningen. Det enda som ingår är "körglädje" men den grumlas för stunden! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.