AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.027

Montering av DEFA-laddare

Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Tänkte komplettera motor- och kupévärmare med en laddare. Kör mycket korta sträckor och batteriet tar stryk.

Verkar ju inte vara några som helst problem om jag bara har svaret på följande fråga:

Kan man koppla in laddaren i motorrummet via den externa pluskontakt som sitter där och kan man använda lämplig befintlig skruv för minuspolen? Batteriet sitter ju som bekant i bagaget.

Någon som kan tipsa om var och hur BMW-själva monterar i motorrummet? E61 520d 08 är det som gäller.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Men egentligen är väl tiden som motorvärmaren är inkopplad alldeles för kort tid för en "fullgod" laddning? Eller Defa kanske har en egen algoritm som är optimerad för korta laddningsintervall. Jag har bara erfarenhet av CTEK och där vet jag att tiden inte på långa vägar räcker till.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ja du kan ladda på plus- och minuspolen i motorutrymmet; det är där BMW själva rekommenderar att man kopplar in en laddare.

Som Martin skriver så kommer du behöva en rätt kraftig laddare (hög Ah) för att få i någon laddning på kort tid. Vet att min lilla budget Ctek tar ca 20h på sig att ladda ett 80ah batteri från fullt till tomt. Den ligger på 3,6ah max. En 7,2ah-laddare laddar ungefär dubbelt så fort etc, när den väl kommit in i bulkfasen.
Sen är det väl iofs inte så ofta batteriet är helt tomt (=aldrig). Någon som har bättre koll på ström får utveckla.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
*från tomt till fullt* ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du monterar ett relästyrande timer-ur i bilen (finns Defa-prylar för det!) ansluter du sladden till ett vanligt jordat uttag som ger konstant ström. Utifrån inställd "starttid av fordonet" anpassar timer-uret sedan påslaget utifrån gällande yttertemperatur.

Kopplar man det enligt ovan laddar batteriladdaren hela tiden som elsladden är ansluten till bilen, och laddaren är mig veterligen av "smart typ" som själv anpassar laddningen utifrån batteriets status.
Då får du rätt många timmars regelbunden laddning.

Tror det är så det är tänkt att Defas (och Calix) batteriladdare skall användas.

Det är altså inte så smart att använda sig av en "timer" vid eluttaget.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.