AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
916

Bottendrag TDS

Pe
6
Pelle Almqvist
525 TDS-95
(Mustang cab -64 1/2)
Hej alla Dieselåkare
Har ni som chippsat om era dieslar fått bättre ork på låga varv? Jag tycker det är bedrövligt dåligt som original.Särskilt svårt blir det när man drar husvagn då blir det att bränna lammeler eller starta med hjulspinn.

Hälsn Pelle
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Inte för att jag vill klaga, men har du funderat att lära dig köra eller skaffa dig en bil utan dragkrok ?
En 525tds ska inte ha några problem alls att dra en husvagn !
Vet en som drar husvagn (modell stor) med sin 320D och dessutom så har jag dragit både husvagnar och biltrailers med min Volvo 740 -86 (snart 55000mil på mätaren och utrustad med B21a på ca 100hk) och aldrig haft några problem varken med tungt last eller omkörningar !
Men om du nu vill chippa så har Motornord chip till din bil (om jag kommer ihåg rätt) !

Länk
jp
27
jps
525 TDSa touring -92
starta en tds med husvagn och få hjullspin ?????????
hur fan luckas du med det ????????????????
har en tds a har aldrig lyckas med att få hlullspin på torr asfalt:
när man trampar på gasen så drar det bara i väg utavf*n
har du problem så kolla att alla kontakter siter på plats och att de inte har ärgat

JPS
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Har ej dragit husvagn dock bara bogserat andra bilar.
Första tanken var att jag måste glömt haka i linan!?
Det gick jäkligt lätt o fint,verkligen inget problem med orken!

jps: Det går att ställa upp en TDSA:re på torre stillastående med 255 svålar.Fast att säga att det var smidigt vore att ljuga :)

Diesel Performance.....
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Jag har KCR-box som dock satt på när jag köpte den, så jag vet inte hur den var innan. Dock är den bedrövlig under 1000-1100 varv... men det kanske är normalt (tomgång ligger runt 700). Däremot har jag inga problem däröver, visst, inget reellt drag under kanske 2000 varv, men den stannar inte eller hackar. Har kört hästtransport med större kuse i, samt diverse mindre släp utan problem.

Always Diesel
Mankan
Tja!Kan bara hålla med Pelle!Tds´n är usel att dra husvagn med.Spinna eller slira för att komma iväg vet jag inte.Men den är ju helt super slö när man ligger i typ80-100.Det finn inget botten drag att tala om.Kör man merca.audi så är det en brutal skillnad med husvagn.Men utan husvagn (när man inte behöver så mycket vrid och ork vid låga varv)så går den suveränt.Tycker turbon kommer in så sen.Kanske bara på min?
Mankan
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
ööh....är det inte meningen att Dieslar ska ha max vrid på låga varv, just för att de ska lämpa sig som dragbilar? En lastbil har ju fan max vrid strax över tomgång...eller har jag fått allt om bakfoten på något sätt?

Känner en kille som jobbar med att leverera tidningar, och han drar TUNGA släp med sin 525tdsa varje dag. Han tycker att den är en utmärkt dragbil, vad jag förstått.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jodå nog är det dåligt bottendrag alltid, trots Motornordchip och ca. 1bars laddtryck. Men så ska det vara allt enligt beteckningen turbo diesel sport.
När BMW beslutade sig för att ge sig in i dieslarnas värld var mottot att de måste märkas att det är en BMW, körglad och varvvillig och det får man väl säga att de lyckades hyggligt med. En diesel har ju som bekant inte lika stort varvtalsområde som bensinare så det är bara att välja högt eller lågt varv. Sen skall man inte glömma att det är fråga om förkammardiesel (de är därför som de knackar midre än peugot wolksvagen etc)de är ju heller ingen fördel för bottendraget.

Alltså att slira på kopplingen, likt en 125 kubiks crosscykel, för att komma iväg upplever jag som helt normalt när jag kör med släp etc. När Bumsen däremot kommit upp 1900 varv laddar den på t.o.m. bättre med släp än utan, så se bara till och ladda turbon i tid.

Något som jag skulle vilja prova, i mån av tid och pengar, är ett av de nya turboaggregaten som anpassar sig efter varvtalet och ger optimalt laddningsförhållande redan från låga varv.
Pe
6
Pelle Almqvist
525 TDS-95
(Mustang cab -64 1/2)
Okej Braxen det går faktiskt bättre och bättre att köra dag för dag, det finns alltid något att lära sig även efter 25 år som yrkeschaufför. Jag tycker oxå det är en bra dragare när man väl får snurr på den, inga problem att marcha 100-110 km/h med boggievagn efter, men jag har aldrig kört en bil som fordrar så mycket grundgas för att börja röra på sig.
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Håller med. Och ni som inte testat nya 2liters motorn, gör det. Det är som natt och dag jämfört med 2,5liters, den har bottendrag och till en lägre förbrukning! Allt har inte med motorn att göra i 525:an, utväxlingen på de första växlarna är för hög i min smak!

W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.